Maimonides (Rambam) og hans tekster

Moses Maimonides, også kendt som Rambam, var blandt de største jødiske lærde gennem tidene. Han leverede varige bidrag som filosof, juridisk kodifikator, læge, politisk rådgiver og lokal juridisk myndighed. Gennem hele sit liv navigerede Maimonides behændigt parallelle, men alligevel forskellige verdener og tjente både det jødiske og bredere samfund.

Maimonides var både traditionalist og innovatør. Selvom han udholdt sin andel af kontroverser, kom han ikke desto mindre til at indtage en enestående, ubestridt ærbødighedsposition i annalerne om jødisk historie.

en mand af verden

Moshe ben Maimon blev født i 1138 eller slutningen af 1137. “Maimonides “er den græske oversættelse af” Moses, søn af Maimon”, mens akronymet RamBaM (Larus) er dets hebraiske ækvivalent. Han voksede op i C. kr., i det, der nu er Sydspanien. Opdrættet i en velstående, uddannet familie studerede de unge Maimonides traditionelle jødiske tekster som Mishnah, Talmud og Midrash under ledelse af sin far, Maimon. (En dygtig lærd i sig selv, Maimon var den intellektuelle scion af legendariske halachist Isaac Alfasi.)

Maimonides studerede også sekulære emner som astronomi, medicin, matematik og filosofi — en middelalderlig “liberal arts” læseplan, så at sige. Han blev især betaget af de græske filosoffer Aristoteles og Plotinus; deres ideer overbeviste ham om, at begrundet undersøgelse ikke kun var forenelig med jødedommen, men faktisk dens centrale disciplin. Velsignet med en vidunderlig hukommelse og glubende intellektuel nysgerrighed vedtog Maimonides et ekspansivt syn på visdom. Han havde lidt tålmodighed over for dem, der bekymrede sig mere om lærde prestige end fordelene ved deres påstande og formanede sine studerende: “du skal lytte til sandheden, hvem der måtte have sagt det.”(Kommentar til Mishnah)

Maimonides levede under islamisk styre i hele sit liv, og han både gavnede og led meget på grund af det. Maimonides tilbragte sine formative år i et samfund, hvor tolerant muslimsk ledelse katalyserede levende kulturel udveksling med dets jødiske og kristne mindretal. Især islamisk stipendium påvirkede ham, især senere i hans liv. Uheldigvis, da Maimonides var 10 år gammel, en fundamentalistisk Berberstamme kaldet Almohads kom ind i C-Orrdoba og præsenterede jødiske beboere med tre valg: omvendelse, eksil eller død. Maimoni-familien valgte eksil, forlod C. Kurrdoba og til sidst emigrerede til Marokko omkring 1160, da Maimonides var i hans tidlige 20 ‘ ere. mange forskere mener, at Maimonides måske udadtil har praktiseret Islam i denne periode, ikke af tro, men for at beskytte sig selv, og at han fortsatte med at praktisere jødedommen i hemmelighed. I 1165 satte Maimoni-familien sejl mod Palæstina. Efter et kort, men formativt besøg i Israels land, derefter under korsfarernes styre, bosatte de sig endelig i Egypten i 1166-først i Aleksandriaog til sidst i Fustat (en del af nutidens Kairo). Maimonides boede der indtil sin død i 1204.

 skildring af Maimonides (også kendt som Rambam) på Rambam Hospital i Haifa, Israel. (Engelsk))

Mishneh Torah og guide for de forvirrede

på trods af sin krævende tidsplan som fuldtidslæge skrev Maimonides produktivt og komponerede filosofiske værker, etiske og juridiske svarbreve, medicinske afhandlinger og i 20 ‘ erne en kommentar til hele Mishnah. Hans mest varige mesterværker er Mishneh Torah og vejledning for de forvirrede. Selvom han skrev dem på forskellige tidspunkter og for forskellige målgrupper, moderne lærde forstår Mishneh Torah og Guide til at være meget indbyrdes afhængige. De projicerer en samlet og fornuftbaseret vision om formålet med det jødiske liv.

