Bill Gates forklarer sin tro

Bill Gates, Microsoft formand og medformand og administrator for Bill Melinda Gates Foundation, deltager i en paneldiskussion med titlen

Bill Gates er den rigeste mand i verden med en nettoværdi på 76 milliarder dollars. Han er normalt opført blandt berømthedsatheister eller agnostikere på grund af udsagn som denne påstand i 1997: “Med hensyn til tildeling af tidsressourcer er religion ikke særlig effektiv. Der er meget mere, jeg kunne gøre på en søndag formiddag.”Dette citat fik ham inkluderet blandt” 27 berømtheder, som du sandsynligvis ikke vidste, er ateister.”

Gates er imidlertid nu involveret i sin lokale katolske kirke. I en samtale til det aktuelle nummer af Rolling Stone siger han: “religionens moralske systemer synes jeg er super vigtige. Vi har opdraget vores børn på en religiøs måde; de er gået til den katolske kirke, som Melinda går til, og jeg deltager i.”Gates er endnu ikke, hvad vi kan kalde en engageret discipel: “jeg synes, det giver mening at tro på Gud, men præcis hvilken beslutning i dit liv du træffer anderledes på grund af det, ved jeg ikke.”På trods af hans teologiske forbehold har hans religiøse overbevisning imidlertid klart udviklet sig i retning af Gud.

måske har hans filantropi spillet en rolle: i de sidste seks år har han og hans kone fokuseret på fuld tid på strategier rettet mod sundhed, landbrug, vand, sanitet, finansielle tjenester og uddannelse. Måske at være gift med en katolsk kristen og blive far har ændret hans syn. Og måske bliver han bare ældre og klogere.

bundlinjen er enkel: vores hjerter længes efter Jesus. Vi er blandt de galilæiske skarer, der “gik i både og gik til Kapernaum på jagt efter Jesus” (Joh 6:24). Vi er en af grækerne, der sagde til en discipel: “Herre, vi vil gerne se Jesus” (Joh 12: 21). Vi er Nikodemus, da han søgte Jesus om natten (Johannes 3:2) og Sakkæus, da han klatrede op i et træ for at se Frelseren (Lukas 19:4).

der er skrevet flere bøger om Jesus end om nogen anden figur i historien. Flere mennesker har begået deres liv til ham end til nogen anden religiøs leder. Flere mennesker deltager i gudstjenester i Amerika end at gå til fodboldkampe. Vi var designet til den slags intimitet med Gud, som vores første forældre kendte i haven, så vores hjerter vil altid længes efter ham. Vores længsler efter at blive elsket, accepteret, og ønskede alt stammer fra denne kendsgerning. Vores verden er brudt, ikke fordi vores længsler er forkerte, men fordi vi forsøger at tilfredsstille dem overalt, men i Gud.

her er en god måde at starte ugen på: giv dig selv et par minutters gave med den, der elsker dig. Begynd med et øjebliks tilbedelse, når du “går ind i hans Porte med taksigelse og hans domstole med ros” (Salme 100:4). Bed nu Ånden om at vise dig en længsel i dit hjerte, som du prøver at tilfredsstille uden for Jesus. Kald det, og bed Jesus om at møde det. Gør nu, hvad du fornemmer, at han fører til at gøre—Vær stille, Læs Skriften, gå en tur, lyt til tilbedelsesmusik. Lad den store læge helbrede den smerte i dit hjerte. Bed den, der fodrede de 5.000, om at fodre din sjæl.

og han vil.