Hvad betyder dekretet og deklarationen? Er det skriftligt?

vor Fader, jeg dekreterer,at du er i himlen;
for havde vi ikke gjort det, er du måske faldet fra himlen som lyn
vi taler frem dit Kongedømme på jorden og dekret om, at din vilje skal ske
vi tilstår, at vores daglige brød leveres
Vi erklærer, at vi ertilgivet, og vi frigiver tilgivelse til vores skyldnere
vi er løst fra fristelser binder vi den onde i Jesu navn
for Vi erklærer, at dit er Riget, magten og herligheden, for evigt amen.
… Herrens Bøn i henhold til”dekret og erklære” bevægelse (det er faktisk ikke i Bibelen)

jeg bad engang en offentligbøn, hvorefter en trosfælle roste mig for den åndelige vækstde bemærkede i mit liv. Jeg var lidt smigret, og jeg rødmede næsten, men hvordan vidste de, at jeg voksede åndeligt? Det var fordi de hørte mig komme med”erklæringer” i min Bøn. Nu gjorde jeg faktisk ikke sådan noget. Min bøn kunne have lydt noget som dette, ” Herre, jeg beder for præsterne i vores land, at de vil være hyrder, der fodrer fårene, at de ikke vil løbe grådigt formateriel gevinst, men vil være tjenere for folket.”Personen troede fejlagtigt, at jeg afgav erklæringer, fordi de misforstod min domsstruktur. Jeg bad faktisk Gud om alle disse ting og erklærede ikke, at nogen af dem var det.

så undrede jeg mig, sidenNår gør erklæringer i bøn et tegn på åndelig modenhed og vækst?De fleste Pinsevenner beder ikke Gud om noget mere. De beder ikke længere.I stedet dekreterer de noget for at være sådan, og de erklærer det. En typisk bønmight lyder som dette, ” Jeg dekreterer og erklærer, at præster vil hyrde theflock.”Faktisk er dette bare den seneste variation af den positive tilståelsebevægelse-følger tæt på hælene på “name it and claim it”, “confessit and besidde it”og” blab it and grab it”. Den eneste forskel er virkelig, at “dekret og erklære” synes at trives på alliteration snarere end rim.Bortset fra det er det det samme. Ironisk nok fortalere for “dekret ogerklære” erklærer ofte, “dette er ikke’ navngiv det og hævder det ‘jeg prædiker”. Selvfølgelig er det!

så alt, hvad jeg skrev om positiv tilståelse ogsågælder her. I denne artikel går jeg faktisk ind i detaljer om alle manuskripterder er snoet for at undervise i positiv tilståelse. I denne artikel behandler jeg hovedsageligt de underliggende spørgsmål bag dekretering og Erklæring – omfanget af den troendes autoritet og underkastelse af Guds vilje.


kys venter farvelerklære mening, erklære definition, dekret og erklære

Scripturalvs ubibelske erklæringer

lad os nu gøre noglenødvendige sondringer. Alt, hvad du siger, er teknisk set en erklæring.Erklære er et engelsk ord, og der er intet syndigt eller ubibelsk om det. Hvis jeg siger” jeg skal arbejde nu”, er det en erklæring. Jeg erklærede minintent at gå på arbejde. Der er mange sådanne erklæringer i Bibelen. Forskellen er, at for de fleste af os, at erklære min hensigt om at gå på arbejde ikke aktivt får mig til at komme på arbejde. Min intention om at gå på arbejde sammen med min indsats for at køre mig selv der er det, der får mig til at arbejde. At erklære detintent har absolut intet at gøre med det – det er ikke den aktive årsagder resulterer i effekten. “Jeg er Guds retfærdighed i Kristus Jesus” er en erklæring, men at sige det gør mig ikke til Guds retfærdighed. Det er Kristi forsoning på Golgata, der gør det sådan. Så der er aldrig noget såspecielt om en erklæring. Hver ros til Gud er en erklæring-Gud erstor. Men at sige, at han er stor, gør ham ikke stor. Han er stor på sin egen, og det er faktisk derfor, jeg siger det. Sådan er det ikke, fordi jeg siger det. Jeg siger det, fordi det er sådan.

