Gud være barmhjertig mod mig en synder

 Gud være barmhjertig mod mig en synder

“Gud være barmhjertig mod mig en synder “(Lukas 18:13)

der er fare for at give indtryk af, at vi ser ned på andre mennesker i en overlegen holdning. Dette irriterede Jesus en dag, da han var blandt sådanne mennesker. Dette fik ham til at fortælle en lignelse, en jordisk historie med en himmelsk betydning.

han fortalte om to mænd, der gik til et sted for tilbedelse for at bede. Man var meget sikker på sin egen retfærdighed og bad om sig selv, hvilket betød, at han faktisk kun bad til sig selv. Så, hans bøn tid fik en dårlig start. Han tog ikke en holdning, der antydede nogen grad af ydmyghed, snarere rejste han sig, og i stedet for at bede begyndte han at prate om sig selv.

det, han sagde, var for det meste sandt, han takkede Gud for, at han ikke var som andre mænd, han var ikke en tyv, ondskabsfuld eller ægteskabsbrud. Han var taknemmelig for, at han ikke var som en anden mand, som han så på Afstand i templet. Den anden mand var en skatteopkræver, sandsynligvis betragtet som en svindler, der opkrævede mere end han skulle og fik balancen i lommen.

i stedet for at være svindler kunne den stolte Farisæer sige, at han fastede to gange om ugen og gav en tiendedel væk af sin indkomst. I stedet for at imponere Jesus var hans bøn modbydelig, den slags bøn Gud ikke lytter til.

ofte når vi beder, kommer synd til at tænke på, som det gjorde med denne stolte mand. Snag var de synder, der kom til at tænke på, var kun andre menneskers synder. Han nævnte aldrig nogen synder, han måtte have begået.

stående på afstand var skatteopkræveren, der gav den stolte Farisæer flere opfordringer og henvisninger til at bede om. Han var i stand til at drage sammenligninger mellem ham og den anden mand, han så ned på.

Jesus kiggede rundt i templet, og han så begge mænd, og han drog også sammenligninger. Han bemærkede, at skatteopkræveren så nedslået ud, hans holdning indikerede ydmyghed, og han løftede ikke engang hovedet, som mange andre gjorde i bøn. Måske siger vi” lad os bøje vores hoveder i bøn ” uforvarende efter denne mands eksempel.

skatteopkræveren lagde ikke engang hænderne sammen i en from gestus, men i stedet slog han brystet og indikerede sindets smerte og sagde: “Gud forbarm dig over mig en synder!”Et eksempel på en af de korte, men store bønner i skriften.

har du nogensinde spekuleret på, hvad der kan ske, når vores bønner er afsluttet? Slutter de, når vi siger ” Amen?”Selvfølgelig ikke. De vurderes af Gud. Er vores holdning rigtig? Skildrer vores holdning ydmyghed? Hvad med vores ord, anerkender vi, at Gud er en barmhjertig Gud, som skatteopkræveren gjorde?

vers 14 giver os Jesu dom. Det var skatteopkræveren, der gik hjem retfærdiggjort for Gud, snarere end farisæeren, og afslutningen på sagen var. Enhver, der ophøjer sig selv, vil blive ydmyget, og den, der ydmyger sig selv, vil blive ophøjet ”