kald

munkenes rolle i kirken

o at i dag ville du lytte til hans stemme.
– Salme 94

når jeg løftes op, skal jeg trække alle mennesker til mig selv.
– John 12:32

jeg har elsket dig med en evig kærlighed.
– Jeremias 31:3

alle mænd og kvinder er kaldet til hellighed, at være hellig som Gud er hellig. Dette er kilden og målet for vores menneskelige værdighed. Nogle er kaldet til at tjene verden ved at vie al deres energi til at forkynde evangeliet og pleje de fattige og trængende. Nogle er kaldet til at bringe nyt liv i verden gennem Gift Kærlighed. Nogle få, imidlertid, kaldes forelsket for at følge en mindre tilbagelagt vej, at give sig selv over til Gud alene i glædelig ensomhed og stilhed, i konstant bøn og villig bod. Sådan er munkene i Kristi Kloster i ørkenen, hvis “hovedopgave er at præsentere for den guddommelige Majestæt en tjeneste på en gang ydmyg og ædel inden for klostrets vægge” (Perfectae Caritatis vers 7 & 9).

når han reagerer på Guds kald til hellighed, udfylder en kontemplativ munk en vigtig rolle i kirken: han vidner synligt i sit liv til Guds absolutte prioritet til enhver skabt ting. Det kontemplative liv er derfor den højeste form for liv, som en kristen kan leve. Det kaldes “det engelske liv”, fordi vores overvejelse af Gud vil fortsætte i himlen og gennem al evighed. Den kontemplative Munks liv er allerede en forsmag på, hvad der skal komme.

det er derfor, at Kristus ser på en mand med kærlighed og opfordrer ham til at forlade alt, hvad han har, og følge ham, for at overgive sig radikalt til Gud i sin mission for menneskehedens frelse. (Markus 10: 21). Når munken vokser tættere på Gud i kærlighed, trækker han både Gud tættere på verden og verden tættere på Gud. Således sker det også, at vi, selvom vi afholder os fra ydre aktiviteter, alligevel udøver et apostolat af den Allerhøjeste orden, da vi stræber efter at følge Kristus i det inderste hjerte af hans frelsende mission.

nogle besøgende på hjemmesiden læser dette afsnit for blot at lære mere om klosterlivet ved Kristus i Ørkenen. De ønsker ofte at støtte os, så dette liv kan tilbydes en verden, der i høj grad har brug for sådanne erhvervsmuligheder, især for de unge i dag. Du kan gøre det her og være sikker på vores taknemmelighed.

vores måde at leve på klosteret

ordet munk (fra den græske Purpur) henviser til hjertets singleness. En munk er single i flere sanser: ved at være celibat; ved at være ensindet eller ren af hjertet i sin dedikation til Gud; og også ved et ønske om et simpelt liv fokuseret på den ‘ene ting, der er nødvendig’, som Jesus kalder det, for evigt liv. (Lukas 10: 42). I moderne sprog lever en munk et liv i integritet (helhed), som han finder i forhold til Gud. Det er også vigtigt, at en mand, der ønsker at blive munk, ikke indtaster en ordre, men et specifikt kloster. Således er livsstilen eller karismen i et bestemt kloster af største betydning i processen med skelnen.

vores abbed Emeritus Philip har erklæret: “Klosterlivet, som det levede ved Kristus i ørkenen, er ubarmhjertigt.”Det afspejler det faktum, at vi skal være ubarmhjertige i vores søgen efter Gud hver dag. Når mænd kommer til at deltage i vores samfund, nogle gange er de i for en brat opvågnen, fordi vores liv er så meget aktiv. En person kaldte det en daglig maraton-og det er det. Kontemplativt liv betyder ikke at sidde og tænke på Gud hele dagen lang eller endda være på vores knæ og bede til Gud hele dagen lang. Tværtimod er kontemplativt liv for os udfordringen med at huske Gud i alt, hvad vi gør, siger og er i løbet af hele dagen — mens vi går om de normale ting, som munke gør. Disse normale ting er almindelig bøn, fælles arbejde, fælles måltider, møder, privat bøn, skriftlæsning — og selvfølgelig lidt søvn!

den første ting, der vil ramme enhver besøgende på vores kloster, er, at vi beder konstant. Kristus i ørkenen er kun en af en håndfuld klostre af mænd i Amerika, der stadig trofast beder den fulde psalmody hver uge, som vi blev instrueret til af St. Benedict. (RSB 18:23). Begyndende tidligt om morgenen, godt før solopgang, begynder munkens bønedag, når hele naturen er tavs, og munken er fri til at møde den levende Gud. Fordi vi samles i Vores Klosterkirke otte gange om dagen for at synge salmerne og fejre Messe, er det kun naturligt, at munken er støbt af denne rytme, og hele hans liv bliver en bøn taget op i Kristi og Kirkens langt ud over grænserne for hans forståelse. Han står således foran Gud med og på vegne af alle mennesker.

