Er Det Muligt At Sælge Din Sjæl?

Gary Bonfiglio
Gary Bonfiglio

Følg

Dec 3, 2014 * 6 min læst

for mange år siden havde jeg denne forfærdelige frygt for at sælge min sjæl, som manifesterer sig i en mærkelig farrago af tanker. Når jeg tænkte over det, ville jeg indse dets fare og straks begynde at fremtrylle proklamationer i mit sind og tale som om jeg tilbød at sælge min Sjæl for noget. Og når jeg kom ind i den tankegang, var det meget svært at stoppe. Nogensinde var jeg bange for, at jeg et eller andet sted langs linjen med succes havde solgt min sjæl og var bundet til helvede. Hvis du ikke er bekendt med dette emne, siger man, at en person kan sælge sin egen sjæl for at hævde næsten alt, hvad han eller hun gerne vil have. Og, som en del af processen med at gøre det, denne person skal indgå en pagt med Djævelen, der beskriver, hvad han eller hun ønsker i bytte for deres sjæl. Disse ting er normalt: rigdom, dygtighed, berømmelse, seksuelle partnere, og intellekt — mens krav kan være mere forskellige, falder de normalt under disse kategorier. Den eneste ulempe ved alt dette er, at hvis man sælger deres sjæl, er der absolut ingen vej tilbage, da der ikke er noget håb om frelse derefter!

det var det, der skræmte mig — tænker, at hvis jeg solgte min sjæl, ville jeg være bestemt til helvede, selvom jeg angrede. Jeg tænkte ved mig selv: Hvordan kunne sådan noget være muligt? Hvordan kunne Gud ikke tilgive nogen, der gjorde det eller ikke kunne få deres sjæl tilbage?

jeg har hørt en hel del historier om mennesker derude, der angiveligt har “solgt deres sjæl” til Djævelen for at blive berømt, og deres åbenlyse succes fremmede kun min tro på, at det var muligt. Uanset om disse historier er sande eller ej, er jeg sikker på, at disse berømtheder har stillet de samme spørgsmål, og om du (læser) har solgt din sjæl eller ej, er jeg sikker på, at du stadig har spørgsmål vedrørende det også.

min uhyggelige frygt er det, der stort set fik mig til at sætte spørgsmålstegn ved denne tro, som også blev kombineret med det faktum, at den blev videregivet som en kristen doktrin. Sidstnævnte gjorde mig skeptisk, så jeg gik på et forskningseventyr. Efter en passende undersøgelse — og i lettelse-er jeg kommet til at finde ud af, at Bibelen faktisk aldrig siger noget om den bogstavelige evne til at sælge sin sjæl til Djævelen, som det almindeligvis er tænkt på i dag. Der er kun to passager i Bibelen, der kommer relativt tæt på at give det indtryk — alligevel betegner de det aldrig. Markus 8: 36 og 37 og Mattæus 16: 26. Begge indebærer det samme. De læser:

Mark 8:36, 37

“hvad er det godt for nogen at vinde hele verden, men alligevel miste deres sjæl? Eller hvad kan nogen give i bytte for deres sjæl?”

Matthæus 16:26

“hvad vil det være godt for nogen at vinde hele verden, men alligevel miste deres sjæl? Eller hvad kan nogen give i bytte for deres sjæl?”

selvom disse passager muligvis antyder muligheden for at kunne sælge sin sjæl, er det ikke det, der antydes. Ser man på teksten: i første sætning stiller Jesus simpelthen et retorisk spørgsmål om resultatet af en, der beslutter at “miste deres sjæl”. Den anden sætning, der også er et retorisk spørgsmål, udtrykker i det væsentlige hvorfor, og at en sådan handling ikke kommer til noget godt ved indirekte at sige, at der ikke er noget tilbud om udveksling, der kan gøres for at sidestille eller overgå værdien (med henvisning til dens betydning) af en sjæl. Så hvad betyder det at “miste” sin sjæl?

nå, at miste din Sjæl har simpelthen at gøre med, hvordan du lever dit liv; det har intet at gøre med at indgå en mundtlig kontrakt for at tilbyde udveksling af din sjæl for hvad du ønsker. At miste din sjæl er at opgive din Frelse og give efter for denne verdens midlertidige ønsker; det kræver ikke, at du proklamerer din sjæls herredømme over til en dæmon. Snarere ville kernen i sagen være jagten på ens egne ambitioner, mens man forsømmer det frelsende spørgsmål om at følge Kristus. Vi ved, at dette er sandt ved blot at se på betydningen af ordet “fortabes”

Fortabelse: at miste eller overgive noget som en straf for forseelser eller forsømmelse.

så betyder det, at folk ikke kan sælge deres sjæl? Nå ikke rigtig. Det kommer i sidste ende ned på, hvordan udtrykket “sælge” opfattes/bruges. For eksempel kan det med rette siges, at nogen har solgt deres sjæl i den forstand, at personen har givet ind i deres syndige natur og forsømt at følge Kristus. I et sådant tilfælde vil ordet” sælge ” blive brugt billedligt snarere end bogstaveligt. Dens brug svarer til, hvordan udtrykket “udsolgt” bruger det samme ord.

Udsalg: (af en person) at forråde en årsag, som dette menes at være godt og give ind i et alternativ, der er dårligt begunstiget af anklageren.

den særlige Brug ville falde i tråd med, hvad Jesus mente, da han brugte ordet “fortabt”.