din præst er ikke Moses: et svar på John Bevere ‘ s “Under Cover”

for et stykke tid siden, da jeg skrev på Facebook et spørgsmål om autoritetslærere, fortalte en person mig, at John Beveres bog under omslag havde undervist i “kirkemyndighed” på en sådan måde, at den næsten havde ødelagt hende og hendes familie.

så jeg købte bogen og begyndte at læse den.

jeg så, at præsentationen af autoritet i bogen faktisk var farlig og . . . Jeg kan endda sige listigt præsenteret.

først og fremmest bruger Bevere de første 25-30% af bogen på at fastslå, at Gud er den ultimative autoritet.

så hele bogen han holder kommer tilbage til eksempler på Gud som den ultimative autoritet, vævning disse eksempler i og gennem resten af bogen.

men det er lidt af et ikke-problem for mig, fordi jeg allerede tror helhjertet på Guds autoritet. Jeg vil følge ham, uanset hvor han fører og gøre, hvad han siger.

spørgsmålet kommer, når vi taler om nogen mennesker, der har eller hævder at have åndelig autoritet. Har de virkelig myndighed over Guds folk? Hvis ja, hvordan ser det ud?

Bevere præsenterer svaret på det første spørgsmål som et utvetydigt og rungende ja. I skal være ” under dække “af dem med” åndelig autoritet ” i jeres kirke. Og med udtrykket “åndelig autoritet” mener jeg—og han mener – “hvad jeg fortæller dig at gøre er, hvad Gud vil have dig til at gøre.”

og ved “under dække” betyder det selvfølgelig, at du skal give dem utvetydig lydighed.

nuancer af paraplyer, måske?

i ægte gothardisk paraply-stil teologi, Bevere siger, (side 165), ” ur dom vil være i forhold til vores underkastelse, for autoritet er af Gud. At modstå delegeret myndighed er at modstå Guds autoritet.”

selvfølgelig er hans pointe gennem hele bogen, at Guds autoritet er delegeret til kirkelederen, og når du adlyder kirkelederen, adlyder du Gud.

her er et par af Bevere argumenter for at køre sit punkt hjem, og mine svar.

Bevere bruger flere sider (side 159-163), der beskriver beretninger om israelitternes fiaskoer med at følge Moses’ guddommeligt udpegede ledelse, og hvad der skete med dem som et resultat.

han flytter derefter problemfrit ind i diskussionen om din præst. Problemfrit, det er, fordi han aldrig siger, ” din præst er i stedet for Moses.”Nej, hvad han siger er,

” du kan betragte dig selv som klogere end Israels Børn. . . . Du ville have opdaget, at Moses havde ret . . . du ville have været der med Joshua.”

se hvad han gjorde der?

han satte dig i stedet for Israelitterne. Så er det en problemfri antagelse at sætte din præst i Moses ‘ position.

så siger han (side 163): “det, der adskilte Josva fra resten af sine jævnaldrende, var ikke hans dømmekraft, men hans evne til at genkende og underkaste sig sand autoritet. Ud af det kom sand dømmekraft.”

implikationen er selvfølgelig, at når og kun når du sender til din præst, vil du være i stand til at have sand dømmekraft.

så bevæger han sig ind i den fulde præsentation af din “åndelige leder”, som om han er i stedet for Moses.

men uanset hvem din præst er, udfylder han ikke rollen som Moses.

nej, faktisk sagde Moses selv (Deuteronomy 18:15-19),

“HERREN din Gud vil oprejse dig en Profet som mig blandt jer, fra dine Brødre – det er ham, Du skal lytte-ligesom du ønskede af Herren din Gud på Horeb på stævnedagen, da du sagde: ‘Lad mig ikke igen høre Herren min Guds Røst eller se denne store ild mere, for at jeg ikke skal dø. Og Herren sagde til mig: de har ret i det, de har talt. Jeg vil oprejse dem en Profet som dig blandt deres brødre. Og jeg vil lægge mine ord i hans mund, og han skal tale til dem alt, hvad jeg befaler ham. Og den, der ikke vil lytte til mine ord, at han skal tale i mit Navn, jeg vil selv kræve det af ham.”

så . . . hvem var denne profet?

det var bestemt ikke din præst.

det var Jesus.

i den gamle Pagts dage blev Moses valgt direkte af Gud til at lede Israelitterne, og dette valg blev igen og igen styrket til Israelitterne gennem det ene mirakel efter det andet.

Moses hørte direkte fra Gud. Der var ingen skriftsteder i disse dage; Moses gik op på bjerget og modtog ordene fra Gud. Hvis Israelitterne skulle høre noget fra Gud, Måtte de få det fra Moses. Han var Forbøn for den dag.

men vor tids forbeder er Jesus.

vi, den nye Pagts kirke, har ikke brug for en anden leder som Moses, fordi vi har Jesus.

