Jamieson, Fausset & brun:: kommentar til Prædikeren 3

Prædikeren; eller prædikanten

kommentar af A. R. FAUSSET

kapitel 3

Ecc 3: 1-22.

jordiske forfølgelser er uden tvivl lovlige i deres rette tid og orden ( Ecc 3:1-8 ), Men urentable, når de er ude af tid og sted; som for eksempel når de forfølges som det faste og vigtigste gode ( Ecc 3:9, 10 ); der henviser til, at Gud gør alt smukt i sin sæson, som mennesket uklart forstår ( Ecc 3:11 ). Gud tillader mennesket at nyde moderat og dydigt sine jordiske gaver ( Præd 3:12, 13 ). Hvad trøster os midt i ustabiliteten af jordiske velsignelser er, Guds råd er uforanderlige (Ecc 3:14 ).

1. Mennesket har sin udpegede cyklus af årstider og omskiftelser som sol, vind og vand ( Præd 1:5-7 ).
formål-da der er en fast “sæson” i Guds “formål” (for eksempel har han fastsat “tiden”, hvor mennesket skal “fødes” og “dø”, Ecc 3:2), så er der en lovlig “tid” for mennesket til at udføre sine “formål” og tilbøjeligheder. Gud fordømmer ikke, men godkender, brugen af jordiske velsignelser ( Ecc 3:12 ); Det er misbruget, som han fordømmer, hvilket gør dem til hovedenden ( 1CR 7:31 ). Jorden, uden menneskelige ønsker, kærlighed, smag, glæde, sorg, ville være et kedeligt affald uden vand; men på den anden side har forkert placering og overskud af dem som en oversvømmelse brug for kontrol. Fornuft og åbenbaring gives for at kontrollere dem.

2. tid til at dø – (Psa 31: 15 Hbr 9:27 ).
plante-et menneske kan ikke mere vende tiderne og rækkefølgen af “plantning” og “grave op” og transplantere, end han kan ændre de tider, der er fastsat for hans “fødsel” og “død.”At prøve at” plante ” uden for sæsonen er forfængelighed, uanset hvor god sæsonen er; så at gøre jordiske ting til hovedenden er forfængelighed, hvor gode de er i orden og sæson. GILL tager det, ikke så godt, billedligt (Jer 18:7, 9 Amo 9:15 Mat 15: 13 ).

3. tid til at dræbe-nemlig retligt, kriminelle; eller i selvforsvarskrig; ikke i ondskab. Ud af denne tid og orden er drab mord.
at helbrede-Gud har sin tid til “helbredelse” (bogstaveligt talt, esa 38:5, 21; billedligt, Deu 32:39 HSA 6:1; åndeligt, Psa 147:3 esa 57:19 ). At helbrede åndeligt, før synderen føler sit sår, ville være” ude af tid ” og så skadeligt.
tid til at nedbryde-byer, som Jerusalem, af Nebukadnesar.
Opbyg-som Jerusalem, i tiden for Nulbabel; åndeligt ( Amo 9:11 ), “den fastsatte tid” ( Psa 102:13-16 ).

4. sørg-nemlig for de døde (Gen 23:2 ).
dans-som David før Arken ( 2Sa 6:12-14 Psa 30:11 ); åndeligt ( Mat 9:15 Luk 6:21 15:25 ). Farisæerne begik en alvorlig fejl ved at kræve sorg ud af tiden.

5. kast sten bort som fra en have eller vingård (Es 5: 2).
saml-til bygning; figurativt blev Hedningerne, engang ødelagte sten, i rette tid gjort til dele af den åndelige bygning ( Ef 2:19, 20) og Abrahams Børn ( Mat 3:9 ); så de genoprettede jøder herefter ( Psa 102:13, 14 sek 9:16 ).
afstå. . . omfavner– (Joe 2: 16 1Cr 7: 5, 6 ).

6. tid til at få-for eksempel at få ærligt et levebrød (Ef 4:23 ).
tab-når Gud vil tab for os, så er vores tid til at være tilfreds.
behold-ikke at give til den inaktive tigger ( 2Th 3:10 ).
kast væk-i velgørenhed ( Pro 11:24 ); eller at dele med det Kæreste objekt snarere end sjælen ( Mar 9:43 ). At være forsigtig er rigtigt på sin plads, men ikke når det kommer mellem os og Jesus Kristus ( Luk 10:40-42 ).

7. rend-klæder, i sorg ( Joe 2:13 ); billedligt, nationer, som Israel fra Juda, allerede forudsagt, i Salomons tid ( 1ki11:30, 31 ), at blive “syet” sammen herefter (es 37:15, 22 ).
stilhed– (Amo 5:13), i en national ulykke eller en vens ( Job 2:13); heller ikke at knurre under Guds besøg ( Lev 10:3 Psa 39:1, 2, 9).

