Deling af tro: hvordan man ved, om Gud sætter nogen i dit liv

og vi ved, at Gud får alle ting til at arbejde sammen til gode for dem, der elsker Gud, til dem, der er kaldet efter hans plan og formål.

Romerne 8: 28 AMP

Gud, i hans dybe bekymring for os, intime og intrikate planer for alle ting at arbejde for godt i vores liv.

hvis vi vælger at elske Gud og gå i hans planer, vil vi se godt komme fra enhver situation. Det er en gave, som Gud giver til dem, der vælger at acceptere det. Og det er en gave, han ønsker at give til alle mennesker.

fra dette skriftsted og gennem dette studie tror jeg, at du vil blive enig med mig, når jeg siger dette: Der er ingen tilfældigheder, når det kommer til de mennesker, Gud placerede og planlagde at være i vores liv.

da jeg var teenager, jeg husker at have en masse spørgsmål om livet og Gud, men aldrig alvorligt forfulgt at finde svarene. Omkring dette tidspunkt, en af mine venner bad mig om at hænge ud og gå til min yndlings kaffebar.

dette blev noget, vi begyndte at gøre regelmæssigt, og det var klart, hvor meget min ven brydde sig om mig og var interesseret i mit liv. Gallons af kaffe og te vi forbruges i det år alene kunne have holdt denne butik i erhvervslivet.

der er ingen tilfældigheder, når det kommer til de mennesker, Gud placerede og planlagde at være i vores liv.

deling tro

under en af disse gange taler, nogle af mine spørgsmål om Gud kom op, og det var i det øjeblik, min ven delte et skriftsted fra Bibelen, som jeg aldrig havde hørt. Med andre ord, min ven delte den tro, de havde med mig. Det var i denne samtale, gennem min vens fælles tro, at jeg begyndte at finde de svar, jeg aldrig havde haft om, hvem Gud virkelig var.

gennem dette forhold blev Gud personlig for mig. Ser tilbage, det er klart, at det ikke var tilfældigt, at min ven og jeg elskede at have kaffe og te, men det var i sidste ende en forbindelse orkestreret af Gud. Gud orkestrerer disse forhold for os hele tiden, og sætter os ofte i andres liv for at være den ven, der viser dem ikke kun Gud, men deres evne til at have et personligt forhold og skæbne med ham.

Gud er tæt involveret i vores liv

1 O Herre, du har undersøgt mit hjerte
og ved alt om mig.
2 Du ved, hvornår jeg sætter mig ned eller står op.
du kender mine tanker, selv når jeg er langt væk.
3 du ser mig, når jeg rejser
og når jeg hviler hjemme.
du ved alt, hvad jeg gør.
4 Du ved, hvad jeg vil sige
allerede før jeg siger det, Herre.
16 Du så mig, før jeg blev født.
hver dag i mit liv blev optaget i din bog.
hvert øjeblik blev lagt ud
før en enkelt dag var gået.

Salme 139:1-4, 16 NLT

dette er Skriften, som min ven delte med mig over kaffe for alle disse år siden. Det gjorde en sådan indflydelse på mig, fordi det fik mig til at indse, hvor dybt og intimt Gud kender og elsker mig.

han er interesseret i og bekymrer sig om vores daglige liv. Han har planlagt vores liv så indviklet, at han kender hvert eneste øjeblik. Det betyder, at de mennesker, vi kender og møder, er beregnet til at være en del af vores liv af en særlig grund og formål. Det er ikke tilfældigt eller tilfældigt.

refleksionsspørgsmål

  • tror du, at Gud er tæt involveret i dit liv?
  • hvilke måder ser du, at Gud har sat forhold i dit liv for at hjælpe dig med at komme tættere på ham?

der er ingen tilfældigheder

i løbet af mit førsteårsår på college havde jeg en nabo, der boede ned ad gangen fra mig. Fordi min værelseskammerat hjalp dem med at bestå deres kemiklasse, de var konstant i mit kollegieværelse.

hver gang de kom over, talte vi og langsomt begyndte vi at lære hinandens liv dybt at kende. Jeg begyndte at indse, at det ikke var tilfældigt. Gud brugte min nabos kemi klasse til at forbinde os, så de kunne opdage et forhold til Gud.

Gud har arbejdet intimt i hver enkelt persons liv på denne måde. Han har givet os en blanding af styrker og svagheder, omstændigheder og udfordringer, succeser og fiaskoer, alt sammen af en grund. Han gør dette, så enhver person kan få mulighed for at lære ham at kende. Det er let at tro, at ting sker tilfældigt eller er tilfældige, men med Gud er der ingen tilfældigheder.

“fra een mand skabte han alle nationerne over hele jorden. Han besluttede på forhånd, hvornår de skulle rejse sig og falde, og han bestemte deres grænser. “Hans hensigt var, at nationerne skulle søge Gud og måske føle deres vej mod ham og finde ham—skønt han ikke er langt fra nogen af os.

for i ham lever og bevæger vi os og eksisterer. Som nogle af dine egne digtere har sagt: ‘Vi er hans afkom.'”