for det andet er mindst fire timer af munkens hver ugedag brugt i arbejde. Som reglen siger:” Brødrene skulle have specificeret perioder for manuelt arbejde såvel som for bøn læsning … når de lever efter deres hænders arbejde … så er de virkelig munke, ” (RSB 48). Kristi Kloster i Ørkenen har ingen ansatte; hele dets daglige arbejde udføres af klostersamfundet. Det arbejde, som munkene hver dag udfører, kan omfatte madlavning til samfundet, arbejde i grøntsagshave og på grunden, male celler, bygge vægge, rengøre gæstehuset, arbejde i læder-eller skræddersyningsbutikkerne, rydde børste eller lave rosenkranser.

for det tredje forlader ingen gæst Kristi Kloster i Ørkenen uden at bemærke stedets fred og samfundets glæde. Livet til en trofast kontemplativ munk leves med glæde i stilhed, bøn, arbejde og kontemplation, mens han holder verdens dybe behov i sit hjerte. Munken har glæden og støtten ved at leve i selskab med ligesindede mænd, mænd, der tror på bøn, som glæder sig over at tjene deres brødre og vidne om Guds kærlighed til menneskeheden i nærværelse af vores kærlige Gud.

Hvordan Kan Jeg Skelne Mit Kald?

mine ord er rettet til dig især, hvem du måtte være, uanset dine omstændigheder, der vender sig fra forfølgelsen af din egen egen vilje og beder om at tilmelde dig under Kristus… ”
(RSB: Prolog)

de store mysterier i vores tro, såsom inkarnationen og Treenigheden, er realiteter af dyb skønhed for den troende. Et kald er derimod ikke så mystisk. Når vi taler om et liv i cølibat, konkluderer vor Herre simpelthen: “den, der er i stand til at vælge dette, lad ham vælge det.” (Mat. 19:12). Et kald er primært et spørgsmål om valg — både vores Og Guds. mens Gud har kaldt alle kristne til hellighed, opfordrer han dem, der kan acceptere et liv i fattigdom, kyskhed og lydighed til at vælge det liv. Da det er en trosartikel, at ingen af os kan påtage os noget godt uden Helligåndens oplysning og inspiration (Council of Orange, 529 A. D. Canon 7; John 15:15), kan vi med sikkerhed vide, at ethvert sundt ønske om at leve klosterlivet er en gave fra Gud.

så hvis du på et eller andet niveau føler dig tiltrukket af klosterlivet, er der tre enkle og praktiske ting, du kan gøre for at bestemme, at en sådan tilskyndelse er fra Gud.

den første er at benytte dig af nåde. Deltag fuldt ud i sakramenterne, deltage i daglig Messe, hvis du er i stand, og gå ofte til tilståelse. Udvikle dit bøneliv. Tak Gud for hans store venlighed og de mange gaver, han har givet dig. Bed om, at han kan hjælpe dig til at være så gavmild med dit liv som faderen var i at give sin søn til os. Og hvis du er virkelig fed, bede Gud om at velsigne dig med et religiøst kald.

for det andet, og i overensstemmelse med bøn, anerkende Gud som en far, der virkelig elsker dig og ønsker at brusebad dig med nåde. Da du er Guds barn, skal du ydmygt bede ham om at gøre sin vilje kendt for dig. Vær forvisset om, at han vil svare dig, da han vil gøre alt, hvad vi beder om i Kristi navn. (Johannes 14: 14). Den måde Gud ofte taler bekræftende til os på, er ved at give os Helligåndens frugter i vores liv: “Kærlighed, Glæde, Fred, overbærenhed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvkontrol.”(Galaterne 5: 22).

for det tredje, da vor Herre kaldte sine første Disciple, fortalte han dem at “komme og se”, hvordan han levede. Så lær klosterlivet at kende. Læs reglen om St. Benedict (især prologen og kapitel 58). Læs livet for hellige mænd og kvinder, hvis liv kan inspirere dig. Vær ikke bange for at nå ud til klostrets kald direktør og diskutere med ham din følelse af dit kald. Han vil være i stand til at opmuntre dig og hjælpe dig med at tænke grundigt over, hvad der er involveret. Og en naturlig ting at gøre er at komme og se, hvordan munke lever. Arranger at tilbringe lidt tid på klosteret, oplever rytmen af bøn og arbejde af munkene.

en Skønsbøn

–af Thomas Merton

min Herre Gud, jeg aner ikke, hvor jeg skal hen. Jeg ser ikke vejen foran mig. Jeg kan ikke med sikkerhed vide, hvor det ender. Jeg kender heller ikke rigtig mig selv, og det faktum, at jeg tror, at jeg følger din vilje, betyder ikke, at jeg faktisk gør det. For jeg tror, at ønsket om at behage dig faktisk behager dig, og jeg håber, at jeg har ønsket i alt, hvad jeg gør. Jeg håber, at jeg aldrig vil gøre noget bortset fra det ønske. Og jeg ved, at hvis jeg gør dette, vil du føre mig ad den rigtige vej, selvom jeg måske ikke ved noget om det. Derfor vil jeg altid stole på dig, selvom jeg kan synes at være tabt og i Dødens skygger. Jeg vil ikke frygte, for du vil ikke lade mig stå alene over for farerne.Amen