Moses var trofast i Guds Hus som tjener, og han talte om de ting, som Gud ville sige i fremtiden. Men Kristus er trofast som den søn, der har ansvaret for Guds Hus. Vi er hans hus, hvis vi holder vores mod og vores tillid til det, vi håber på. (Hebræerne 3:5-6)

Bevere sammenligner manden i stillingen som” kirkeleder ” med en konge

i samme kapitel bruger Bevere Esthers tilgang til den persiske konge for at vise dig, hvordan du skal henvende dig til din præst, når du er uenig med ham.

naturligvis når du er uenig med nogen, vil du være så høflig og respektfuld som muligt. Men nej, Beveres råd går langt ud over dette.

du skal henvende dig til din præst, som om han er en konge.

han bakker det op med historien om Davids respekt over for Saul og Abigajils respekt over for David.

du skal henvende dig til din præst, som om han er en konge.

hvor kommer dette fra? Bestemt ikke fra Guds ord. Jesus sagde, i Matthæus 23:8-12,

Du må ikke kaldes ‘lærer’, fordi du alle er lige og kun har en lærer. Og du må ikke kalde nogen her på jorden ‘Fader’, fordi du kun har den ene Fader i himlen. Du skal heller ikke kaldes ‘leder’, fordi din eneste leder er Messias. Den største iblandt jer må være jeres tjener. Den, der gør sig stor, vil blive ydmyget, og den, der ydmyger sig selv, vil blive stor.

Bevere ‘ s undervisning, mens du bruger Skriften til at understøtte den, går helt imod Skriften.

Bevere sammenligner manden i stillingen som “kirkeleder” med apostlen Paulus

under vores families pilgrimsrejse i et år var vi i en kirkesamfund, som vi opdagede lænede sig så langt mod præstedyrkelse, at det måske kunne have været kaldt kultisk. En ven gav mig nogle prædikener fra “chef blandt ligemænd” præst i en “søsterkirke.”

da jeg lyttede til ham tale om præstens autoritet, hørte jeg ham dreje for at tale om Paul. Jeg husker at tænke, ” Åh, han kommer ikke til at gå der, er han? Han kommer ikke til at gå der?”

men det gjorde han. Han tog derhen. Han sagde, at du skal behandle din præst, som de troende i Det Nye Testamente behandlede apostlen Paulus.

jeg var virkelig forfærdet, men min ven sagde, “det er den slags undervisning, vi blev fodret med hele tiden. Det var normalt.”

men der er en ganske forskel, du ved.

Paulus var den primære til at kommunikere Guds Ord til sit nye pagtsfolk. Han modtog faktisk Guds direkte ord. Hvis din præst hævder, at han også gør det, godt, du kunne argumentere for det samme. Intetsteds siger Bibelen, at det at være i en position som kirkeledelse giver en person et indvendigt spor til Guds sind.

men Bevere siger ikke kun, at din præst skal æres som apostlen Paulus, han tager det et skridt videre, måske endnu længere end jeg nogensinde har hørt nogen tage denne “underkastelse til kirkemyndighed” ting.

some back story:

i sit første brev til Korintherne havde Paulus fortalt sine læsere at sætte en bestemt mand ud af kirken, en mand, der åbenlyst levede i synd. Så i sit andet brev til Korintherne, Paulus fortalte dem, at fordi manden havde angret, de skulle tilgive ham, elske ham, og bringe ham tilbage i menigheden.

ret ligetil.

men her er hvordan Bevere præsenterer det:

apostlen Paulus fortalte den korintiske kirke at gøre noget i sit første brev, som han ændrede i sin anden. Når han ændrede sin ordre til kirken, han gjorde denne bemærkelsesværdige erklæring: “For dette var mit formål med at skrive dig, at teste din holdning og se, om du ville bestå prøven, om du er lydig og helt behagelig i alt.”(2 Kor. 2: 9 AMP).

i modsætning til sandheden, at Paulus ønskede, at Korinterne skulle følge sandheden og gøre det rigtige, siger Bevere: “Paulus gav dem ordrer til et formål: at se, om de ville underkaste sig hans autoritet.”(side 175)

det var en kæbefaldende erklæring for mig. Men fordi Bevere ikke giver nogen sammenhæng for Pauls “ordreomvendelse”, er han i stand til at få Pauls ordrer til at lyde helt lunefuldt.

og ja, sådan følger han dette op. Fortsæt med at læse.

jeg har en meget klog ven, der har været præst i årevis. Han fortalte mig, hvordan han finder ulydighed blandt sine arbejdere, er at give et direktiv, der ikke giver mening. Han sagde: “John, Jeg vil snart høre de oprørske klager og klager. Jeg behandler det og ændrer derefter direktivet tilbage til normal drift.”

et par sætninger senere: “formålet: hvis de fulgte dette direktiv, ville de følge noget andet.”

faktisk. Alle de medarbejdere, der faktisk tænkte, og som indså, at det at bruge tid på at udføre et meningsløst job var spild af Herrens tid og penge, kunne blive smidt ud. Kun dem, der mindlessly adlød blev holdt på.

er det sådan, Jesu Kristi kirke skal fungere?

og nej, det var slet ikke som Paul. Ikke engang en lille smule. Ud over det faktum, at Paulus ‘ direktiver i 2 Korinterne virkelig gav fuld mening, hvis du vil huske, sagde Paulus i sit første brev til korinterne (11:1): “Følg mig, som jeg følger Kristus.”

og som om det ikke var nok . . .

