Hvad betyder det at Bibelen er ufejlbarlig? Hvad Er Bibelsk Ufejlbarlighed?

Skriftens ufejlbarlighed henviser til kvaliteten af at være uden fejl, hvad enten det skyldes uvidenhed eller bedrag. Da Gud ikke kan bedrage eller være uvidende, er Gud ufejlbarlig i hvad han tænker og hvad han siger. Da Skriften er hans ord, er Skriften også ufejlbarlig.

betydningen af ufejlbarlighed og ufejlbarlighed

Skriftens ufejlbarlighed peger på umuligheden af fejl. At sige, at Gud er ufejlbarlig, er ikke kun at sige, at han ikke fejler, men at han ikke kan fejle. Da Skriften er hans ord, kan det samme siges om hans ord. Nogle forfattere bruger udtrykket i en løsere forstand for at indikere generel pålidelighed i religiøse anliggender. Men selve ordet ufejlbarlighed antyder ikke nogen sådan begrænsning. Det er et stærkere udtryk end ufejlbarlighed, ikke et svagere udtryk.

historie og Oprindelse af ufejlbarlighed

Skriften er rentabel for Guds Folk (2 Timothy 3:16). Det hele er ” Gud-åndede.”Bibelen er fuldstændig ren (Salme 12:6), fuldkommen (Salme 119:96) og sand (Ordsprogene 30:5). Bibelen selv gør ikke nogen begrænsning på den slags emner, som den taler sandfærdigt. Dr. Beeke forklarer,” reformatorerne lærte, at Bibelens ufejlbarlighed er udtømmende, for hvert ord i hver sætning er den levende Guds Ånde ” (at leve for Guds Herlighed: en introduktion til Calvinismen, 133).

Martin Luther, der citerede Augustins brev til Jerome, sagde: “Jeg har lært at holde kun den hellige Skrift ufejlbarlig” (hvad Luther siger:En Antologi, 1: 87). Ifølge Fred Kloster er dette syn på Skriften som “alene og hel” (Sola og Tota Scriptura) unikt reformeret (det unikke ved reformeret teologi: et indledende forsøg på Beskrivelse, 1). Sola og Tota Scriptura har fået calvinisterne til at understrege, at Skriften alene kan binde de troendes samvittighed (bekendelse 1.10, 20.2, 31.4).

ufejlbarlighed vedrører, hvordan Guds ord er uden fejl, mens ufejlbarlighed henviser til, hvordan skriften er autoritativ. Som kristne har vi et autoritativt ord, der kræver et svar. Jesus udsendte ofte hårde ord som hvordan vi skal følge ham i hele livet (Lukas 9:23-27), som delte hans publikum og udfordrede dem til at tælle omkostningerne. I hele Guds ord er der en absolut standard og autoritet, hvormed kristne skal grundlægge deres liv og tjenester (2 Timothy 3:16-17).

ufejlbarlighed og kristne i dag

som kristne i dag står vi på skuldrene af mænd som Augustin, Calvin, Luther, oven og Spurgeon, der stod helt på skrifterne. Deres trofaste tjeneste og forkyndelse har stået tidens prøve, fordi de troede på sandheden om ufejlbarlighed og ufejlbarlighed, hvorfor de ikke undlod at forkynde hele Guds råd.

uanset om du er en præst, en hjemme-mor, eller du arbejder et 9-5 job i en skyskraber eller et andet sted, er Guds ord stadig det samme som det nogensinde har været og nogensinde vil være. Gud er tro mod sine løfter, for de finder deres opfyldelse i Kristus. At forstå Skriftens ufejlbarlighed og ufejlbarlighed er afgørende for ministeriet for den lokale kirke og det daglige kristne liv.

ufejlbarlighed styrer vores tillid til Evangeliets Sandhed

en pilot vil jorde sit fly selv på mistanke om den mest mindre fejl, fordi han er klar over, at en fejl ødelægger tilliden til hele maskinen. Hvis historien i Bibelen er forkert, hvordan kan vi være sikre på, at dens lære eller morallære er korrekt? Hjertet i det kristne budskab er historie. Overvej følgende:

  • inkarnationen (Gud bliver en mand) blev demonstreret af Kristi jomfrufødsel.
  • forløsning (prisen betalt for vores oprør) blev opnået ved Kristi død på korset.
  • forsoning (syndernes privilegium at blive en ven af Gud) blev opnået gennem Kristi opstandelse og opstigning.
  • hvis disse registrerede begivenheder ikke er sande, hvordan ved vi, at teologien bag dem er sand?

