Ægteskabsprædikener

tilbage til prædikener

Udskrivbar Version

få de gratis fem
Ægteskabssøjler
plakater

til bryllupper:Hvorfor ægteskab er vigtigt og de fem søjler i et vellykket ægteskab

Rev. Cornell ‘Corkie’ Haan

som vi i dag fejrer ægteskabet af ________ og __________, lad os reflektere over, hvorfor ægteskab er vigtigt, og hvad der er vigtigt at huske i ægteskabet.
nyere forskning begynder at dokumentere, at skilsmisse generelt er skadeligt for voksne og især smertefuldt og skadeligt for børn, der er tvunget til at leve mellem to verdener og formidle disse to verdener. Forskning (Georgia research) viser, at skilsmisse og ugifte kvinder, der får børn, koster regeringen over 150 milliarder dollars om året.
forskning viser også, at med fællesskabsægteskabsinitiativer kan skilsmisse i samfund reduceres med op til 50 procent ved blot at få kirker til at gøre et bedre stykke arbejde. Liv spares smerte og lidelse, og skatteydernes omkostninger til skadekontrol falder kraftigt, men kun hvis kirken, inklusive alle de tilstedeværende, gør sit job.
derfor er vi en kirke, der tager ægteskab alvorligt og tilbyder materiel ægteskabstræning for dem, der vil blive gift, ægteskabsberigelse for dem, der er gift, ægteskabsmentor for ægteskaber i problemer og ægteskabsmentor, hvor der er skilsmisse og gifte igen. Dette er i tillæg til prædikener om ægteskab.
vi er nødt til at forstå formålet med ægteskabet og de fem søjler i et vellykket ægteskab.
vi er nødt til at understrege formålet med ægteskabet:

  • Genesis 1: 28 – “Gud velsignede (manden og kvinden) og sagde til dem” Vær frugtbare og Forøg i antal; fyld jorden og underlæg den.”Dette siger, at det ideelle forhold er ægteskabet mellem en mand og en kvinde livslang med det mål at få børn. Kommentatorer på dette vers bemærker ensartet, at dette er en afvisning af alle andre typer forhold, især flere forhold og kultprostitution på det tidspunkt. I 1. kapitel i Første Mosebog er temaet, At Gud bringer orden ud af kaos. Skilsmisse bringer kaos ud af orden.
  • i Mattæus 19: 4-6 sagde Jesus, at “I Begyndelsen skabte Skaberen dem mandlige og kvindelige” og sagde: “Af denne grund vil en mand forlade sin far og mor og være forenet med sin kone, og de to bliver et kød. Så de er ikke længere to, men en.”Jesus tilføjede derefter” derfor, hvad Gud har sluttet sig sammen, lad mennesket ikke adskille.”Interessant nok fokuserer Jesus i det næste afsnit på børn og siger: “Lad de små børn komme til mig og ikke hindre dem, for Himmeriget tilhører sådanne som disse.”Mattæus 19: 14. Som man kan se, forhindrer skilsmisse børn i at komme til Gud, og derfor skal kirken gøre noget for ikke at lade dette ske.

kirken har et bibelsk ansvar for at gøre det bedre og opretholde ægteskabsstandarden ved 1) uddannelse af par, der er interesserede i at blive forlovet og gift (Bemærk: det er bedst at gøre dette før formelt engagement), 2) ægteskabsberigelse, når de er gift, 3) ægteskabsmentor, når ægteskaber er i problemer, og 4) mentorfamilier, der har oplevet skilsmisse.
hvad er vigtigt i ægteskabet? De Fem Søjler.
der er fem søjler til et vellykket ægteskab, der er nævnt i Bibelen. Det gælder ikke kun for dem, der bliver gift i dag, men for alle, der er gift, eller som vil blive gift.
de to første søjler involverer kommunikation, Den næste tilgivelse, underkastelse i meget god forstand og i sidste ende undervisning i den næste generation. Lad os begynde:
1. Lyt – ” alle skal være hurtige til at lytte, langsomme til at tale og langsomme til at blive vrede.”James 1.19. Gud gav os to ører og en mund. Men man ville næppe vide det. Vi er så ivrige efter at tale, at vi ofte får vores næste tanker sammen, selvom vi ikke lytter så omhyggeligt til det, der bliver sagt til os. Vi springer ind med det, vi har at sige, og undlader at lytte.
især for kvinder er det vigtigt at have nogen at tale med. Når manden kommer hjem om natten fra arbejde, vil en kvinde tale om sin dag. Manden er ofte træt og indstillet. Endnu, det er processen med at lytte, som kan begynde meget enkelt ved at stille et spørgsmål – Hvordan var din dag? -det er en vigtig del af forholdet.
når et par undlader at høre hinanden eller tale med hinanden, vil de have tendens til at vokse fra hinanden. Således er det kritisk hver dag at engagere sig i samtale. Det er et tegn på kærlighed til hinanden.
2. Lyt til Gud-Jesus sagde ” Mine får lytter til min stemme; Jeg kender dem, og de kender mig.”John 10.27
tilsvarende er det alt for let at skynde sig ind i kirken og fortælle Gud, hvad vi har brug for. Gud ved, hvad vi har brug for, selv før vi beder, og Gud kan give det. Men har vi virkelig lyttet til Gud. Det er vigtigt at bemærke, at når Jesus gav disiplene det, vi kender som Fadervor eller Fadervor, er der trepetitioner, der starter bønnen: først, “helliget være dit navn”.For det andet: “komme dit rige” og for det tredje: “ske din vilje.”Bemærk, at dette er bønner for Gud. Det er først efter at vi beder disse bønner, at Jesus byder os at bede om bønner for vores selv-vores daglige behov for brød, tilgivelse for vores synder og vejledning på vores vej, der dækker det væsentlige i vores nutid, fortid og fremtid.

