At kende Gud

hvis jeg skulle spørge en gruppe mennesker, hvad der er den største ting i livet, ville jeg nok få så mange svar som der var mennesker. Bestemt mange ting bidrager til et fuldt og lykkeligt liv, men jeg håber, at alle troende er enige om, at det at kende Gud er absolut den største og vigtigste af alle. Uden det mister alt andet mening.

apostlen Paulus udtrykte det på denne måde i Filipperne 3:8:

“ja uden tvivl, og jeg tæller alt andet end tab for den fremragende viden om Kristus Jesus, min Herre: for hvem jeg har lidt tabet af alle ting, og tæller dem, men gødning, at jeg kan vinde Kristus.”

tænk på dette: Paul var ikke en taber. Han havde ikke ramt rock bottom med ingen andre steder at gå. Han vendte sig ikke fra et liv med fiasko og tællede det som “gødning.”Han var en af de mest uddannede og dygtige Mænd på sin tid. Han var eliten i den religiøse klasse. Folk kendte ham, og de ville være som ham.

Paul skrev ikke kun om tiden før han blev født igen. Han havde været Kristen i årtier på det tidspunkt, hvor han skrev dette. Han havde rejst verden rundt og været brugt af Gud, som få mennesker nogensinde har haft eller nogensinde vil være. Men her søgte han stadig at kende Gud mere (fil. 3:10).

Paulus sagde, at det bedste liv havde at tilbyde og de største præstationer og sysler for ethvert menneske, sammenlignet med at kende Gud, rangeret i samme kategori som gødning. Han indrømmede, at han ikke var ankommet, men at han var gået og pressede mod det mål at kende Gud mere (fil. 3:12-14).

Hvad siger det, da manden, der skrev halvdelen af Det Nye Testamente, stadig forfulgte at kende Gud årtier efter hans omvendelse? Der skal bestemt være en dybde af at kende Gud, der går langt ud over bare at blive frelst. Paulus talte om dette i Efeserne, da han bad om, at de efesiske kristne ville komme til at kende højden, længden, dybden og bredden af Guds kærlighed (EF. 3:18-19).

han sagde noget meget interessant i Efeserne 3:19:

“og at kende Kristi kærlighed, som overgår kundskab, for at I kunne blive fyldt med al Guds Fylde.”

ved første øjekast synes dette forvirrende. Hvordan kan vi vide noget, hvis det passerer viden? Paulus taler om at opleve Guds kærlighed på en måde, der er uendelig større end blot intellektuel viden. Og læg mærke til, at når vi oplever Guds kærlighed på denne måde, vil vi blive fyldt med al Guds Fylde. Hvilken erklæring!

alt, hvad vi skal gøre, er at se på vores mangel på at opleve Guds Fylde for at indse, at vi ikke kender Guds kærlighed, som Paulus beskrev den. Hvis vi gjorde det, ville vi blive fyldt med al hans fylde. Derfor er der en dimension ved at kende Gud, som den gennemsnitlige kristne ikke har oplevet. Hvordan kommer vi derhen?

først og fremmest må vi indse, at der er mere at kende Gud end bare at blive kristen. Mange mennesker har modtaget frelse, og hvis de skulle dø, ville de gå lige ind i Herrens nærhed. Men de kender ikke Gud.

de ved ikke, at han elsker dem, fordi han er kærlighed og ikke fordi de er dejlige. De tror, at de er nødt til at tjene Guds gunst, og de lider unødigt fordømmelse og mangel på fællesskab med ham, fordi de føler sig uværdige. De kender ham ikke som en kærlig himmelsk Fader, men ser ham som en hård taskmaster.

mange kristne tror, at vores far er kilden til alle deres problemer og lidelser. De tror, at han bruger disse problemer som redskaber til at lære dem noget eller ændre deres adfærd, selvom ordet klart viser det modsatte (Jakob 1:13). De kender ikke deres Gud som Healer eller forsørger eller på nogen anden af de måder, han manifesterer sig for dem. Sandelig, Guds folk er ødelagt på grund af manglende viden om ham (Hos. 4:6).