dette er et vigtigt punkt, der illustrerer forskellene mellem mennesker som mig selv og”dekret og erklære” bevægelse. Jeg tror,at erklæringer ikke er årsagssammenhængende, men de tror, at de er … især når de kombineres med dekretering. De erkender noget at være sådan, ved at sige det. Så ved at erklære det, får de det til at ske. Selvfølgelig forstår de, at det ikke sker ved deres egen magt,men ved Guds magt og autoritet, der bor i dem. For eksempel ” Jeg dekreterog erklærer at jobsamtalen vil blive vellykket, og jobbet vil væremine.”Det er en typisk bøn. Så hvorfor ikke bare bede ” Herre, jeg beder dig om at give dig fordel i denne jobsamtale, og at jeg vil blive ansat til det job.”? Der er nogle subtile forskelle. Den første ser ud til at have mere autoritet. Og også den anden synes usikker på, om det er Guds vilje for dig at have det job.

i den mindre ekstreme ende bruger de fleste dekreter og deklarister bare ordforråd,som de lærte fraandre. Det vil sige,når de beder “jeg dekreterer og erklærer, at dette job er mit”, betyder de i deres hjerter nøjagtigt det samme som “Herre, jeg anerkender ydmygt din suverænitet og beder dig om at give mig dette job i overensstemmelse med din vilje”. Det er bare deres terminologi, der er betinget af det eneste Kristnemiljø, de nogensinde har kendt. I sådanne tilfælde har jeg ikke rigtig noget problem. Ido har imidlertid et problem med de mere ekstreme varianter, dem der faktisk tror, at de har mere autoritet end hvad Gud gav dem, og dem, der synes mere interesserede i deres egen vilje end Guds vilje.

vigtigste skrifter

den moderne definition og betydning af erklære er baseret på en misforståelse af nogle få skrifter. Et yndlingsskriftsted for bevægelsen” dekret og Erklæring” er romerne 4:17, der siger “…kalder dem, der ikke er, som om de var”. Deres fortolkning af dette er, at vi kan kalde (dekret og erklære) ting, som i øjeblikket ikke eksisterer eller realiteter, der endnu ikke er realiseret som om de gjorde. Vi har endnu ikke jobbet,men jeg dekreterer og erklærer, at jeg gør det. Så ifølge romerne 4:17 vil det ske. Dette er deres fortolkning af dette skriftsted.

for at få det korrektefortolkning, jeg behøver ikke engang at læse hele kapitlet. Alt hvad jeg behøver er theentire vers. “Abraham troede Gud, som kalder de ting, som ikke er som om de var”. Hvad skal jeg ellers sige? Dette er en egenskab af Gud ikkemand. Abraham havde ikke denne evne – derfor stolede han på Gud. Gud havde lovet ham, at hans gamle rynkede krop ville have en søn gennem Sarahs dødvom. Abraham havde ingen evne til at få dette til at ske. I stedet stolede han på Gud eller troede Gud, som havde denne evne. Meget vigtigt: evnen eller magten levedemed Gud ikke os. Abraham tilstod aldrig eller erklærede noget. Gud erklærede det og fik det til at ske.

bør vi ikke stræbe efter at være som Gud? På nogle måder ja, men på nogle måder kan vi ikke. attributterne til Gud kan kategoriseres som ikke-overførbare attributter og overførbare attributter. De ukommunikerbare egenskaber er det, der adskiller Gud fra mennesket.Han er allmægtig, allestedsnærværende osv. Vi kan aldrig være allestedsnærværende. Selv devilis ikke allestedsnærværende. Disse er ikke-overførbare attributter. Men Gud er også hellig,retfærdig, kærlig. Disse er vi kaldet til at efterligne. Disse er de overførbareattributter. Romerne 4:17 beskriver en af Guds usammenhængende egenskaber – en af dem, der klart adskiller ham fra mennesket. Vi har simpelthen ikke dettemagt.