8. had-for eksempel synd, lyster ( Luk 14:26 ); Det vil sige at elske Gud så meget mere som at synes i sammenligning med at hade “far eller mor”, når de kommer mellem os og Gud.
en krigstid. . . fred – (Luk 14:31).

9. Men disse jordiske stræben, selvom de er lovlige i deres tid, er “urentable”, når de er lavet af mennesker, hvad Gud aldrig havde tænkt dem at være, det vigtigste gode. Salomo havde forsøgt at skabe en kunstig tvungen glæde, til tider hvor han snarere burde have været alvorlig; resultatet af hans arbejde for at være lykkelig, ud af Guds orden, var skuffelse. “En tid til at plante” ( Ecc 3:2 ) henviser til hans plantning ( Ecc 2:5 ); “grine” ( Ecc 3:4 ), til Ecc 2:1, 2; “hans glæde”, “latter”; “opbygge”, “samle sten” ( Ecc 3:3, 5 ), til hans “bygning” ( Ecc 2:4 ); “omfavne”, “kærlighed” til sin “prinsesse” (se på JF & B for Ec 2:8); “Få” (måske også “Saml sten”);, “ecc 3:5, 6), til hans” indsamling ” (ecc 2:8). Alle disse var af “ingen profit”, fordi ikke i Guds tid og orden skænke lykke.

10. (JF. JF & B for EF 1: 13).

11. hans tid-det er i sin rette sæson ( Psa 1:3 ), i modsætning til verdenslande, der sætter jordiske sysler ud af deres rette tid og sted (se JF & B for EF 3:9).
sæt verden i deres hjerte-givet dem kapacitet til at forstå naturens verden som afspejler Guds visdom i sin smukke orden og tider ( Rom 1:19, 20 ). “Alt” svarer til” verden ” i parallelismen.
så det-det vil sige, men på en sådan måde, at mennesket kun ser en del, ikke hele “fra begyndelse til ende” ( Præd 8:17 Job 26:14 Rom 11:33 Rev 15:4 ). PARKHURST, for “verden”, oversætter: “alligevel har han lagt uklarhed midt i dem,” bogstaveligt talt, “en hemmelighed”, så menneskets mentale svaghed med hensyn til Guds Gerningers fulde mysterium. Så HOLDEN og VAISS. Denne manglende evne til at” finde ud af ” (forstå) Guds arbejde er hovedsagelig frugten af efteråret. Verden lige siden, uden at kende Guds tid og orden, arbejder forgæves, fordi ude af tid og sted.

12. i dem-i Guds gerninger (Præd 3:11 ), for så vidt angår menneskets pligt. Mennesket kan ikke fuldt ud forstå dem, men han burde med glæde modtage (“glæde sig over”) Guds gaver og “gøre godt” med dem mod sig selv og andre. Dette er aldrig uden for sæsonen (Gal 6:9, 10 ). Ikke sanselig glæde og selvforkælelse (Phl 4: 4 Jam 4:16, 17 ).

13. Bogstaveligt talt, “og også med hensyn til enhver mand, der spiser. . . dette er Guds gave” (Præd 3: 22 5: 18). Når de modtages som Guds gaver og til Guds ære, nyder de gode ting i livet i deres rette tid og orden ( Act 2:46 1CR 10:31 1TI 4:3, 4 ).

14. ( 1SA 3:12 2Sa 23:5 Psa 89:34 Mat 24:35 marmelade 1:17 ).
for evigt-i modsætning til menneskets fortabte arbejde ( Præd 2:15-18 ).
enhver ting taget fra det-i modsætning til menneskets “skæve og mangelfulde” værker ( Ecc 1:15 7:13 ). Menneskenes arbejde afhænger helt og holdent af Guds uforanderlige hensigt. Menneskets del er derfor at gøre og nyde enhver jordisk ting i sin rette sæson (Præd 3:12, 13 ), ikke at tilsidesætte Guds orden, men at observere dyb ærbødighed over for Gud; for mysteriøsiteten og uforanderligheden af Guds formål er designet til at føre “mennesket til at frygte for ham.”Mennesket kender ikke begivenheden for hver handling: ellers ville han tro sig uafhængig af Gud.

15. Genoptagelse af Ecc 1: 9. Uanset hvilke ændringer der er, er rækkefølgen af begivenheder bestilt af Guds “evige” love (Ecc 3: 14) og vender tilbage i en fast cyklus.
kræver det. . . efter mange ændringer, Guds Lov kræver tilbagevenden af den samme cyklus af begivenheder, som i fortiden, bogstaveligt talt, “det, der er drevet på.”Septuaginta og Syrisk oversætter:” Gud kræver (det vil sige hævner) den forfulgte mand”; en overgang til Ecc 3: 16, 17. Versets parallelle klausuler understøtter engelsk Version.

