Gander var vært for strandede 9/11 passagerer

Gander, en by med omkring 10.000 mennesker (og 550 hotelværelser) i Canada, ligger i den nordøstlige spids af Nordamerika og har længe fungeret som tankstop for transatlantiske flyvninger og et midlertidigt tilflugtssted for flyvninger omdirigeret fra deres destinationer. Kort efter angrebene den 11. September i 2001 blev byen berømt gennem en bredt delt besked, der hyldede gæstfriheden hos byens beboere i at hjælpe strandede rejsende:

min mor, der, som de fleste af jer ved, arbejder for Air Canada, fik dette fra en ven.

vi var omkring 5 timer ud af Frankfurt flyver over Nordatlanten, og jeg var i min besætning hvile sæde tager min planlagte hvile pause. Pludselig skiltes gardinerne voldsomt, og jeg fik at vide at gå til cockpiten lige nu for at se kaptajnen. Så snart jeg kom der, bemærkede jeg, at besætningen havde et af disse “alle forretninger” ser på deres ansigter. Kaptajnen rakte mig en trykt besked. Jeg læste hurtigt budskabet og indså vigtigheden af det. Meddelelsen var fra Atlanta, adresseret til vores fly, og sagde simpelthen: “alle luftveje over det kontinentale USA er lukket. Land ASAP i den nærmeste lufthavn, rådgive din destination.”

nu, når en afsender fortæller dig at lande straks uden at foreslå hvilken lufthavn, kan man antage, at afsenderen modvilligt har opgivet kontrollen med flyvningen til kaptajnen. Vi vidste, at det var en alvorlig situation, og vi havde brug for at finde terra firma hurtigt. Det blev hurtigt besluttet, at den nærmeste lufthavn var 400 miles væk, bag vores højre skulder, i Gander, på øen Ny Foundland.

en hurtig anmodning blev fremsat til den canadiske trafikcontroller, og en højresving, direkte til Gander, blev straks godkendt. Vi fandt ud af senere, hvorfor den canadiske controller ikke tøvede med at godkende vores anmodning. Vi, besætningen under flyvningen, blev bedt om at gøre flyet klar til en øjeblikkelig landing. Mens dette foregik, kom der en anden besked fra Atlanta, der fortalte os om nogle terroraktiviteter i området. Vi orienterede besætningen om at gå til Gander, og vi gik om vores forretning ‘lukke’ flyet til landing. Et par minutter senere gik jeg tilbage til cockpittet for at finde ud af, at nogle fly var blevet kapret og blev fløjet ind i bygninger over hele USA. Vi besluttede at offentliggøre en meddelelse og lyve for passagererne for øjeblikket. Vi fortalte dem, at der var opstået et instrumentproblem i flyet, og at vi var nødt til at lande ved Gander for at få det kontrolleret. Vi lovede at give mere information efter landing i Gander. Der var mange ulykkelige passagerer, men det er par for kurset.

vi landede i Gander omkring 40 minutter efter starten af denne episode. Der var allerede omkring 20 andre fly på jorden fra hele verden. Efter vi parkerede på rampen gjorde kaptajnen følgende meddelelse. “Mine damer og herrer, Du må undre dig over, om alle disse fly omkring os har det samme instrumentproblem som vi har. Men virkeligheden er, at vi er her af en god grund.”Så fortsatte han med at forklare den lille smule, vi vidste om situationen i USA. Der var høje gisp og blikke af vantro. Lokal tid på Gander var 12: 30 om eftermiddagen. (11: 00 EST)

Gander kontrol fortalte os at blive sat. Ingen fik lov til at komme ud af flyet. Ingen på jorden fik lov til at komme i nærheden af flyene. Kun en bil fra lufthavnspolitiet ville komme rundt en gang imellem, Se os over og gå videre til det næste fly. I løbet af den næste time blev alle luftveje over Nordatlanten forladt, og Gander alene endte med 53 fly fra hele verden, hvoraf 27 fløj amerikanske flag.

vi fik at vide, at hvert eneste fly skulle aflastes, en ad gangen, med de udenlandske luftfartsselskaber prioriteret. 14 i den amerikanske kategori. Vi fik yderligere at vide, at vi ville få en foreløbig tid til at deplane kl 6 om eftermiddagen. I mellemtiden begyndte nyheder at komme ind over flyradioen, og for første gang lærte vi, at fly blev fløjet ind i Verdenshandelscentret i Ny York og ind i Pentagon i DC.