Gud kan vejlede os. Ærkebiskoppen af Canterbury Vilhelm Temple sagde engang: “når jeg beder, sker der tilfældigheder. Når jeg holder op med at bede,tilfældigheder holder op med at ske.”Hvis vi lytter til Gud og skelner Guds vilje, og vi beder om de tre andragender til Gud i Herrens bøn, så når vi beder Gud om det, der angår os, kan vi bede det på en meget bedre måde, en der er mere i overensstemmelse med Guds formål i vores liv.
som enhver far giver Gud ikke alt, hvad vi beder om. Nogle gange giver Gud meget lidt eller endda intet til tider. Men det er forbløffende, hvis vi kun skelner, hvad Gud gør for os, hvis vi kun er opmærksomme.
Gud kender os. Det, vi skal gøre, er at lytte til Gud.
en god måde at gøre dette på i ægteskabet er at bede sammen med sin ægtefælle og senere, hvis der er børn, med vores børn.Familier, der beder sammen, forbliver sammen.
3. Tilgiv hinanden – ” bær med hinanden og tilgivuanset hvilken klage du måtte have mod hinanden. Tilgiv som Herren tilgav dig. Og over alle disse dyder sætter kærlighed på, som binder dem alle sammen i perfekt harmoni.”Kolossenserne 3.13-14
tilgivelse kan være en af de sværeste ting, vi gør. Og alligevel, uden tilgivelse, kan der ikke være nogen forsoning, når vi gør noget forkert og skader vores ægtefælle. Tilgivelse starter med sand omvendelse og indrømmer over for den anden person, at vi har begået en fejl og beder om tilgivelse. At give tilgivelse kan være lige så svært, men er den eneste måde.
en af måderne til at gøre tilgivelse lettere at gøre er at huske, hvad Gud har tilgivelse meget større synder. Men de to vores forbundne. For at få Guds tilgivelse må vi tilgiveandre.
tilgivelse er et unikt træk ved kristendommen. Det viser sig ikke i andre trosretninger. Vi skal altid huske at tilgive.
4. Indsend til hinanden-kærlighed og respekt – “hver af jer ogsåskal elske sin kone, da han elsker sig selv, og konen skal respektere sin mand.”Efeserne 5.33
indsendelse er et tegn på både kærlighed og respekt for andre. Bill Bright, der med Guds hjælp byggede et af de største ministerier nogensinde – CampusCrusade, i slutningen af et møde ville altid spørge “hvad kan jeg gøre for dig.”Forestil dig en travl grundlægger og Administrerende Direktør for et større ministerium, der spørger den person, han taler med “hvad kan jeg gøre for dig.”Alligevel er dette et tegn på kærlighed og respekt for den anden person. Det får andres opmærksomhed, og det er forbløffende de resultater, somindsendelse til andre kan opnå.
indsendelse har sine grænser. Med hensyn til intimitet underkaster man sig kun sin ægtefælle.
5. Lær den næste generation-Femte Mosebog 6. 4-7 ” Hør, Israel: HERREN vor Gud, Herren er en. Elsk HERREN din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af al din styrke. Disse bud, som jeg giver jer i dag, skal være i jeres hjerter. Imponer dem på dine børn. Tal om dem, når du sidder hjemme, og når du går langs vejen, når du ligger og når du står op.”
denne søjle har næppe brug for meget forklaring. Det er dog næsten aldrig gjort. I de forløbne år, fædre og mødre ville bede med deres børn og ofte ved middagsbordet ville diskutere nogle aspekter af Bibelen. At læse Bibelen med sin familie varmeget populær i England i begyndelsen af det 19.århundrede som følge af Vilhelm Vilberforce og hans venner.
det er vi for det meste holdt op med at gøre. Vi er nødt til at studere Bibelen med vores børn og med vores ægtefælle, så vi kan vokse sammen som en familie. Når man gør det, er det forbløffende de resultater, det kan have.
Undervisning den næste generation gennem bibelstudie er dog en af de vigtigste ting, man kan gøre. Det er en af de få ting, som en forælder bør insistere på.
Hvorfor ægteskab er vigtigt
ægteskab er vigtigt, fordi i hele Bibelen er ægteskabsforholdet mellem en mand og en kone en metafor for forholdet mellem Kristus og Kirken i hele Bibelen. Jeremias 31:32 Gud siger: “den tid kommer, da jeg vil indgå en ny Pagt med Israels Hus og med Judas Hus. Det vil ikke være som den Pagt, jeg indgik med deres forfædre, da jeg tog dem i hånden og førte dem ud af Egypten, fordi de brød min Pagt, selvom jeg var en mand for dem.”Læg mærke til, at Gud indgik en pagt med sit Folk og derefter siger, at han var deres mand, der forbinder pagten mellem Gud og hans folk med ægteskabspagten mellem en mand og en kvinde. I Åbenbaringen 19, Lammets bryllup, som er Jesus, er kommet, og hans brud, kirken, har gjort sig klar.
i Efeserbrevet 5: 28-32 diskuteres ægteskab på denne måde: “på samme måde burde ægtemænd elske deres hustruer som deres egne kroppe. Den, der elsker sin kone, elsker sig selv. Når alt kommer til alt hadede ingen nogensinde sin egen krop, men han føder og plejer det, ligesom Kristus gør kirken-for vi er medlemmer af kroppen. For denne grund vil en mand forlade sin far og mor og være forenet med sin kone, og de to skal blive et kød.”
alle til stede ved dette bryllup ved at svare ” Jeg gør “på spørgsmålet” Vil du gøre alt, hvad der er i din magt for at støtte disse personer?”har en bekræftende forpligtelse til at gøre det. Kirken vil også gøre sin del.