Kommentar til Matthæus 16:13-20

“men hvem siger du, at jeg er?”

skønt dette spørgsmål stilles til Jesu fortællende publikum, hans disciple, er det også en stærk forespørgsel på os i dag. Hvem siger vi, at Jesus er? Og spørgsmålet er endnu mere resonant, hvis vi omfavner fylden af, hvad det betyder at “tale” eller “sige” i denne sammenhæng. Det kan bare være, at de liv, vi fører i lyset af vores håb om Messias, er lige så kritiske som det, vi bekender med ord, uanset hvor sandt eller elegant. Det vil sige, når vi besvarer dette livsændrende spørgsmål, formen på vores liv kan være lige så vigtig som de ord, vores læber stemmer.

spørgsmål om identitet er i centrum af evangelierne. I både fortællende beretninger og eksplicitte identifikationer væver evangelierne et antal portrætter af Jesus. Ved at gøre det, imidlertid, Evangelieskribenterne er ikke kun interesserede i korrekt at definere, hvem Jesus er, men også i at forme et samfund formet i lyset af hans handlinger og lære. Og derfor er disse spørgsmål om identitet ikke kun et spørgsmål om definition, men om dannelse, ikke kun doktrin, men discipelskab.

i denne uges pericope er disse spørgsmål om Jesu identitet angivet lige så skarpt som enhver anden beretning om Jesu tjeneste. Samlet i Cæsarea Filippi undrer Jesus sig højt over, hvad folkemængderne siger om ham, men endnu vigtigere, hvad Disciplene synes. Det er en anden måde at sige, ” Hvorfor følger du efter mig? Hvorfor har du forladt alt, hvad du ved? Hvem siger du, at jeg er?”Og så kan det være umagen værd at stille de troende i dag et lignende spørgsmål. Hvorfor er du her? Hvorfor har du valgt at følge denne galilæiske bonde? Hvorfor er du på denne vej?

vi vil huske, at denne fortælling om opdagelse er særlig afgørende i Marks konto (8:27-38). I Mark, denne scene er den kritiske fortælling hængsel, hvorpå hele historien vender. Med Peters tilståelse gør historien et dramatisk skift mod korset. I Mattæus ‘beretning forbliver historien vigtig, men måske ikke så central som Markus’ version. Det er fortsat kritisk, fordi spørgsmålet om Jesu identitet driver så meget af historien. For eksempel, spørgsmål om identitet er netop, hvorfor Matthæus begynder med en kompleks, fascinerende, struktureret slægtsforskning.

genealogier er ikke kun enkle beretninger om tidligere forfædre. Det er måder, hvorpå vi konstruerer identitet, måder, hvorpå vi forholder os til vores fortid. Jesu identitet er uløseligt forbundet med Mattæus ‘ slægtsforskning med Abraham og David, med eksil og udfrielse, med konger og usædvanligt trofaste kvinder. Så også fødselsfortællingen placerer Jesus i fremtrædende selskab. Truslerne over hans unge liv, hans families eksil til Egypten og deres eventuelle tilbagevenden genklang med Moses ‘ egen historie. Kort sagt, for Matthæus handler identitet ikke kun om, hvem du er, men hvem der er omkring dig, hvem der ledsager dig, hvem der er kommet før dig.

det selskab, Jesus holder i denne scene, er således lærerigt. Når Jesus afstemmer sine disciple om den offentlige mening, fortæller de, at mange tror, at han er Johannes Døberen eller Elias eller Jeremias eller en anden profet, der er opstået på ny. Folkemængderne har fået en vigtig del af Jesu identitet helt rigtigt. Hans tjeneste er ikke en afledning i fortællingerne om Guds interaktion med Guds folk. På mange måder er Jesus ikke en omvej til Guds planer. I stedet hører Jesus til i en lang række trofaste tjenere for Gud, profeter, der er villige til at satse deres liv for Guds folks skyld.

på indirekte måder har han også et andet sæt firma. Placeringen af denne begivenhed i Cæsarea Philippi er ikke tilfældigt. Cæsars navn og den by, han byggede, svæver over scenen. Jesu identitet er sammensat i sammenhæng med Guds interaktion med Israel såvel som den regnfulde kraft i Jesu egen tid. Når Peter erklærer Jesus for at være Messias eller Guds salvede, er billeder af politisk uafhængighed helt sikkert i luften.

når alt kommer til alt er salvelse netop, hvordan Israels Konger blev indviet i tjeneste. Bag Peters håb er en politisk forventning om, at Rom ikke længere ville bære sine sværd, at rom ville afstå autoritet til universets eneste sande magt. Og når Jesus begynder at prædike om et himmerige, hvilke nøgler han har givet til de troende, kan du kun forestille dig den spænding, disse disciple ville have følt, en spænding, som Jesus vil omforme og omdirigere i næste uge.

deler vi i denne spænding i dag? Ser vi de måder, hvorpå “imperier” i dag stadig hersker over os? Måske tager de ikke længere form af det gamle imperium i Rom med dets hære og politiske struktur, men er der stort set usynlige kræfter, der konstant bedrager os om vores værdi og plads i verden? Fører sådanne imperier krig mod vores menneskehed? Er der stadig imperier i ny kjole, der knuser de undertrykte rundt omkring os? Hvad ville det betyde at kalde Jesus Messias i en sådan sammenhæng som vores?

kraften i Peters tilståelse forbedres kun, når passagen afsluttes. Her giver Jesus berømt Peter Et nyt navn (i dette tilfælde “Klippen”, men ikke bryderen), som også er et symbolsk anker for “kirken.”Der er selvfølgelig en generation af debatter, der drejer sig om identifikationen af “klippen”, hvorpå Jesus vil bygge kirken. Hvad der måske er endnu mere fortællende er den magt, der kommer i kølvandet på at tilstå Jesus som Messias og leve ind i denne verdensændrende virkelighed. En synkronicitet opstår mellem hvad der sker her på jorden og hvad der sker i himlen. Der er magt i tro, en magt, der resonerer ind i de højeste Himle.

spørgsmålet for os er, hvordan vi kan se, at magten arbejder i vores midte. Vores tendens, tror jeg, er at se på det spektakulære og det fantastiske for at se Guds magt på arbejde. Men hvad nu hvis Guds magt er mere subtil end sådanne fyrværkeri? Hvad hvis den enkle påstand om, at Jesus er Messias, er mere magtfuld, men mere støjsvag end Imperiets klangende gonger?

det fortæller, at dette ord “kirke” overhovedet er til stede her. Når alt kommer til alt, mens udtrykket forekommer regelmæssigt i resten af Det Nye Testamente, er Matthæus 16:18 og 18:17 de eneste begivenheder, vi fandt i evangelierne. Så Forman dine tilhørere til at se sig omkring i deres kirker for at se tingene blive bundet og andre løsnes. Hvor ser de frihed og befrielse opstå, selv på små, tilsyneladende ubetydelige måder? Hvordan binder de som et samfund de dødskræfter, der søger at opsluge os? I hver tankevækkende gestus, i hvert støttende ord, i enhver profetisk opsigelse af uretfærdighed, i hvert måltid tilberedt, i hver arbejdsdag, vi får måske bare et glimt af den magt, Jesus lovede her.

i sidste ende kan et liv i trofast tjeneste være det bedste svar på det ærefrygtindgydende spørgsmål: Hvem siger du, at jeg er?