Dante og Limbo af udøbte spædbørn

dante og limbo af udøbte spædbørn

billede: helvedes diagram af Sandro Botticelli

i fjerde canto af Inferno bringer Dante os ind i den første cirkel af hans version af helvede. Han bringer os til Limbo, som han beskriver som et sted for “suk af uformet sorg.”På knap 150 poesilinjer vil han præsentere tre doktriner—af forskellig autoritet-der ofte er forkert repræsenteret—fejlagtigt fortolket eller simpelthen misforstået: Limbo, Fædrenes særlige Limbo og helvede. I den næste artikel vil vi overveje Fædrenes Limbo og helvedes rystelse; her vil vi se på Limbo generelt.

de sjæle, der findes i Limbo, præsenteres af Dantes fiktive guide Virgil som skyldfri:

de har ikke syndet. Men deres store værdi alene
var ikke nok, for de kendte ikke dåben,
som er porten til den tro, du følger,

og hvis de kom før Kristi fødsel,
de tilbad ikke Gud, som man skulle tro på, og hvis de kom før Kristi fødsel,
;
jeg er selv medlem af denne gruppe.

for denne mangel, og for ingen anden skyld,
vi her er tabt. I dette alene lider vi:
afskåret fra håb, vi lever videre i lyst. (Inf. IV.33-42)

som præsenteret af Dante er der to grupper af sjæle her, de “dydige Hedninger” og spædbørn, der døde uden dåb. Dante fokuserer sin diskussion på de dydige hedninger, men historisk har katolikker været langt mere interesserede i skæbnen for udøbte spædbørn.

Limbo er et kompliceret emne, og der har været meget spekulation og debat om det gennem Kirkens historie. Læren om Limbo udviklede sig ud fra teologisk kontrovers om to sandheder, der er vanskelige at forene: (1) Gud vil frelse for alle, mens (2) dåb er nødvendig for frelse.

det femte århundrede kætter Pelagius tog den trøstende, men intellektuelt slap vej ud ved blot at benægte virkeligheden af arvesynden og derfor også benægte nødvendigheden af barnedåb. Som svar på Pelagius, St. Augustin formulerede forestillingen om, hvad der senere ville blive beskrevet som “børnenes Limbo” (limbus infantium eller limbus puerorum). St. Augustine mente, at uden dåb kunne ingen blive frelst (på grund af arvesynden), men at udøbte spædbørn ikke havde begået nogen personlig synd, der ville fortjene særlig straf.

St. Augustines ide viste sig indflydelsesrig, og en vis variation af den er blevet undervist lige siden. (For dem, der er interesseret i yderligere læsning, se Catholic Encyclopedia ‘ s fremragende resume af doktrinens historie og disse koncise og meget nyttige artikler af Dr. Alan Fimister her og her og af Dr. Jared Staudt her.)

men der er også mange, der har den teologiske opfattelse, at der er håb om frelse for spædbørn, der uden dåb (se CCC 1261). For dem, der er interesseret i lange, teologisk tekniske diskussioner (og jeg skriver det som et kompliment), giver håbet om frelse for spædbørn, der dør uden at blive døbt, et sådant dokument. Selvom det ikke er et autoritativt undervisningsdokument, tilbyder den internationale Teologiske Kommission denne udtalelse:

“konklusionen af denne undersøgelse er, at der er teologiske og liturgiske grunde til at håbe, at spædbørn, der dør uden dåb, kan blive frelst og bragt i evig lykke, selvom der ikke findes en eksplicit lære om dette spørgsmål, der findes i Åbenbaringen. Imidlertid, ingen af de overvejelser, der foreslås i denne tekst for at motivere en ny tilgang til spørgsmålet, Kan bruges til at negere nødvendigheden af dåb, heller ikke at forsinke overdragelsen af nadveren. Der er snarere grund til at håbe, at Gud vil frelse disse spædbørn, netop fordi det ikke var muligt at gøre for dem, hvad der ville have været mest ønskeligt—at døbe dem i Kirkens tro og indarbejde dem synligt i Kristi legeme.”

næsten tusind år før Dante, uden tvivl den største katolske digter var Paulinus fra Nola, der havde oplevet hjertesorg ved at miste et spædbarn, skrev disse hjemsøgende smukke vers til sin søn, der døde efter kun otte dages liv:

du er nu en ungdommelig beboer i det blestes kyske land.
du er dine forældres sorg, men ligeledes deres herlighed.
du er din families kærlighed, længsel og lys.
vores glæde ved dig var kort, men din egen er lang;
alligevel kan den glæde, du bringer, også længe leves for os
hvis du husker os for Herren…
det er sikkert, at Himmeriget hører
til børn som du var i alder, formål og far,
som vores egen dreng, der blev indkaldt i det øjeblik, han blev skænket.
han var et barn, der længe var ønsket, men ikke tildelt os…
vi begravede ham sammen med martyrerne, som
han deler Gravens kompakt,
så at han med de helliges blod tæt ved kan drysse vores sjæle
når de er i Ilden efter døden. (Carmen 31, trans. P. G. Jørgensen)

jeg citerer disse vers for ikke at demonstrere en særlig tro på spædbørns status, men fordi Paulinus tilbyder trøstende vers, der taler til familier i alle aldre, der har mistet børn til spædbarnsdødelighed—inklusive spontanabort. Hvad Paulinus tilbyder, er ikke kun håbet om frelse, men Frelsens dybe og glade mysterium: de børn, vi planlagde at passe på, er nu på et sådant sted, de helliges samfund, for at passe os med deres bønner. Den sidste linje indikerer Paulinus håb om, at hans søn beder for ham både nu, men også når han er kommet ind i “Ilden efter døden”—purgatorialbrande Paulinus forventer, og som jeg diskuterer her.

* denne artikel blev redigeret den 11/26/2019 for at præcisere, at eksistensen af Limbo, forstået som det sted, hvor de, der dør i staten arvesynden alene Bor, er et dogme fra kirken, men at kirken ikke endeligt har lært, at alle udøbte spædbørn nødvendigvis går til Limbo.