Bevere sammenligner manden i stillingen som “kirkeleder” med Gud

ja, det gør han bestemt.

Bevere fortæller historien om Moses, der bønfalder Herren om Guds beslutning. “Først talte Moses i fuldstændig underkastelse og med frygt og bæven. For det andet bønfaldt Moses lidenskabeligt eller bønfaldt Gud; han befalede aldrig.”(side 173)

han fortsætter derefter med at drage den sammenligning, som du ved, kommer: dette er vores retningslinje for andragende til en kirkeleder. Den måde, Moses bønfaldt Gud på, er den måde, vi skal bede kirkeledere om.

synes dette farligt tæt på afgudsdyrkelse for dig?

kan du se, hvorfor administrerende direktører for voldelige kirker ville elske denne bog og bestille kopier af de snesevis og gøre det nødvendigt at læse for deres medlemmer?

hvem er din præst, virkelig?

din præst skal være en leder, men ikke som en general. Hvis vi er en hær, og der er en general, er det kun Jesus.

som jeg beskrev detaljeret her, skal din præst være en leder som en guide på en ekspedition. Han skal være en, der er længere nede ad livets vej-lidt eller meget—og kan sammen med andre, der er ældste i kirken, sige: “Se! Der er Jesus! Lad os følge ham!”

det er, hvem din præst skal være.

men hvordan vælges præster ofte? I mange kirker vil kirkens “prædikestolskomiteer” bede Gud om at hjælpe dem og derefter fremsætte en anmodning om genoptagelser for at udfylde jobbet.

de vil ofte lede efter kandidater fra visse seminarier i henhold til deres betegnelse, og måske vil de tilføje andre kvalifikationer og administrative styrker, ligesom en organisation, der leder efter en administrerende direktør.

efter samtaler med flere potentielle ledere og bøn, vil komiteen derefter bede en eller to af mændene om at prædike i deres kirke. Søndagen manden “kandidater” (udsagnsord) vil ofte være første gang kirkens medlemmer har mødt ham. Der kan være en middag efter kirken, så de kan tale mere med ham.

så vil menigheden stemme efter, hvordan de kunne lide manden, og hvis de stemmer ja, opfordres manden til at komme som leder af kirken.

i et andet almindeligt scenario starter en mand en kirke alene, måske bestilt af andre fra et sted langt væk. Fordi noget ved ham er meget attraktivt, normalt hans taleevne, og nogle gange fordi han har hemmelige investorer bag sig, han bliver meget populær og trækker skarer til sin kirke. (Mark Driscoll er kun en af mange, der har passe dette mønster).

de mennesker, der strømmer til kirken for at høre den populære prædikant, ved ikke rigtig, hvordan han er bag lukkede døre, hvor han kunne leve et meget andet liv.

hvilket langt fra enten Moses eller Paulus er dette.

den nye præst, kirken har gjort sig så umage med at finde, eller den mand, der har startet en kirke “alene”, kan være en ulv i fåreklæder.

det er trods alt ikke så svært for en sociopat at præsentere godt i et stykke tid og under visse omstændigheder.

og jeg siger dig, ulve elsker at være ansvarlig for fårene. Derfor er” pastor ” et af de mest attraktive job for sociopater.

disse mænd elsker også at prædike “åndelig autoritet” som hvad John Bevere lærer. Faktisk, jeg hørte fra mere end en person, der under dækning var påkrævet læsning i deres kirke, og det er ikke underligt.

at “når jeg hører fra min præst, hører jeg fra Gud” og “jeg tør ikke stille spørgsmålstegn ved min præst undtagen med frygt og rysten som at gå foran en konge” holdning er præcis, hvad kultledere elsker.

sande åndelige kristne ledere vil på den anden side trofast præsentere Guds ord, vil trofast gå med dem, der er på vej til at følge Jesus, og vil aldrig nogensinde betragte sig selv på et andet åndeligt plan end dem, de tjener.

i en sund kirke vil “medlemmerne”, de af os, der er “dele af kroppen”, se præsten på samme måde.

John Bevere ‘ s Under Cover “spiritual authority” skaber en situation, der er perfekt for en kult at trives.

det er ikke, hvad Gud ønsker for sit folk.

Ligesom Lastning…