folk forsøgte at bruge deres mobiltelefoner, men kunne ikke oprette forbindelse på grund af et andet cellesystem i Canada. Nogle kom igennem, men var kun i stand til at komme til den canadiske operatør, der ville fortælle dem, at linjerne til USA enten var blokeret eller fastklemt og prøve igen. Nogen tid sent på aftenen filtrerede nyheden til os om, at verdenshandelscentrets bygninger var kollapset, og at en fjerde kapring havde resulteret i et styrt.

nu var passagererne totalt forvirrede og følelsesmæssigt udmattede, men forblev rolige, da vi blev ved med at minde dem om at se sig omkring for at se, at vi ikke var de eneste i denne situation. Der var 52 andre fly med folk på dem i samme situation. Vi fortalte dem også, at den canadiske regering var ansvarlig, og vi var til deres nåde. Tro mod deres ord, på 6 om eftermiddagen, Gander lufthavn fortalte os, at vores tur til deplane ville komme kl 11 er, næste morgen. Det tog den sidste vind ud af passagererne, og de trak sig simpelthen tilbage og accepterede denne nyhed uden meget støj og begyndte virkelig at komme i en tilstand af at overnatte på flyet.

Gander havde lovet os enhver og al lægehjælp, hvis det var nødvendigt; medicin, vand og toilet service. Og de var tro mod deres ord.

heldigvis havde vi ingen medicinsk situation i løbet af natten. Vi havde en ung dame, der var 33 uger inde i hendes graviditet. Vi tog os rigtig godt af hende. Natten gik uden yderligere komplikationer på vores fly på trods af de ubehagelige sovearrangementer. Omkring 10: 30 om morgenen den 12.blev vi bedt om at gøre os klar til at forlade flyet.

en konvoj af skolebusser dukkede op ved siden af flyet, trappen blev tilsluttet, og passagererne blev ført til terminalen for at “behandle” vi, besætningen, blev ført til den samme terminal, men fik besked på at gå til en anden sektion, hvor vi blev behandlet gennem indvandring og told og derefter måtte registrere os hos Røde Kors. Derefter blev vi isoleret fra vores passagerer og blev ført i en campingvogn med varevogne til et meget lille hotel i byen Gander. Vi anede ikke, hvor vores passagerer skulle hen.

byen Gander har en befolkning på 10.400 mennesker. Røde Kors fortalte os, at de skulle behandle omkring 10.500 passagerer fra alle de fly, der blev tvunget til Gander. Vi fik at vide at bare slappe af på hotellet og vente på et opkald til at gå tilbage til lufthavnen, men ikke at forvente, at opkaldet i et stykke tid. Vi fandt ud af det samlede omfang af terroren derhjemme først efter at have kommet til vores hotel og tændt for TV ‘ et, 24 timer efter det hele startede. I mellemtiden nød vi os at gå rundt i byen opdage ting og nyde gæstfriheden. Folk var så venlige, og de vidste bare, at vi var “Flyfolk”. Vi havde alle en god tid, indtil vi fik det opkald, 2 dage senere, den 14.kl 7 er. Vi gjorde det til lufthavnen ved 8: 30 AM og forlod for Atlanta på 12:30 pm ankommer i Atlanta på omkring 4:30 PM. (Gander er 1 time og 30 minutter foran EST, Ja! 1 time og 30 minutter.) Men det var ikke det, jeg ville fortælle dig. Hvad passagererne fortalte os var så opløftende og utroligt, og timingen kunne ikke have været bedre.

vi fandt ud af, at Gander og de omkringliggende små samfund inden for en radius på 75 Kilometer havde lukket alle gymnasier, mødelokaler, hytter og andre store samlingssteder. De konverterede alle disse faciliteter til en masse logi område. Nogle havde barnesenge oprettet, nogle havde måtter med soveposer og puder oprettet. Alle gymnasieelever måtte frivilligt tage sig af “gæsterne”.

vores 218 passagerer endte i en by ved navn Levisporte, omkring 45 kilometer fra Gander. Der blev de sat i en gymnasium. Hvis nogen kvinder ønskede at være i en kun kvinder facilitet, der blev arrangeret. Familier blev holdt sammen. Alle de ældre passagerer fik ikke noget valg og blev taget til private hjem. Husk, at ung gravid dame, hun blev sat op i et privat hjem lige på tværs af gaden fra en 24 timers akut pleje type facilitet. Der var DDS på vagt, og de havde både mandlige og kvindelige sygeplejersker til rådighed og opholdt sig med mængden for varigheden. Telefonopkald og e-mails til USA og Europa var tilgængelige for hver en gang om dagen.