et andet skriftsted er Job 22:28 – “Du skal bestemme en ting, og det skal etableres”. Det lyder meget ligetil, men spørgsmålet er, hvem der sagde det? Det var ikke Gud. Det var ikke en af Bibelens forfattere. Det var Elifas, en af Jobs venner, der blev beskrevet som en elendig talsmand, og som faktisk blev irettesat af Gud for ikke at tale, hvad der var rigtigt (Job 42:7). Et andet skriftsted, der ser ud til at undervise i dekret og erklære, er Salme 2:7 – ” Jeg vil erklære dekretet: Herren har sagt …”. Hvis du læser dette vers omhyggeligt, er dekretet den del, som Gud sagde. Salmisten erklærer derefter dette dekret. Med andre ord kan vi ikke dekretere noget, kun Gud kan. Vi kan dog erklære det. Erklære er et almindeligt ord, der bruges i Salmerne til at betyde ros, prale, forkynde. Så i det væsentlige lærer dette vers os at prale af Guds dekret, fortælle alle om dem. Det er den bibelske betydning af erklære.

Hvordanmeget Autoritet Har Vi Virkelig?

I Matthæus 28:18 Jesus siger: “Se, al Myndighed i Himmel og jord er givet mig (Jesus). Gåog gør disciple”. På en eller anden måde læser vi disse skrifter, og vi indsætter mentallinjen “og jeg giver denne myndighed til dig”. Men læs det igen, det siger ikkeDet. Han sagde ikke, at han gav os denne myndighed. Der var lejligheder, da han sendte sine Disciple ud (før hans opstigning), og han gav dem myndighed til at uddrive dæmoner og helbrede de syge (Lukas 10). Da han steg op i himlen, syntes han også at give os myndighed til at helbrede de syge og kaste outdemons (Markus 16). Jesus giver os kun myndighed til at gøre, hvad han befalede os at gøre – prædike evangeliet, discipel nationerne, helbrede de syge, kastede outdemons osv. Han giver os ikke alle autoritet.

da Disciplene kastede dæmoner ud, brugte de sprog som “kom ud af hende i Jesu navn”. Når de helbredte de syge, “blive helbredt i Jesu Navn”, “stå op og gå”. De bad ikke “Herre venligst uddriv denne djævel”. Fordi Gud gav dem myndighedenat uddrive djævle, måtte de bare bruge den myndighed. De behøvede ikke at bede Gud om at gøre det. På samme måde, da Moses råbte til Gud ved Det Røde Hav, Gud chided ham ” Hvorfor græder du til mig? Brug den stang, jeg gav dig.”(Anden Mosebog 14: 15) så strakte Moses stangen ud og delte havet. Dette sker kun, når Gud faktisk giver autoritet til at gøre noget.

har Disciplene altidspray på denne måde? Svaret er nej. De befalede kun de syge at “blive helbredt “og dæmoner at” komme ud”, når de helbredte de syge,uddrev dæmoner eller ved den sjældne lejlighed, da de oprejste de døde. Da Paulus blev bidt af theviper (ApG 28:3), irettesatte han ikke djævelen eller udbrød “Djævelen er aliar!”Han ignorerede det bare og fortsatte med sin forretning. Da Peter blev injail, bad folket (ApG 12: 5). Da Paulus og Silas sad i fængsel, lovpriste theysang (ApG 16). Ingen dekretering eller erklæring.

da Paulus fik athorn – Satans Sendebud til buffet ham, talte han til den torn for at gå væk eller irettesætte tornedæmonen? Nej, han bønfaldt Gud (2 Korinthians12: 7). Han lavede simpelthen andragender. I Herrens bøn læres vi at bede”befri os fra den onde”. Denne bøn viser en forståelse af det faktum, at Gud har kontrol selv over Djævelen, og det beder ydmygt ham om ikke at lade Djævelen have sin vej med os. De fleste af de gange, hvor disciplenebrød, de bad som almindelige mennesker – de lavede andragender og bønner.Paulus lærte os ikke at bekymre os og bekymre os, men at gøre vore bønner kendt for Gud og lade hans fred herske i os (Filipperne 4:7). Han lærte os ikke at gøreerklæringer.