Dannelsesstadier

når samfundet lærer en potentiel kandidat at kende, kan han inviteres til at bo hos os en tid i klosteret. En gang i klosteret vil han deltage fuldt ud i samfundets liv. Denne fase kaldes Observatørskabet, og det varer normalt i en måned eller to afhængigt af hver enkelt person. Dernæst kommer Postulancy, som er en periode på et år. Postulanter bærer en simpel sort tunika (cassock) og læderbælte og deltager i klasser med nybegyndere og deltager fuldt ud i klostrets arbejde og bøn.

hvis abbeden og hans råd bestemmer, at postulanten er klar, kan postulanten anmode samfundet om adgang til novitiatet. Nybegynderen modtager et nyt klosternavn sammen med den sorte tunika, bælte og kort hætteklædte scapular. I løbet af denne dannelsesperiode vil han studere Salmerne, sang, liturgi, klosterhistorie og Saint Benedicts styre.

under den indledende dannelse (Observatørskab, Postulancy og Novitiat) bor brødrene i de gamle celler og St. Antonys Novitiat, som begge er nord for klostrets vigtigste sovesal. St. Antonys har sit eget kapel, hvor brødrene i den oprindelige formation gør Lectio Divina (hellig læsning) sammen til fælles samt et motionscenter. Udover ugentlige klasser går brødrene i formation på søndage og højtideligheder på vandreture sammen, spiller volleyball eller om sommeren svømmer i Chama-floden.

i slutningen af det ene år af novitiatet, når kapitlet — Det er munkene i højtidelige løfter — godkender hans andragende, kan han lave enkle løfter i et år. På tidspunktet for hans enkle erhverv er han klædt med en sort tunika og den lange scapular af de påståede munke. Klasser for simply bekendt dækker en bred vifte af emner, herunder kloster og kirkehistorie, liturgi, patristik, filosofi og teologi — så Munken kan fokusere på et bestemt interesseområde. Enkle løfter fornyes hvert år, der normalt varer i en periode på tre år.

den næste fase i en Munks liv begynder med hans højtidelige erhverv. Denne forpligtelse er for livet. En Benediktiner munk tager løfter om lydighed, stabilitet og omvendelse af livet. (RSB 58). Det er på dette tidspunkt, at munken får en lang sort korkåbe, kendt som Cuculla eller kappe, og påtager sig ansvaret for et kapitelmedlem, dem, der mødes med abbeden og stemmer om vigtige spørgsmål i klosteret.

Gud har velsignet vores kloster med mange vidunderlige kald. Det er måske på grund af vores ydmyge livsstil og stor troskab til klostertraditionen, at vi har tiltrukket så mange kald. I øjeblikket har vi seks postulanter, ti nybegyndere og seks brødre, der forbereder højtidelige løfter, og i løbet af de sidste 25 år har vi lavet tre klosterfundamenter (to i København og en i København) og har hjulpet med at genoplive fire andre kontemplative klostre.

krav

Test ånderne for at se, om de er fra Gud.
– John 4:1

et kald involverer tre parter: Gud, der kalder, den person, der kaldes, og Kirken, der, styret af Helligånden, bestemmer, om opkaldet er ægte. I dette tilfælde er kirken repræsenteret af abbeden og samfundet. Afprøvningen af et kald er et samspil mellem menneskelige og guddommelige friheder og tager nødvendigvis noget tid.

der er dog nogle objektive kriterier, som er afgørende for et ægte kald til vores klosterliv. En kandidat skal være Mand, enkelt, romersk-katolske, og har modtaget nadveren bekræftelse. Han skal være fri for alle bindende forpligtelser over for sin familie og bør ikke være i gæld. Derudover skulle han have levet et godt, moralsk, katolsk liv i en årrække og normalt have vist, at han er i stand til at tjene til livets ophold. Vores liv er glædeligt og givende, men det er også krævende, og derfor har en kandidat brug for robust mental og fysisk sundhed og en evne til at leve med andre i samfundet. Normalt vil han være mellem 20 og 35 år. Han har brug for den intellektuelle evne til at få åndelig fordel ved to timers åndelig læsning (Lectio Divina) om dagen og være i stand til at deltage fuldt ud i messen og kontoret. Grev Montalembert sagde i sine munke i Vesten (1872), at for at være en god Munk har man brug for egenskaberne ved enkelhed, generøsitet og en sans for humor. Det gælder stadig i dag.

hvis du er interesseret i et energisk klosterliv med meget bøn og vægt på at søge Gud, hvis du drages til fælles bøn med brødre, der søger Gud, hvis du kan acceptere lydighed og ydmyghed, så er dette måske samfundet for dig. Hvis du ønsker oplysninger om at deltage i Kristi Kloster i Ørkenen, bedes du kontakte vores Novicemaster eller udfylde forespørgselsformularen nedenfor.

Klik her for svar på ofte stillede spørgsmål

Vocation forespørgsler formular

Tillad venligst op til 3 dage for et svar. Tak for din forståelse. Må Gud Velsigne Dig!