ufejlbarlighed styrer vores tro på Kristi værdi

vi kan ikke have en pålidelig frelser uden pålidelige skrifter. For eksempel lærer mange mennesker, at evangelierne og Kristi nedskrevne ord kun lejlighedsvis er hans. Hvis dette er sandt, Hvordan ved vi så, at vi kan stole på Kristi lære? Hvis dette er tilfældet, da disse lærere ønsker, at Guds folk skal tro, så er evangeliehistorierne blot ønsketænkning eller deres personlige synspunkter. Hvis dette synspunkt er korrekt, kan troende ikke basere deres tro på Jesus, men snarere på menneskers meninger.

ufejlbarlighed styrer vores svar på videnskabens konklusioner

de, der tror, at Bibelen har fejl, er hurtige til at acceptere videnskabelige teorier, der beviser, at Bibelen er forkert. Når vi tillader videnskabens konklusioner at diktere nøjagtigheden af Guds ord, placerer man videnskabens autoritet over Guds ord. Konsekvensen af at gøre dette resulterer i at skulle opfinde nye principper for fortolkning af Skriften i lyset af videnskaben, der gør historien til poesi og fakta til myter. Et andet resultat af denne tankegang er, at folk ikke ved, hvor pålidelig en passage er, men i stedet beslutter, hvad de skal gøre ud af det. På den anden side tester de, der tror på ufejlbarlighed, alle teorier inklusive videnskabelige teorier, ifølge Skriften.

ufejlbarlighed styrer vores holdning i forkyndelsen af Skriften

at benægte bibelsk ufejlbarlighed fører til et tab af tillid til skriften på prædikestolen og kirkestolen. Problemet er ikke videnskab eller uddannelse; det er den teologiske liberalismes kolde død. Tvivl om Bibelens historie åbner en, der sætter spørgsmålstegn ved dens ord, hvilket resulterer i, at folk mister tilliden til Skriften. Guds folk vil ikke have meninger; de vil vide, hvad Gud har sagt fra sit ord.

Skriftens autoritet er nødvendig i kirken

en kirke uden Skriftens autoritet er som en krokodille uden tænder. En krokodille kan åbne munden så bred og så ofte som den kan lide, men hvem bekymrer sig? Heldigvis har Gud givet os sit inspirerede, ufejlbarlige, tilstrækkelige, klare og ufejlbarlige ord. Hans folk kan tale Hans Ord med autoritet og frimodighed og kan være tillidsfulde, fordi hans ord indeholder hans instruktioner for vores liv.

Hvorfor skal kristne bekymre sig om Skriftens ufejlbarlighed og ufejlbarlighed?

hvorfor betyder det noget, at de oplysninger, der præsenteres i Bibelen, er nøjagtige holistisk? Dette betyder noget, fordi de fleste af argumenterne mod kristendommen vil forsøge at angribe Scriputres ufejlbarlighed og ufejlbarlighed. Fordi Opstandelsen er umulig at modbevise, og fordi arkæologiske fund har bekræftet Skriftens sandhed, vantro vil angribe Bibelen ved dens kilde. Hvis de formår at vise, at Bibelen er mangelfuld eller vildfaren, de kan gøre en sag mod mange af kristendommens vedtægter.

Pris Herren vi har så stærke historiske beviser for Skriftens sandhed. Hvis vi placerer Bibelen på en sådan høj myndighed i vores liv, vi har brug for det til at være uden fejl. Hvis vi prædiker fra det og endda lægger vores liv for de budskaber, der holdes indeni, er vi nødt til at vide, at det har ufejlbarlighed og ufejlbarlighed. Heldigvis, vi kan vide, at vi har en stærk, pålidelig, historisk dokument i vores hænder pustet ud af Gud selv.

Foto Kredit: iStock / Getty Images Plus/Sergio Yoneda

Dave Jenkins er administrerende direktør for tjenere Grace Ministries, den udøvende redaktør af teologi for livet magasin, og vært for udstyre dig i Grace Podcast og krigere Grace Podcast. Han modtog sin MAR og M. Div. gennem Liberty Baptist Theological Seminary. Du kan følge ham på kvidre på @davejjenkins, finde ham på Facebook på Dave Jenkins SOG, Instagram, læse mere af hans skrivning på Servants of Grace, eller underskrive for at modtage sit nyhedsbrev. Når Dave ikke har travlt med ministeriet, han elsker at tilbringe tid sammen med sin kone, Sarah, læse det seneste fra kristne forlag, reformatorerne, og Puritanerne, spille golf, se film, sport, og tilbringe tid sammen med sin familie.

denne artikel er en del af vores kristne Udtrykskatalog, der udforsker ord og sætninger fra kristen teologi og historie. Her er nogle af vores mest populære artikler, der dækker kristne udtryk for at hjælpe din rejse med viden og tro:

Guds fulde Rustning
betydningen af “Selah”
hvad er en “Medhustru”?
Kristen Betydning af ydmyghed

Hvem er Hedninger? Bibelsk Betydning
Hvad er Utugt?
Betydning af Shekinah herlighed
forskellen mellem nåde og Barmhjertighed