i løbet af de dage, passagererne fik et valg af “udflugt” ture. Nogle mennesker gik på båd krydstogter af søer og havne. Nogle gik for at se de lokale skove. Lokale bagerier forblev åbne for at lave frisk brød til gæsterne. Mad blev tilberedt af alle beboerne og bragt til skolen for dem, der valgte at blive sat. Andre blev drevet til spisested efter eget valg og fodret. De fik tokens til at gå til den lokale vaskeri for at vaske deres tøj, da deres bagage stadig var på flyet.

med andre ord blev hvert eneste behov opfyldt for de uheldige rejsende. Passagererne græd, mens de fortalte os disse historier. Efter alt det blev de leveret til lufthavnen lige til tiden og uden en eneste manglende eller sent. Alt fordi det lokale Røde Kors havde alle oplysninger om, hvad der gik tilbage i Gander og vidste, hvilken gruppe der skulle rejse til lufthavnen på hvilket tidspunkt. Helt utroligt.

da passagererne kom om bord, var det som om de havde været på et krydstogt. Alle kendte alle andre ved deres navn. De byttede historier om deres ophold og imponerede hinanden med, hvem der havde det bedre. Det var sind boggling. Vores fly tilbage til Atlanta lignede en festflyvning. Vi holdt os simpelthen ude af deres måde. Passagererne var helt bundet, og de ringede til hinanden ved deres fornavne, udveksling af telefonnumre, adresser, og e-mail-adresser. Og så skete der noget mærkeligt. En af vores business Class-passagerer henvendte sig til mig og spurgte, om han kunne tale over PA til sine medpassagerer. Det tillader vi aldrig. Men noget fortalte mig at komme ud af hans måde. Jeg sagde”selvfølgelig”. HERREN hentede PA og mindede alle om, hvad de lige havde gennemgået i de sidste par dage. Han mindede dem om den gæstfrihed, de havde modtaget i hænderne på totalt fremmede. Han sagde endvidere, at han gerne ville gøre noget til gengæld for de gode folk i byen Levisporte. Han sagde, at han ville oprette en trustfond under navnet DELTA 15 (vores flynummer). Formålet med trustfonden er at give et stipendium til gymnasieelever(e) af Levisporte for at hjælpe dem med at gå på college. Han bad om donationer af ethvert beløb fra sine medrejsende. Da papiret med donationer kom tilbage til os med beløb, navne, telefonnumre og adresser, udgjorde det $14.5K eller omkring $20k Canadisk. HERREN, der startede alt dette, viste sig at være en MD fra Virginia. Han lovede at matche donationerne og starte det administrative arbejde med stipendiet.

han sagde også, at han ville videresende dette forslag til Delta Corporate og bede dem om at donere også.

hvorfor, alt dette? Bare fordi nogle mennesker langt væk steder var venlige over for nogle fremmede, der tilfældigvis bogstaveligt talt faldt ind blandt dem? HVORFOR IKKE?

den 11.September 2001 blev i alt 240 flyvninger omdirigeret til Canada, da Amerikansk luftrum blev lukket efter terrorangrebene på ny og USA, og 39 af disse flyvninger endte i Gander. Byens borgere i Gander (og de omkringliggende områder) kom storslået igennem i krisen, da 6.579 marooned passagerer og besætningsmedlemmer svulmede deres befolkning med to tredjedele:

som svar på radiomeddelelser leverede beboerne og virksomhederne i Gander og andre byer tandbørster, deodorant, sæbe, tæpper og endda ekstra undertøj sammen med tilbud om varme brusere og værelser. Teleselskabet har oprettet telefonbanker, så passagererne kan ringe hjem. Lokale tv-kabelselskaber kablede skoler og kirkesale, hvor passagererne så begivenhederne udfolde sig i Ny York og indså, hvor heldige de var.

der var nogle med særlige behov. Carl og Ethna Smith fandt kosher mad gennem en lufthavn catering og et nyt sæt køkkenudstyr til en ortodoks jødisk familie fra Ny York. I Gander Baptist Church behandlede Gary og Donna House behovene hos fire Moldoviske flygtningefamilier, medlemmer af en religiøs sekt, der ikke talte engelsk og var forvirrede af begivenheder.

