Kommentar til Job 1:1; 2:1-10

vi går ind i denne uge i en af de sværeste og teologisk sofistikerede bøger i Det Gamle Testamente: Jobs Bog.

Virginia talte for mange læsere af Job, da hun skrev til en ven: “Jeg læste Jobs bog i går aftes. Jeg tror ikke, at Gud kommer godt ud af det.”

Hvad gør vi med en historie, hvor Gud og Satan indgår en guddommelig indsats ved at bruge Job som en uvidende bonde i deres spil? Hvad gør vi med en bog, hvor 10 børn dræbes i det første kapitel, kun for at blive erstattet af 10 mere i det sidste kapitel (som om børn kunne udskiftes)? Hvordan reagerer vi på (eller prædiker) en bog, hvor Gud besvarer Jobs kvaler ved tilsyneladende at sprænge ham til underkastelse i slutningen af historien?

Gud — i det mindste ved en indledende læsning — kommer ikke godt ud af denne bog.

og alligevel har denne bog, som den er vanskelig, talt til troende mennesker gennem århundrederne. Job, i det gamle Israels store Klagesang, kæmper dybt og ærligt med Gud. Job holder fast ved Gud med hård tro, men han lader ikke Gud af krogen for den uforklarlige lidelse, der så ofte skygger denne verden. Og til sidst dukker Gud op og reagerer på Jobs klage med en vision om skabelse radikal i sin skønhed.

denne uges læsning introducerer os til figuren af Job og til hans lidelse. De næste tre ugers aflæsninger vil give prædikanten mulighed for at dykke ned i Jobs svar på lidelse, Guds taler i slutningen af bogen og Jobs svar på disse taler.1

de to første kapitler i Job (vores emne for denne uge) er den del af historien, der sandsynligvis er mest kendt for folk i dag. Job er en retfærdig mand, der lider meget og viser forbløffende fromhed. Forfatteren af Job dvæler dog ikke ved denne del af historien. Begivenhederne i Jobs lidelse fortælles hurtigt for at komme til kernen i bogen: den 35-kapitel lange dialog mellem Job og hans “venner” og Guds svar, der følger.

vi Moderne kan selvfølgelig ikke skimme over disse to første kapitler så hurtigt. Der er meget her, der kræver vores opmærksomhed: Satans figur, den guddommelige indsats, de tab, som Job oplever — især tabet af sine børn, Jobs to svar osv. Lad mig komme ind på et par af disse spørgsmål og foreslå nogle spørgsmål og veje, der kan vise sig frugtbare for at udforske i en prædiken.

Lignelse, ikke Historie

først et ord om genre. Prologen til Jobs Bog (Kapitel 1-2)” opstiller ” den meditation over lidelse, der følger den. “Der var engang en mand i US’ s land, hvis navn var Job ” (1:1a). Denne prosa prolog til bogen lyder som en folkeeventyr. Der er ingen fortøjning i historien (kontrast Jeremias 1:1 og Esajas 1:1) eller sted (US nævnes ikke som et sted andre steder i Bibelen). Faktisk kan prologen til Jobs Bog være et bevis på en folkeeventyr kendt i det gamle Israel om en retfærdig mand ved Navn Job, en mand “uangribelig og retskaffen, en der frygtede Gud og vendte sig væk fra det onde” (1:1b). Esekiel antager bestemt, at hans tilhørere kender figuren af Job, når han opregner Job med Noa og Daniel som en retfærdighedens forbillede (se Esekiel 14:14-20).

Jobs bog skal med andre ord læses som en lignelse, ikke historie. Ingen ved, hvornår bogen blev komponeret, men den reagerer naturligvis på en krise af en slags (måske den babylonske eksil). Hvad siger man om Gud og tro midt i ufortjent og ekstrem lidelse? Forfatteren af Job, de fleste lærde er enige om, tager folkeeventyr af Job og bruger det som rammen for at løse dette spørgsmål.

Satan

hvor ordet “Satan” vises i Jobs tekst, er den bestemte artikel knyttet til den på hebraisk. Med andre ord er “Satan” ikke så meget et navn som en titel: Satan. At” satan ” på hebraisk er at anklage, anklage eller være fjendtlig over for. Satan i Job, skønt ildevarslende, er ikke den fuldgyldige dæmoniske figur, som han bliver i Det Nye Testamente og i andre senere jødiske skrifter.

i Job er han en del af den himmelske domstol, der har til opgave at undersøge, hvad mennesker er op til på jorden (1:6-7). Og han gør sit arbejde: Når Gud henleder sin opmærksomhed på Job, stolt af Jobs fromhed, beskylder Satan Job for egeninteresse. “Frygter Job Gud for ingenting? Har du ikke lagt et hegn omkring ham og hans hus og alt, hvad han har, på alle sider? Du har velsignet Hans hænders værk, ” siger Satan (1:9-10). Tag det hele væk, og Job vil forbande Gud, eller så anklageren hævder.

