Hvad siger Bibelen om kirkens Tugt?

spørgsmål: “Hvad siger Bibelen om kirkedisciplin?”
svar: Kirkedisciplin er processen med at korrigere syndig opførsel blandt medlemmer af et lokalt kirkeorgan med det formål at beskytte kirken, genoprette synderen til en rigtig vandring med Gud og forny fællesskabet blandt kirkens medlemmer. I nogle tilfælde kan kirkedisciplin gå hele vejen til ekskommunikation, hvilket er den formelle fjernelse af et individ fra kirkemedlemskab og den uformelle adskillelse fra dette individ.
Matthæus 18:15-20 giver proceduren og autoriteten for en kirke til at praktisere kirkedisciplin. Jesus instruerer os om, at et individ (normalt den fornærmede part) skal gå til den fornærmende person privat. Hvis lovovertræderen nægter at anerkende sin Synd og omvende sig, går to eller tre andre for at bekræfte detaljerne i situationen. Hvis der stadig ikke er nogen omvendelse—lovovertræderen forbliver fast knyttet til sin synd, på trods af to chancer for at omvende sig—sagen er taget for kirken. Lovovertræderen har derefter en tredje chance for at omvende sig og opgive sin syndige opførsel. Hvis synderen på noget tidspunkt i processen med kirkedisciplin lytter til opfordringen til at omvende sig, så “du har fået din bror” (vers 15, ESV). Men hvis disciplinen fortsætter hele vejen igennem det tredje trin uden et positivt svar fra lovovertræderen, så sagde Jesus: “Lad ham være for dig som en Hedning og en skatteopkræver” (vers 17, ESV).
processen med kirkedisciplin er aldrig behagelig, ligesom en far aldrig glæder sig over at skulle disciplinere sine børn. Nogle gange er kirkedisciplin nødvendig. Formålet med kirkens disciplin er ikke at være ondskabsfuld eller at vise en helligere holdning end dig. Snarere er målet med kirkedisciplin genoprettelsen af individet til fuldt fællesskab med både Gud og andre troende. Disciplinen er at starte privat og gradvist blive mere offentlig. Det skal gøres i kærlighed til individet, i lydighed mod Gud og i Gudsfrygt for andres skyld i kirken.
Bibelens instruktioner vedrørende kirkedisciplin indebærer nødvendigheden af kirkemedlemskab. Kirken og dens præst er ansvarlige for det åndelige velbefindende hos en bestemt gruppe mennesker (medlemmer af den lokale kirke), ikke for alle i byen. I forbindelse med kirkens disciplin spørger Paulus: “hvilken forretning er det for mig at dømme dem uden for kirken? Skal du ikke dømme dem indeni?”( 1 Korinther 5:12). Kandidaten til kirkedisciplin skal være “inde” i kirken og ansvarlig over for kirken. Han bekender tro på Kristus, men fortsætter i ubestridelig synd.
Bibelen giver et eksempel på kirkedisciplin i en lokal kirke—Korinth kirke (1 Kor 5:1-13). I dette tilfælde førte disciplinen til ekskommunikation, og apostlen Paulus giver nogle grunde til disciplinen. Den ene er, at synd er som gær; hvis den får lov til at eksistere, spreder den sig til dem i nærheden på samme måde som “en lille gær fungerer gennem hele dejen” (1 Kor 5:6-7). Paulus forklarer også, at Jesus frelste os, så vi kunne blive adskilt fra synd, så vi kunne være “usyrede” eller fri for det, der forårsager åndeligt forfald (1 Kor 5:7-8). Kristi ønske om sin brud, kirken, er, at hun kan være ren og ubesmittet (Efeserne 5:25-27). Kristi Jesu vidnesbyrd (og hans kirke) over for vantro er også vigtigt. Da David syndede med Batseba, var en af konsekvenserne af hans synd, at navnet på den ene sande Gud blev bespottet af Guds fjender (2 Samuel 12:14).
forhåbentlig lykkes enhver disciplinær handling, som en kirke træffer mod et medlem, med at skabe gudfrygtig sorg og sand omvendelse. Når omvendelse sker, kan individet genoprettes til fællesskab. Manden involveret i 1 Kor 5 passage angrede, og Paulus opfordrede senere kirken til at genoprette ham til fuldt fællesskab med kirken (2 Kor 2:5-8). Uheldigvis, disciplinære handlinger, selv når de udføres korrekt og i kærlighed, lykkes ikke altid med at genoprette. Selv når kirkedisciplin ikke medfører omvendelse, er det stadig nødvendigt for at opnå andre gode formål, såsom at opretholde et godt Vidnesbyrd i verden.
vi har alle sandsynligvis været vidne til adfærd hos en ung, der altid har lov til at gøre som han vil uden nogen konsekvent disciplin. Det er ikke et kønt syn. Den alt for eftergivende forælder er heller ikke kærlig, for manglende vejledning dømmer barnet til en dyster fremtid. Udisciplineret, ude af kontrol adfærd vil holde barnet fra at danne meningsfulde relationer og klarer sig godt i enhver form for indstilling. På samme måde er disciplin i kirken, selvom den aldrig er behagelig eller let, til tider nødvendig. Faktisk er det kærligt. Og det er befalet af Gud.