Apostlenes Gerninger 17: 26-28 NLT

Guds ønske og håb er, at vi en dag i vores liv vil finde ham. Den dag, du blev født, den slags familie og venner, du har, og de positive og negative livserfaringer, du har gennemgået, er alle beregnet til at føre dig til at have et forhold til Gud.

når vi opdager Gud på denne måde, opdager vi også, hvem vi er, og hvorfor vi er her. Og vi får også mulighed for at hjælpe andre med at kende ham. Dette fund af Gud er en af de mest spændende og berigende dele af at være kristen. Når vi tror, at Gud gør dette for os, vil vi blive tvunget til at hjælpe andre med at se dette for sig selv.

refleksionsspørgsmål

  • Hvordan har Gud orkestreret dit liv, så du ville finde ham?
  • Hvem har Gud lagt i dit liv for at lære mere om ham?

gå ikke glip af muligheder for at oprette forbindelse

ofte er det, der får os til at gå glip af muligheder for at oprette forbindelse, vores egoisme og selvabsorption. Evnen til at forbinde med mennesker og dele din egen tro starter med at være interesseret i andre omkring dig.

“gør intet af selviskhed eller tom indbildskhed, men betragt med ydmyghed hinanden som vigtigere end jer selv; 4 pas ikke kun på jeres egne personlige interesser, men også på andres interesser.”

Filipperne 2: 3-4 NASB

vi kan simpelthen ikke elske andre, når vi lever selvoptagede liv. Et stykke tid tilbage, der var en basketballspiller på campus, som mine venner kendte, men han havde en tendens til at holde fast i sin egen besætning af venner. Mine venner antog, at han ikke ville være interesseret i Gud eller kirke, før en dag en anden klassekammerat bad ham om hjælp på et papir.

hun var intet som den gruppe venner, han havde tendens til at være omkring, men hun besluttede at bede ham om at komme med hende for at besøge sin kirke. Han var modvilligt enig, men da han dukkede op, så han en af de andre basketballspillere, han ville lege med i gymnastiksalen, og besluttede, at han faktisk ville blive rundt.

at overvinde egoisme starter, når vi beslutter at være interesseret i andre.

deling af tro

hvis det ikke havde været for pigen, der bad ham om at komme med hende, ville det have været en forspildt mulighed for ham at se Guds formål i sit liv. Siden den tid, han er ikke kun blevet kristen, men vejleder gymnasieelever for at hjælpe dem med at se Guds formål med deres liv også.

overvinde egoisme starter, når vi beslutter at være interesseret i andre. Denne egoisme ligner ikke altid åbenlyst afvisning af at være venner med eller investeret i nogen. Nogle gange manifesteres vores egoisme i frygt for at fejle, se dårligt ud eller hvad andre synes om os.

tro og kærlighed beslutter at tage en risiko for at føre en samtale med nogen, som du ikke ville have haft alene, fordi du tror, at Gud satte dem i dit liv af en grund. Når vi lægger vores personlige interesser til side, kan vi faktisk begynde at se os omkring på de mennesker, Gud har lagt i vores liv for at elske.

refleksionsspørgsmål

  • Hvordan ser du egoisme i dit liv?
  • hvilke muligheder har Gud givet dig til at elske menneskerne omkring dig?

Vælg vedhæftet fil ikke undgåelse

når vi opretter forbindelse til menneskerne omkring os, tager det fortsatte bevidste beslutninger at vedhæfte.

da Jesus kom ned fra bjergsiden, fulgte store Skarer ham. En mand med spedalskhed kom og knælede foran ham og sagde: “Herre, hvis du vil, kan du gøre mig ren.”

Jesus rakte Hånden ud og rørte ved manden. “Jeg er villig,” sagde han. “Vær ren!”Straks blev han renset for sin Spedalskhed.

Matthæus 8:1-3 NLT

Jesus var villig til at gå ud over en simpel forbindelse og i stedet knytte sig til dem omkring ham. Manden her havde spedalskhed, en svækkende og meget smitsom sygdom. At tale med Jesus, som kunne helbrede ham, om hans situation forbandt dem. Men Jesus tog det et skridt videre.

han rakte ud og rørte ved manden, en person, der sandsynligvis ikke havde taget kontakt med en anden person, siden han blev syg. Denne enkle gestus var unødvendig, men dyb. Det viser, hvor personligt knyttet Gud er i vores liv. Og at læse det inspirerer mig til at ønske at gøre det samme.

3 tips til at lave personlige vedhæftede filer

her er tre praktiske måder, der hjælper mig med at gøre personlige vedhæftede filer til menneskerne omkring mig.

bøn

jeg opfordrer derfor først og fremmest til, at der fremsættes andragender, bønner, forbøn og taksigelse for alle mennesker— for konger og alle autoriteter, så vi kan leve fredelige og stille liv i al Gudsfrygt og hellighed. Dette er godt og behager Gud, vor Frelser, som ønsker, at alle mennesker skal frelses og komme til kundskab om sandheden.1 Timoteus 2:1-4 NIV

når vi beder for andre, forbinder det os med dem. Begynd at bede for de mennesker, Gud har placeret omkring dig på arbejde, i klassen eller i dit samfund.

Hvem kan du beslutte at bede for hver dag i denne uge?

servering

større kærlighed har ingen end dette: at lægge sit liv for sine venner.

John 15: 13 NIV

Jesus tjente og ofrede og viste os, hvordan vi kan gøre det samme for dem omkring os. At tjene og ofre er indbegrebet af, hvad det er at være en ven, der knytter sig.

Hvem kan du tjene og ofre for i dit liv?

sårbarhed

…så vi holdt af dig. Fordi vi elskede dig så meget, var vi glade for at dele med dig ikke kun Guds Evangelium, men også vores liv.

1 Thessaloniker 2: 8 NIV

del om dit liv. Når vi åbner op for vores svagheder og udfordringer med andre, hjælper det dem med at se, hvordan Gud arbejder.

Hvad kan du beslutte at være sårbar over for i dag?

Printvenlig, PDF e-mail