indsatsen

Gud lader ikke anklagers udfordring gå ubesvaret. “Meget godt, alt, hvad han har, er i din magt; bare stræk ikke din hånd ud mod ham!” (1:12).

nu er satsningen mellem Gud og Satan vanskelig at “kvadrere” med det, vi kender til Gud i resten af Skriften. Intet andet sted bruger Gud Mennesker som brikker i en guddommelig skakkamp. Igen er dette en lignelse, ikke historie. Alligevel, læst i det mest sympatiske lys, kunne den guddommelige satsning forstås som en radikal tillidshandling fra Guds side. Gud stoler på Job for at bevise Satan forkert.

hele Skriften vidner om Guds ønske om at være i forhold til verden og især med mennesker. Men vi undlader igen og igen at elske Gud af hele vores hjerte, af hele vores sjæl og af al vores magt (Femte Mosebog 6:5).

Job opfylder denne kommando; han er en person med perfekt integritet og tro. Men Satan rejser tvivl om hans motiver: tjener selv den mest trofaste person kun Gud på grund af det, han (eller hun) får ud af det? Er det muligt at elske Gud for hvem Gud er, og ikke for håb om belønning? Er det med andre ord muligt for forholdet mellem Gud og menneskeheden at være et autentisk forhold? Gud sætter meget pris på Jobs svar.

Jobs svar

Job reagerer på hans lidelse to gange i prologen. Første gang, efter at han har mistet sin rigdom og sine børn, indrammer han sin lidelse i billederne af fødsel og død: “Nøgen kom jeg fra min mors liv, og nøgen skal jeg vende tilbage der; Herren gav, Og HERREN har taget væk; Velsignet være Herrens navn” (1:21). Efter at han er plaget af koger og udfordret af sin kone til at “forbande Gud og dø”, svarer Job noget mere ambivalent, men stadig med fromhed: “skal vi modtage det gode ved Guds hånd og ikke modtage det dårlige?” (2:10).2

hvordan skal vi forstå disse reaktioner på lidelse? Disse udsagn om Job kan læses (og har været) på forskellige måder. Nogle kommentatorer ville afvise dem som alt for fromme og ubrugelige til pastoral tjeneste. Andre holder dem op som de eneste eksempler på Jobs tro og tålmodighed, idet de ignorerer de 35 kapitler af radikal vrede og fortvivlelse, der følger.

til dem, der ville afvise disse svar som alt for fromme, må det siges, at de er trofaste. Job reagerer på tabet af alt, hvad han holder af, ved at rose den, der gav ham disse gaver. Frataget alt, hvad der gav hans liv mening, klamrer Job sig til den Gud, der gav ham liv i første omgang.

til dem, der ville holde disse svar op som den eneste rigtige måde at reagere på lidelse, må det siges, at disse udsagn ikke er Jobs sidste ord, og at det, der følger dem — Jobs lange og kvalte klage — også er trofast. Ros og Klagesang er to sider af samme sag. I både lovprisning og klage klamrer vi os til Gud, selv når vi ikke forstår Gud. I både lovprisning og Klagesang tror vi, at vores liv er uløseligt forbundet med Guds Liv. I både lovprisning og klage anerkender vi, at Gud er Gud, og at vi ikke er det.

Klagesang vil være fokus for næste uges læsning. I denne uge er det måske nok at introducere figuren af Job og bogen, der fortæller hans historie, vel vidende at vores tilhørere vil være alt for fortrolige med den oplevelse af lidelse, den beskriver, og de spørgsmål, den rejser. Måske er det nok at sidde med Job på askehøjen et stykke tid, som hans tidligere venner gør en tid i stilhed (2:13), sørge for det, der er tabt, og vente på, hvad der vil være.

1for en alternativ 6-ugers serie af tekster til forkyndelse på Job, Se mine noter i afsnittet Narrative Lectionary på denne hjemmeside https://www.workingpreacher.org/narrative_lectionary.aspx?lect_date=6/3/2012.
2jobs kone er kommet ind for hård kritik af kommentatorer gennem århundrederne, men har i de senere år fået mere sympatisk behandling. Selvom jeg ikke har tid til at gøre hendes retfærdighed, skal det bemærkes, at hun deler Jobs lidelse. De er hendes børn såvel som hans. Vilhelm Blake, i hans “illustrationer af Jobs Bog”, er en, der behandler Jobs kone sympatisk. Blake skildrer hende næsten altid ved Jobs side og deler hans lidelse såvel som hans åbenbaring fra Gud. Blakes illustrationer kan ses på http://www.blakearchive.org/exist/blake/archive/work.xq?workid=bb421.