dekretet og erklære bevægelseoverestimerer vores autoritet. De tror, at Jesus har givet os al autoritet, og at vi kan tale (dekret og erklære) noget særligt økonomisk. De binder og irettesætter djævle, der ikke engang eksisterer. Det er ikke almindeligt at høre dem binde og irettesætte dæmonen af rygsmerter og Ånden ifattigdom. De eneste gange Disciplene nogensinde irettesatte en dæmon, var da de kastede den ud af en anden eller helbredte de syge. De irettesatte aldrigfinansielle ånder, fordi de forstod klart, hvad Bibelen lærte om økonomi – giv til Gud, og han vil irettesætte fortæreren. Hele Skriften lærer, at hvis vi arbejder hårdt, investerer klogt og giver toGod, vil han få vores arbejde til at trives.

de forståedenår sygdom var resultatet af dæmonisk aktivitet, og når det var resultatet aftræthed eller en anden naturlig årsag (2 Timothy 4:20; Filipperne 2:25-30). Dukan ikke binde eller tage autoritet over træthed. Du skal bare hvile. Ikke allefjendens angreb kræver, at vi uddriver en dæmon. Nogle gange har vi bare at bryde sammen og modstå (Efeserne 6). Jesus giver os kun så meget autoritet som vi har brug for at gøre det arbejde, han kaldte os til at gøre. Vi har ikke al Myndighed,især til at gøre ting uden for Guds vilje og til at opbygge vores egne riger.Kun Kristus har al autoritet.

Thy vil ske

Herrens bøn (hvordan Jesus lærte os at bede) indeholder en linje, der siger “Din vilje ske på jordensom det er i himlen”. En vigtig del af bønnen er underkastelse af Guds vilje.Gud værdsætter egenskaber som ydmyghed og brud. Gud hader arrogance ogformodning. Jeg vil meget hellere bede, ” Herre, hvis det er din vilje, vær venlig at arbejde ud i din suverænitet, så jeg kan få dette job. Vis mig, hvad jeg skal gøre for at omsætte min tro til handling.”Det er ydmyghed for Gud ogsmør afhængighed af ham. Det viser også en forståelse af, hvordan Gud virker. “Idecree og erklære, at dette job er mit” lyder lidt mere arrogant, fordi detforudsætter autoritet, som vi ikke rigtig har. Det ser heller ikke ud til at være bekymretom dette job virkelig er Guds vilje. Jeg vil meget hellere bede, som Jesus lærte mig at bede, selvom visse kliker i kirken synes, jeg er mindre åndelig end de er. Det er OK, Jeg vil hellere være skriftlig. Det er stadigmuligt at bede vedholdende og voldsomt uden at ty til dekretog erklære.

en anden grund til, at jeg foretrækkerat bede på den traditionelle måde, er fordi jeg ikke kan se nogen i biblepraying “erklæringer”. Det er bare ikke der. Mange af Paulus ‘ bønner eroptaget i hans breve. Jeg kan ikke tænke på et enkelt sted, hvor han dekreterede ogerklærede noget. Gud gav ham en torn i sit kød – en sendebud af Satan tilbuffet ham. Ved tre lejligheder bønfaldt han Gud om at fjerne det. Men Godnægtede, og det var slutningen på det. Paulus besluttede aldrig og erklærede, at thethorn ville blive fjernet. Han talte aldrig til det, han bad blot Gud. Hvis dette var en anden end Paulus, ville de være blevet straffet for deres manglende åndelige modenhed, der fremgår af deres dårlige ordforråd. Da han forstod, at det ikke var Guds vilje, at det skulle fjernes, forlod han det ved det. Gud udfriede ham ikke, men gav ham forståelse for situationen – forståelsehvilket hjalp Paulus med at håndtere retssagen.