16. Her foreslås et problem. Hvis Gud “kræver” begivenheder for at bevæge sig i deres evige cyklus, hvorfor har de onde lov til at handle uretfærdigt på det sted, hvor uretfærdighed mindst burde være; nemlig “dommens sted” ( Jer 12:1 )?

17. Løsning af det. Der er en kommende dom, hvor Gud vil hævde sine retfærdige veje. Synderens ” tid “for hans uretfærdige” arbejde ” er kort. Gud har også sin” tid ” og “arbejde” med dom; og i mellemtiden tilsidesætter han endelig det, der nu synes mørkt. Mennesket kan ikke nu “finde ud af” planen for Guds veje ( Præd 3:11 Psa 97:2 ). Hvis dommen straks fulgte enhver synd, ville der ikke være plads til fri vilje, tro og udholdenhed af hellige på trods af vanskeligheder. Det forrige mørke vil til sidst gøre lyset mere herligt.
der – (Job 3:17-19 ) i evigheden, i nærværelse af den guddommelige dommer, imod “der” på det menneskelige sted for dom ( Ecc 3:16 ): så “derfra” ( Gen 49:24 ).

18. ejendom-det faldne menneskes ejendom er så beordret (disse uret er tilladt), at Gud kan “manifestere”, det vil sige derved bevise dem, og at de selv kan se deres dødelige skrøbelighed som Dyrenes.
menneskesønner-snarere “Adams sønner”, en sætning, der bruges til “faldne mænd.”Tolerance af uretfærdighed, indtil dommen er designet til at” manifestere ” mænds karakterer i deres faldne tilstand for at se, om de undertrykte vil bære sig ret midt i deres Uret, vel vidende at tiden er kort, og der er en kommende Dom. Den undertrykte andel i døden, men sammenligningen med “dyr” gælder især for de ugudelige undertrykkere ( Psa 49:12, 20 ). De skal også “manifesteres” (“bevist”), om de i betragtning af at de snart skal dø som “dyrene” og frygte den kommende Dom, vil omvende sig (Dan 4:27 ).

19. Bogstaveligt talt, ” for menneskesønnerne (Adam) er en ren chance, ligesom også dyret er en ren chance.”Disse ord kan kun være de skeptiske Undertrykkeres følelser. Guds forsinkelse i dommen giver plads til “manifestation” af deres utroskab ( Ecc 8:11 Psa 55:19 2PE 3:3, 4 ). De er” brutale dyr ” moralsk (Ecc 3:18 Jud 1:10 ); og de slutter med at opretholde, at mennesket fysisk ikke har nogen forrang over dyret, begge er “fortuities.”Sandsynligvis var dette Salomons sprog i hans frafald. Han svarer det i Ecc 3: 21. Hvis Ecc 3:19, 20 er hans ord, udtrykker de kun, at med hensyn til dødsansvar, undtagen den fremtidige dom, som de skeptiske undertrykkere gør, er mennesket på niveau med dyret. Livet er “forfængelighed”, hvis det betragtes uafhængigt af religion. Men Ecc 3: 21 påpeger den store forskel mellem dem med hensyn til den fremtidige skæbne; også (Præd 3:17 ) dyr har ingen “dom” at komme.
åndedræt-vitalitet.

21. 12:7 ); Men “hvor få, på grund af den ydre dødelighed, som mennesket er lige så ansvarlig for som dyret, og som er grundlaget for skeptikerens argument, forstår den store forskel mellem mennesket og dyret” (esa 53:1 ). Hebræeren udtrykker forskellen stærkt, ” menneskets ånd, der stiger op, den hører til i det høje; men dyrets ånd, der stiger ned, den hører til nedenunder, endda til jorden.”Deres destinationer og rette element adskiller sig fuldstændigt .

22. (Jævnfør Ecc 3: 12 5: 18). At indprente en taknemmelig nydelse af Guds gaver og en munter udførelse af menneskets pligter baseret på frygt for Gud; ikke som sensualisten ( Ecc 11:9 ); ikke som den ængstelige pengesøgende ( Ecc 2:23 5:10-17 ).
hans del-i det nuværende liv. Hvis det blev gjort til hans hoveddel, ville det være “forfængelighed” (Præd 2:1 Luk 16:25 ).
for hvem, &c. – vores uvidenhed om fremtiden, som er Guds ” tid ” (Præd 3:11), bør føre os til at bruge nutiden i bedste forstand og overlade fremtiden til hans uendelige visdom ( Mat 6:20, 25, 31-34 ).