meget af skylden for dette falder på kirken. Bibelen siger i Romerne 10:17,

“så kommer Troen ved at høre og høre ved Guds ord.”

kirken som helhed har proklameret, at Jesus døde for os for at forhindre os i at gå til helvede. Nu, det er sandt og ganske en fordel. Hvis det var alt, hvad der var til frelse, er det mere, end vi fortjener. Jeg ville prædike det budskab, hvis det var alt, hvad der var, men det er ikke, hvad Skriften lærer.

“for således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne Søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv” (Joh 3:16).

dette vers siger specifikt, at Frelsens mål er “evigt liv.”Og evigt liv blev defineret af Jesus i Johannes 17:3, som siger,

“og dette er evigt liv, for at de kan kende dig den eneste sande Gud og Jesus Kristus, som du har sendt.”

at kende Gud Faderen og Jesus Kristus er evigt liv. Det starter ikke, når vi kommer i himlen. At kende Gud (evigt liv) er noget, vi kan have lige nu (Joh 3:36). Ordet” Kend ” bruges i skriften til at beskrive forholdet mellem en mand og hans kone, der producerer et barn (eksempel: Gen. 4:1). Det handler om intimitet. Så” at kende Gud ” taler om intimitet med ham.

at modtage frelse og derefter snuble gennem livet uden at opleve intimitet med Herren er at savne eller ignorere den vigtigste del af, hvad Jesus leverede. Lad mig sige det på denne måde: hvis du modtog tilgivelse gennem Jesu offer og derefter fortsætter uden et intimt, personligt, tæt forhold til Gud, så mangler du ifølge Johannes 3:16 det virkelige formål med frelse. Det er her langt de fleste kristne bor.

folk tror, at de har brug for at blive frelst, fordi det er den besked, de har hørt. Så de bliver reddet, og så sidder de fast. De hører ikke, at det at vide

Gud er det virkelige mål, eller at det endda er opnåeligt. De venter på den søde ved og ved, men kæmper i den uslebne her og nu.

at kende Gud på den måde, jeg diskuterer, er ikke engang på radarskærmen for de fleste kristne. De forfølger det ikke, Og de oplever det ikke. Det rejser spørgsmålet, Hvordan kommer vi i gang med vores forfølgelse af intimitet med Herren? Vi kan begynde med at bruge tid på at lære ham at kende gennem hans ord.

apostlen Peter sagde i 2 Peter 1:3-4,

“som hans guddommelige kraft har givet os alle ting, der vedrører liv og Gudsfrygt, gennem kundskab om ham, der har kaldt os til ære og dyd: Hvorved er givet os over store og dyrebare løfter: for at I ved disse kan få del i den guddommelige natur, idet I har undsluppet den fordærv, der er i verden ved lyst.”

det er gennem viden om Gud, at vi er i stand til at modtage alle ting, der vedrører liv og Gudsfrygt. Han har allerede givet dem, men det er at kende ham, der tillader os at tage del i hans guddommelige natur, at modtage alle hans store og dyrebare løfter og at undslippe denne verdens korruption. Hvilken aftale! At kende ordet er at kende Gud.

jeg underviste for nylig i en ny serie, der fokuserer på at kende Gud, og den forklarer mange af de vigtigste ting, jeg har lært om Gud gennem skrifterne. Jeg taler om den virkelige betydning af evigt liv, hvordan man ser med vores hjerter klarere end med vores fysiske øjne og meget mere.

dette er en serie, der måske ikke lyder rigtig interessant på overfladen, men det er en af de vigtigste meddelelser, jeg underviser. Hvis du nogensinde vil opfylde det, Gud har kaldet dig til at gøre, skal du kende ham personligt, og jeg tror, at dette budskab vil gøre en enorm forskel i dit forhold til Herren.