djævelen kan ikke besiddekristne, men han kan angribe os på andre måder. Hvis djævelen er “buffeting”dig, først bede for Gud til at føre os ikke ind i fristelse, dvs.undersøge, om thereis nogen unconfessed synd i dit liv. Bed derefter til Gud om at befri dig fra den onde. Hvis Gud vælger ikke at, så bede om forståelse for, hvad han erforsøger at opnå. Sådan lærte Jesus os at bede og lægge mærke til, hvor langt det er fjernet fra at dekretere og erklære. Se min artikel om hekseri for en mere dybtgående diskussion om djævelens arbejde.

konklusion

hvad jeg finder foruroligende om nutidige tendenser i den karismatiske bevægelse er den stærke vægt på at sige mere end at gøre. Hvordan går karismatikere i Ånden? Ved at sige “Igå i ånden”. Hvordan korsfæster de kødet? Ved at sige”Jeg korsfæster kødet”. Det er fantastisk og sjovt, hvordan dette er blevet kultur. Det er inden for denne kultur, at ubibelske doktriner som dekret og erklærer trives. Thisdoctrine overvurderer den troendes autoritet og søger at etablere vores viljesnarere end Guds vilje.

Bibelen lærer simpelthen ikke, at vi har nogen myndighed eller magt til at dekretere og erklære ting for at ske. Kun Gud har en sådan magt. I stedet bør vi bede Gud om, at vores daglige brød skal leveres, og at vores behov skal opfyldes. Den ene er ydmyg, den anden erpræsterende. Den ene er bibelsk og tidløs, den anden er bare den senestepassing fad.

HomePDFCommentBookmark


lærer Bibelen positiv bekendelse og positiv tænkning?

bindende og loosing – skriftlig?

kan hekseri arbejde mod kristne?

ældre kommentarer

Job 22:28 lærer os klart, at vi kan erklære ting, og Devil blive etableret.

deter hvad Job 22:28 siger – “du vil også erklære/dekret en ting, og det vil væreetableret”. Men hvem sagde dette? Var det Gud? Var det Job, der talte under Helligåndens inspiration? Svaret på begge disse spørgsmål er nej. Det var en af Jobs venner, Elifas, der afgav denne erklæring. Disse mænd blev kaldt elendige Trøstere, efter at have sagt nogle ting, der var rigtige, og noget, der var forkert. Bibelen fortæller blot hvad de sagde. Det betyder ikke, at det, de sagde, nødvendigvis var rigtigt. Bibelen registrerer nøjagtigtfolsens tanker”der er ingen Gud”. Narren er selvfølgelig forkert. Senere inJob 42: 7, Gud faktisk revset Eliphas for ikke at tale, hvad der var right.So dette skriftsted kan ikke retfærdiggøre praksis med at dekretere og erklære.

Salme 2:7 lærer os at “erklære et dekret”.

Salm2: 7 siger ” jeg vil erklære dekretet: Herren har sagt …”. Dette skriftsted lærer os at erklære et dekret, men hvad betyder erklæring, og hvad er et dekret?Verset viser tydeligt, at et dekret er, hvad Herren har sagt, ikke hvad vi siger. I dette tilfælde var dekretet ” du er min Søn, denne dag har jeg begottendu.”Dette er, hvad Gud sagde. Derefter erklærede salmisten dette dekret. Deklarationsimpelthen betød at sige det, eller prale i det. Det er et almindeligt ord, der bruges i Salmerne, f.eks. “Jeg vil vise alle dine vidunderlige gerninger” (SL 9:1). Det er det samme hebraiske ord. Det er ikke en magisk sætning, men blot et udtryk for rostil Gud. Så hvad dette skriftsted lærer er, at Gud gør dekret (ikke os), ogvi kan prale i dem – erklære dem, fortælle andre om dem osv. Dette er nu i nærheden af, hvad dekretet og erklære bevægelse lærer.