Boondock Saints bøn: betydning og bibelsk oprindelse

Boondock Saints Prayer Illustration

i dette indlæg vil jeg dele med dig Boondock Saints prayer, som blev populariseret i 1999-filmen med samme navn.

faktisk:

denne bøn er blevet så populær, at mange mennesker får tatoveringer af teksten på deres krop.

klar til at lære betydningen af Boodock Saints bøn (aka Familiebønnen)?

lad os komme i gang.

Boondock Saints bøn

og Hyrder skal vi være. For dig, min Herre, for dig. Kraft er steget ned fra din hånd, så vores fødder hurtigt kan udføre din kommando. Så vi skal strømme en flod frem til dig og vrimler med sjæle skal det nogensinde være. En nomini patri, et Fili e spirituu sancti.

Boondock Saints Prayer

Boondock Saints Prayer Betydning

filmens hovedpersoner, Connor og Murphy McManus, modtager en besked fra Gud, der instruerer dem om at ” ødelægge alt det, der er evil…so det gode kan blomstre.”

derefter begiver de sig ud på en misson for at følge Guds ledelse.

under en populær scene i filmen reciterer McManus-brødrene “Familiebønnen” sammen.

groft betyder bønnen, at de er Hyrder for folket for Gud, og deres magt blev sendt fra hans hånd. De lover at følge hans anvisninger og sende ham synderne. Bønnen slutter med en linje på Latin, der betyder: “I Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.”

en anden sætning, der ofte vises i filmen, er: “Veritas Aekvitas.”Denne latinske sætning betyder” sandhed og retfærdighed.”

det kan findes i Esajas 59:14 i den latinske Vulgata bible:

” et conversum est retrorsum iudicium et iustitia longe stetit som corruit i platea veritas et aekvitas non potuit ingrediensbog”

Esajas 59:14 (KJV) oversættelse:

” og dommen vendes bagud, og retfærdighed står langt væk: for sandheden er faldet på gaden, og egenkapital kan ikke komme ind.”

Oprindelse af Boondock Saints bøn

bønnen blev skrevet af filmens instruktør, Troy Duffy. Selvom bønnen ikke findes i Bibelen, kan den være baseret på Skriften.

for eksempel siger Esekiel 25:17:

” og jeg vil udføre stor hævn over dem med rasende irettesættelser; og de skal kende, at jeg er Herren, når jeg lægger min Hævn over dem.”

dette bibelvers beskriver den straf, som Gud har påført syndere for deres opførsel. Boondock Saints-bønnen afspejler også denne stemning.

den eneste linje fra Boondock Saints bøn, der vises i Bibelen, er den sidste linje, der siger: “e nomini patri, et Fili e spiritu sancti.”

denne sætning er Latin og bruges ofte af katolske præster under bøn. Det kan findes i Matthæus 28:19-20 af den latinske Vulgata-Bibel. Det lyder som følger:

euntes Ergo docete omnes gentes baptises eos in nomine Patris et Filii et Spiritus Sancti docentes EOS tjener omnia kvaecum mandavi vobis Et ecce ego vobiscum sum omnibus diebus USC ad consummationem saeculi

denne linje betyder “I Faderens, Sønnens og Helligåndens navn.”Det kan også findes i Matthæus 28: 19-20 I King James bible (KJV):

Gå derfor og lær alle nationer, døb dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn: Lær dem at holde alt, hvad jeg har befalet dig; og se, jeg er altid med dig, lige til verdens ende. Sandelig.

nu er det din tur

og nu vil jeg høre fra dig.

hvad betyder Boondock Saints bøn for dig?

vil du få det tatoveret på din krop?