at bede for vores elskendes frelse

jeg opfordrer derfor først og fremmest til, at andragender, bønner, forbøn og taksigelse fremsættes for alle Mennesker…Dette er godt og behager Gud, vor Frelser, som ønsker, at alle mennesker skal blive frelst og komme til kundskab om sandheden.

1 Timothy 2:1, 3, 4

Bibelen taler om mange måder at behage Gud på, hvoraf den ene er bøn. At bede om frelse for din familie og venner er Guds vilje. Gud vil have dem, der er tæt på dig, frelst og lever i sandheden. Frelse er blevet gjort tilgængelig for alle gennem Jesu Kristi udgydte Blod. Når vi tager holdningen til at samarbejde med Gud gennem bøn, vi føder hans forløsende frelsesplan for vores familie og venner.

se på nogle af de ord, Paulus brugte til at understrege vigtigheden af bøn i 1 Timoteus 2:1, 3, 4:

“jeg opfordrer” – vi er alle under en alvorlig befaling om at bede for alle mennesker, og dette inkluderer dine familiemedlemmer og venner. Kommandoen til at bede kommer ikke med en udløbsdato. I Lukas 18:1, Jesus fortalte sine disciple en lignelse for at vise dem, at de altid skulle bede og ikke give op. Skriften introducerer en enke, der fortsatte med at bringe hendes anmodninger til en hjerteløs dommer, og han imødekom hendes anmodning baseret på hendes vedholdenhed. Vælg at holde ud i bøn, selvom du har bedt i årevis og ikke har set svar endnu.

“først og fremmest” — bøn bør være en prioritet og ikke være en eftertanke. Bøn er vigtig for Gud og bør være vigtig for dig. At bede for mistede familiemedlemmer og venner bør betragtes som vigtig og gives særlig opmærksomhed. De fleste kristne betragter ikke bøn som den “første ting”, de skal gøre for sig selv eller endda andre. Ofte går alt andet forud for bønens sted. Men når du forstår Guds kærlighed til alle, er du tvunget til at prioritere bøn på vegne af dem, du elsker.

“andragender, bønner, forbøn og taksigelse” — forskellige former for bønner kan blive bedt for dem, du elsker. Andragender er anmodninger fra Gud; bøn kommunikerer med Gud; forbøn er bøn på vegne af andre; og taksigelse er tilbedende bøn. Ikke desto mindre bør alle bønner være inderlige—inderlige. Inderlige bønner gør Guds kraft tilgængelig for at arbejde frelse og udfrielse i dine kærligheds liv: “en retfærdig persons oprigtige bøn har stor magt og giver vidunderlige resultater” (Jakob 5:16b NLT).

“dette er godt og behager Gud” — at forfølge frelse for dine kære i bøn er godt, og det behager Gud. Det er selve Guds natur og hjerte at ønske alle mennesker frelst. Vær engageret i at søge Gud og bede om, at hans vilje skal ske i livet for dem, der er nærmeste og kæreste for dig. Bed specifikt for deres frelse og for Guds nåde at føre dem til omvendelse. Lukas 15: 7 siger “der vil være mere glæde i himlen over en synder, der omvender sig.”

ligesom dine bønner om frelse er vigtige, så er det liv, du lever. Sørg for, at du:

  1. Lev klogt-som Guds barn, “lad dit Lys skinne for andre, så de kan se dine gode gerninger og herliggøre din Fader i himlen” (Matthæus 5:16).
  2. få mest muligt ud af enhver lejlighed — demonstrere Guds kærlighed. Kærlighed er tålmodig og venlig; det er ikke sjalu, pralende, stolt, selvsøgende, let vred eller holder Regnskab med forkert (1 Kor 13:4-5).
  3. Hav nådige samtaler — vær Ordets Gørere. “Lad din samtale være nådig og attraktiv, så du får det rigtige svar for alle” (Kolossenserne 4:6).

inderligt bede for frelse din familie og venner:

  1. Herre åbner hjertet af _ _ _ som svar på evangeliet. Apostlenes Gerninger 16: 14
  2. Bed om, at ___ ville tro på Herren Jesus og blive frelst. Apostlenes Gerninger 16:31
  3. Bed Helligånden om at dømme ___om deres Synd og bringe en forandring af hjerte og sind. Johannes 16:8
  4. Bed Gud om frelse af bestemte personer ved navn. “Spørg mig, så vil jeg give dig Hedningerne til din arv” Salme 2:8