Hvad Er Sola Scriptura?

Sola Scriptura er en latinsk sætning, der betyder “kun Skriften” eller “Skriften alene.”Det var et af reformationens rallyskrig.

men hvad er betydningen af denne sætning?

Sola Scriptura erklærer, at kun Skriften er vores ufejlbarlige, tilstrækkelige og endelige autoritet for kirken, fordi den er Gud åndet og guddommeligt inspireret (2 Timothy 3:16). I det sekstende århundrede modsatte dette direkte den katolske kirkes lære, som hævede traditionen og paven og læreembedets autoritet til selve Skriftens niveau.

ved at indsende din e-mail-adresse forstår du, at du vil modtage e-mail-kommunikation fra HarperCollins Christian Publishing (501 Nelson Place, Nashville, TN 37214 USA) med oplysninger om produkter og tjenester fra HCCP og dets partnere. Du kan til enhver tid afmelde dig disse e-mail-meddelelser. Hvis du har spørgsmål, bedes du gennemgå vores fortrolighedspolitik eller e-maile os på [email protected].

hvorfor betyder Sola Scriptura noget?

Bibelens autoritet har stået over for en række trusler gennem historien.

selv i dag udfordrer nogle af vores egne nutidige prioriteter—såsom erfaring og kultur—dens autoritet. Disse to prioriteter hæves undertiden til niveauet for Bibelens egen autoritet, så vi nærmer os det kristne liv og kirken ikke efter hvad Bibelen siger, men efter hvad kulturen siger, eller efter hvad vores egen åndelige oplevelse siger.

Martin Luther og Sola Scriptura

i løbet af det 16.århundrede hjalp mange reformatorer med at genoprette bibelsk autoritet, men en af de mest spændende og farverige individer var Martin Luther. Som tysker, der levede i begyndelsen af det sekstende århundrede, kæmpede Luther med nogle af de dybeste og vigtigste spørgsmål, som vi stadig står over for i dag.

vi er ikke retfærdiggjort af gode gerninger

Luther spurgte ting som: Hvordan kan jeg være ret som en synder med en hellig og perfekt Gud, når jeg ikke kan adlyde hans Lov og mangler hans perfekte standard?

Luther var fuld af angst, fordi han forstod, at uanset hvor hårdt han prøvede, kom han til kort. Han begyndte faktisk at hade Gud, hvilket var ironisk, fordi han tjente i et kloster som en augustinsk munk. Han hadede Gud, fordi han kun kunne se Gud som sin fordømmende dommer.

men så skete der noget. Luthers øjne blev åbnet for, hvad Skriften sagde. Luther begyndte at forelæse og studere bøger som salmer, romere, Galaterne og Hebræerne, og han bemærkede, at Skriften faktisk lærer noget meget anderledes end hvad Romerkirken lærte.

han indså, at en person ikke er berettiget af tro og gode fordele, men ved tro på Jesus Kristus alene og ved Guds nåde alene. Vi er ikke retfærdiggjort af vores egen retfærdighed, men af Jesu Kristi Retfærdighed.

Luther beskrev denne opdagelse af frelse som født på ny. Det var gode nyheder, og han måtte dele det med andre. Da han begyndte at dele dette evangelium, som han havde genopdaget fra Bibelen selv, kom Luther i direkte konflikt med kirken, som sagde: “Du har ikke myndighed til at fortolke Bibelen, endsige på denne måde.”

Hvem har den endelige myndighed?

det rejste et meget, meget større spørgsmål til Luther: Hvem har faktisk myndighed til at træffe beslutning om disse sager, sager, der ikke kunne være vigtigere end frelse?

Den Katolske Kirke hævdede, at Skriften ikke har den endelige autoritet.

Luther argumenterede for, at det gør det, fordi kun Skriften kan siges at blive pustet ud af Gud. Kun Skriften er uden fejl, og derfor er kun Skriften klar og tilstrækkelig for os.

dette oprørte Rom, og til sidst, skønt Luther forsøgte at reformere kirken indefra, ekskommunikerede Rom ham.

den tro, der startede reformationen

Karl Barth beskrev engang Luther i reformationen, som om Luther snublede rundt i mørket og gik for at fange hans greb, da han faldt, og han fangede sit greb om et reb, og det reb trak en klokke, som derefter lavede en enorm lyd, som alle hørte.