masser af taknemmelige amerikanere, der passerede Gander den dag, benyttede lejligheden til at skrive anerkendende breve svarende til det, der blev citeret ovenfor, da de vendte hjem, såsom følgende brev til redaktøren af Pittsburgh Post-Tidende:

vi skriver for at udtrykke vores påskønnelse for de mennesker i Canada, der så generøst hjalp folket på US Airline Flight 3, der vendte tilbage til USA den Sept. 11. 1: 30 den dag og derefter informeret om de begivenheder, der havde fundet sted i Ny York, i Pentagon og “uden for Pittsburgh.”

vi tilbragte de næste 23 timer låst på flyet, indtil vi kunne ryddes sikkert for at forlade flyet, og derefter blev vi transporteret til Frelsens Hær i Livisporte, 45 minutter væk. Befolkningen i Livisporte og Frelsesarmeen fodrede os tre måltider om dagen og leverede utallige tæpper, tandbørster og toiletartikler til passagererne på den flyvning. Grundskolen ved siden af Frelsens Hærs bygning aflyste klasser for sine børn for at give os adgang til den meget tiltrængte brusekabine og computerklassen, så vi kan e-maile hjem.

i løbet af den tid, hvor vi alle var hektiske for at finde ud af, hvad der var sket, skal du sørge for, at vores kære var i sikkerhed og kontakte dem, der ville savne os i de næste par dage, vores værter var uendelige Munter, giver og venlig. De faldt alt for at lave mad til os og få os til at føle os mindre isolerede og forladte i løbet af de fem dage med usikkerhed.

da vi endelig fik besked om flyets tilladelse til at forlade, sagde vi farvel med bittersøde minder fra en gruppe mennesker med ubegrænset generøsitet. Denne oplevelse vil forblive hos os i løbet af denne tid og fortsætte med at minde os om, at vi har flere venner end fjender i denne verden, og vi er taknemmelige for nærheden til vores land for nogle af dem.

og dette brev fra Cleveland Plain Dealer:

vi fløj hjem fra en vidunderlig ferie i Paris og var omkring en time fra Nyark, da der blev meddelt, at terrorister havde angrebet Ny York og USA, og vores flyvning blev omdirigeret til Gander, nyfundne land.

vi var den fjerde af 37 fly til at lande i Gander og blev holdt på flyet i syv timer. Så fortsatte vi til indvandring, hvor mange medfølende mennesker mødte os. En uidentificeret kvinde nærmede sig og lagde armen omkring os og ville vide, om der var noget, hun kunne gøre for at hjælpe os. På dette tidspunkt var vi meget bekymrede over vores to sønner, der arbejder på Manhattan. Hun tog os med til en telefon, hvor vi ringede til vores ældste søn, som forsikrede os om, at han og hans bror var i sikkerhed.

derfra blev vi sat på skolebusser og taget til College of the North Atlantic. Mange almindelige, omsorgsfulde mennesker mødte os og fik alle 300 passagerer til at føle sig velkomne. Vi fik tæpper og puder fra deres hjem. Vi boede der i to nætter og tre dage. Vi sov på gulvet, da barnesenge ikke kunne afrundes hurtigt nok. Vi delte vores klasseværelse med 18 andre og en hund.

alle var ekstraordinært tankevækkende af hinanden. En kvinde må have sat sit liv på vent og kontrollerede konstant på os. Hun kom endda til lufthavnen, da vi endelig forlod for at sikre, at vi alle havde det godt. Jeg så hende aldrig uden et smil. Den dame, der kørte cafeteriet sammen med mange naboer lavet varme måltider og bragt i gryderetter hver dag. Studerende hjalp os med at bruge e-mail, og vi var i stand til at bruge telefonen til at ringe til vores familie. Ingen organisation med økonomisk støtte stod bag dette-dette var et kald til naboer og venner om at komme og hjælpe dem af os i nød.

vi vil aldrig være i stand til at tænke på Gander, Nyfundsland, uden at huske al den Godhed og venlighed, der blev overøst over os af vores naboer og venner fra Canada.

og ja, en gander Flight 15 college-stipendiefond blev oprettet for gymnasieelever i Levisporte, Nyfoundland, af passagerer, besætningsmedlemmer og venner af Delta Flight 15.

andre byer i Labrador (og i hele Canada) tog også midlertidigt fordrevne passagerer med gæstfrihed den dag og fortjener ligeledes vores taknemmelighed.

en variant af denne post, der blev cirkuleret i 2012, identificerede den republikanske præsidentkandidat Mitt Romney som Delta Flight 15-passager, der oprettede en stipendiefond for studerende på gymnasiet. Romney var ikke passager på den flyvning, og han oprettede heller ikke en stipendiefond for studerende.