Åndelig velsignelse: mere end bare en dejlig følelse

virkelige velsignelser fra den treenige Gud

de velsignelser, vi har i Kristus, er mere end sociale lækkerier som at sige “Gesundheit”, når nogen nyser. Paulus beskriver, hvordan vi er blevet velsignet “med enhver åndelig velsignelse.”Ofte, når vi hører om disse velsignelser, smiler vi bare og nikker og udtaler en høflig “tak”, som om nogen lige har velsignet en nysende pasform. “Åndelige velsignelser” lyder falsk, som en garanti for et apparat, der udløber i det øjeblik du åbner pakken og bruger maskinen. Denne garanti var aldrig beregnet til at gavne dig, forbrugeren.

den iboende hellige Ånd er den, der formidler disse velsignelser til os . . .

men Guds velsignelser er helt virkelige. Den iboende hellige Ånd er den, der formidler disse velsignelser til os; han bringer dem til os og anvender dem i vores liv. I de første fjorten vers af Efeserne skriver Paulus for at pakke disse velsignelser ud i en massiv sætning, der spreder sig fra vers 3-14 på det originale græske (202 ord!).

Velsignet være Gud og Fader til vor Herre Jesus Kristus, som har velsignet os i Kristus med enhver åndelig velsignelse i de himmelske steder, ligesom han valgte os i ham før Verdens Grundlæggelse, at vi skulle være hellige og skyldløse foran ham. I Kærlighed forudbestemte han os til adoption til sig selv som sønner gennem Jesus Kristus i henhold til formålet med hans vilje til ros for hans herlige nåde, som han har velsignet os med i den elskede. I ham har vi forløsning ved hans blod, tilgivelse af vores overtrædelser, i henhold til hans Nådes rigdom, som han overdrev over os, i al visdom og indsigt, der kundgjorde os mysteriet om hans vilje, i henhold til hans formål, som han fremlagde i Kristus som en plan for tidens fylde, at forene alle ting i ham, ting i himlen og ting på jorden.

i ham har vi opnået en arv, efter at have været forudbestemt i henhold til formålet med ham, der arbejder alle ting efter hans viljes råd, så vi, som var de første til at håbe på Kristus, kunne være til ros for hans herlighed. Også i ham, da I hørte Sandhedens Ord, Evangeliet om jeres frelse og troede på ham, blev beseglet med den lovede hellige Ånd, som er garantien for vores arv, indtil vi får den i besiddelse, til ros for hans herlighed. (Efeserne 1:3-14)

denne lange sætning i starten virker som en blomstring af tilfældige ideer, men Paul er faktisk ret forsætlig. Har du nogensinde bemærket, at det i alle de andre store verdensreligioner er høfligt og almindeligt at bede om “Guds” velsignelser eller at sige “Pris Gud”? Læg mærke til i denne passage, hvordan Paulus bevæger sig gennem hver person i Den Hellige Treenighed og gentager visse sætninger. Han bemærker, at Gud er fader til vor Herre Jesus Kristus, en notation, der fremhæver dette som en tydelig Kristen sammensætning af ros til Gud.

levende i ham

i live i ham

Gloria Furman

Gloria Furman udforsker hovedtemaerne i Efesernes bog og viser os, hvordan de velsignelser, vi har modtaget i Kristus, giver os mulighed for at gå på en ny måde rodfæstet i Guds kærlighed til os i Jesus.

opfyldelsen af den Sanguine Salme 103

denne åbningspassage i Efeserne gentager Salme 103, Hvor Gud kalder os til at stole på ham, når vi vandrer i denne faldne verden. Denne salme forudser, hvad vi er blevet givet gennem Kristus, som er “enhver åndelig velsignelse i de himmelske steder” (EF. 1:3). Velsign Herren, Åh min sjæl! Glem ikke en eneste af disse velsignelser! Disse velsignelser finder deres oprindelse i ham, og deres overdragelse til os er udelukkende af Guds eget initiativ. Det er ham, der velsignede os, valgte os, forudbestemte os, overgav sin nåde over os, kundgjorde sine formål for os og udfører alle disse ting for os. Alt dette har han gjort “til pris for sin herlige nåde, hvormed han har velsignet os i den elskede” (EF. 1:6).

velsignelserne i Salme 103, som specifikt opfyldes gennem Jesus og beskrives i Efeserne 1:3-14, er begge udført af Guds herlighed i hans Søn og skænket gennem den skinnende barmhjertighed, der er vist os på korset. Guds frelsende formål er fra evighedens fortid i Treenigheds råd, og” i al visdom og indsigt ” (v. 8) overdrager han sin nåde over alle dem, han vælger.

 Gloria Furman

Gloria Furman (MACE, Dallas Theological Seminary) bor i Mellemøsten, hvor hendes mand, Dave, fungerer som præst for Redeemer Church of Dubai. Hun er forfatter til mange bøger, herunder arbejde med håb; værdsætter Kristus, når dine hænder er fulde; og glimt af nåde.

hvordan man modstår hvirvlen i løbet af denne verden

Gloria Furman

06.marts 2017

per definition er en kristen en, der er blevet leveret fra mørkets domæne og overført til hans elskede Søns Rige (Kol 1:13).

gå i kærlighed

Gloria Furman

maj 02, 2017

at kaste det gamle selv og gå i kærlighed er kun muligt gennem Guds arbejde i os som ny skabelse.

du er opvokset med Kristus

Marts 07, 2017

Pauls brev til den efesiske kirke beskriver, hvordan det at blive omfavnet af Kristi kærlighed virkelig ændrer alt.