Luther blev utilsigtet en del af en massiv reformation. Hans afgang fra Roms autoritet er det, der virkelig lancerede den protestantiske Reformation. Mens Rom hævdede, at Martin Luther og de andre reformatorer startede noget nyt, tog de faktisk kristne tilbage til skrifterne selv.

Lær mere i Matthæus Barretts
Guds Ord alene video foredrag

er Sola Scriptura i Bibelen?

nogle hævder, at Sola Scriptura ikke findes i Bibelen selv. Det ville være meget ironisk, ville det ikke?

men bibelsk autoritet og Sola Scriptura er rodfæstet i Skriftens Ord. Og når vi ser på Jesu Kristi liv og lære, finder vi, at vores frelser troede på Guds ords autoritet.

på utallige måder læner Jesus sig på denne autoritet, når han bekæmper de religiøse ledere på sin tid og citerer Det Gamle Testamente som det inspirerede, gudåndede ord, som de er ansvarlige for. Jesus svarer også på Satan i ørkenen fristelse ved at citere skrifterne som hans autoritet, og ikke kun som hans autoritet, men som den ufejlbarlige Guds ord, det ord, der er troværdig og pålidelig og klar og tilstrækkelig, for at imødegå Satans vildledende måder (Matthæus 4:1-11).

hvad med Jesu autoritet?

Jesus lærer ikke kun sine disciple, hvad Det Gamle Testamente sagde i al sin autoritet, men han lærer efter sin egen autoritet. Det er den autoritet, Kristi autoritet i sin egen lære, i sit eget budskab, i sit eget frelsesværk, som apostlene derefter klamrer sig til. Det er den autoritet, som de derefter videregiver til dem, der er betroet dem, så når de appellerer til Det Gamle Testamentes skrifter, som de skriver under inspiration fra Helligånden, gør de det med Kristi stempel selv.

Bibelens autoritet i en postmoderne verden

hvorfor betyder Sola Scriptura stadig noget i det 21. århundrede, i en tidsalder med biler, fly og internettet? Så meget som vi kan lide at tro, at vi er autonome og uafhængige, og at vi har det hele regnet ud, er vi ikke, Og det gør vi ikke.

i oplysningstiden hævede folk fornuften til et punkt med ultimativ autoritet, og folk blev anset for at være autonome på mange måder. Vi lever i de fulde virkninger af denne periode i dag og beskæftiger os med de fulde virkninger af en postmoderne tidsalder, hvor folk tror, at de har autoritet til at sige, at der ikke er nogen absolut sandhed.

det er den alder, vi lever i. Så meget som vi kan lide at tro, at vi har undsluppet det, har vi ikke, hvilket betyder, at vi i slutningen af dagen har den indgroede tilbøjelighed til at hæve os til tronen og sige: “Jeg er autoriteten.”

uanset om det er vores egen grund, som det var tilfældet i oplysningstiden, eller om hver person får at sige, hvad der er sandt, gør vi os selv til den ultimative beslutning. Det er en meget moderne mentalitet, er det ikke?

når vi kommer til Bibelen, kan intet af det fortsætte. Faktisk tager Bibelen vores billede af autoritet, og den vender den på hovedet. Det tager os fra Tronen og sætter Gud tilbage på den—vi har ikke længere det afgørende ord. Vi er ikke længere dommer. Jeg er ikke længere den afgørende.

i stedet er det et hit for vores stolthed, at vi faktisk bare er skabningen. Gud er skaberen, og denne skaber som Gud har fuld autoritet og han har talt gennem sit ord. Vi kan ikke leve autonome liv efter verdens måder eller gøre de ting, som vi vil.

vi lever og ånder under Guds myndighed selv. Og vi vil en dag blive holdt ansvarlige over for hans ords autoritet.

dagens indlæg er tilpasset fra Matthæus Barretts Guds Ord alene videoforelæsninger.