Mishneh Torah (skrevet 1168-1178)

Maimonides komponerede Mishneh Torah (bogstaveligt talt en “gentagelse” eller “anden” Torah) over en 10-årig periode og fortsatte med at redigere den indtil sin død. Bestående af 14 bøger og næsten 1.000 kapitler var det den første nogensinde omfattende kode for halakha (jødisk lov). Ved at skrive MT trak Maimonides fra tidligere kilde, såsom Mishnah, Tosefta, Midrash og Talmud, med en encyklopædisk hukommelse og betydelig opmærksomhed på både intertekstualitet og litterær æstetik. Trods hans beundring for disse værker designede han MT til at være så udtømmende og nøjagtig, at det ville gøre alt undtagen Toraen selv forældet. I sin introduktion instruerer han: “man skal læse den skrevne Torah og derefter læse . Så vil han kende den mundtlige Torah i sin helhed uden at skulle læse nogen anden tekst ved siden af.”

for at gøre Mishneh Torah tilgængelig for hele Den jødiske verden organiserede Maimonides den topisk og komponerede den på klar, kortfattet hebraisk. I en radikal afvigelse fra traditionen udeladte Maimonides både navnene på tidligere lærde og de fleste af deres meninger fra MT og bevarede kun de afgørelser, han anså for korrekte. Kritikere angreb ham for denne beslutning og gydede en endnu større litteratur, der vokser selv til i dag. Blandt hans hårdeste kritikere var Abraham ben David, Ravaden, (c. 1125-1198) en stor proven-Talmudist, der kritiserede Maimonides for blandt andet at udelade sine kilder. Ikke desto mindre inspirerede Mishneh Torah vigtige lærde som Rabbi Jacob ben Asher (c. 1269 – 1343) og Rabbi Joseph Caro (c. 1488 – 1575), to af de vigtigste senere kodifikatorer, der ændrede landskabet for jødisk tanke for evigt.

vejledning for de forvirrede (skrevet 1185-1190)

mens han forestillede sig et bredt publikum for Mishneh Torah, havde Maimonides til hensigt at guide de forvirrede primært for studerende opnået i både jødiske studier og filosofi. Bekymret for, at Torahs fantasifulde historier og antropomorfe skildringer af Gud kunne få sådanne studerende til at tvivle på Skriftens og fornuftens Kompatibilitet (dermed deres forvirring), forsøgte Maimonides at demonstrere, at de to faktisk kunne eksistere sammen.

i modsætning til MT, der er skrevet på Klart, tilgængeligt hebraisk, er guiden skrevet på et vanskeligere, mindre almindeligt forstået jødisk-arabisk — sproget for Jøder, der bor i muslimske lande på det tidspunkt. I modsætning til Mishneh Torah, som er meget organiseret, mangler guiden ved Maimonides’ egen optagelse enhver overbevisende orden. Emner ” … er spredt og sammenfiltret med andre emner…for mit formål er, at sandhederne skimtes og derefter igen skjules for ikke at modsætte sig det guddommelige formål..som har skjult for det vulgære blandt folket de sandheder, der især er nødvendige for frygt” (fra introduktionen til guiden, som det fremgår af 1963-oversættelsen af Shlomo Pines). Maimonides såede også guiden med uoverensstemmelser og sagde undertiden en ting, men havde til hensigt en anden. Han troede, at virkelig dygtige studerende ville skelne “sandheden” til sidst. Hans autoritære omgåelser var beregnet til at beskytte særlig stærk og farlig viden om Gud, skabelse, og efterlivet.

Teologiske hemmeligheder og kontroverser

selvom han benægtede, at der var noget uforeneligt med græsk filosofi og Jødisk lære, kan Maimonides ikke desto mindre have hemmeligt troet ting, der var anathema for normativ jødedom. Forskere diskuterer oplysningerne voldsomt, selvom; vi vil sandsynligvis aldrig kende alle hans sande synspunkter med sikkerhed. Vi kender dog de centrale stridspunkter.

i sin kommentar til Mishnah skitserede Maimonides 13 principper for jødisk tro, selv en kontroversiel virksomhed i overvejende ikke-trosretning jødedom. (Mange jøder synger en poetisk tilpasning af disse 13 principper kaldet Yigdal i slutningen af Shabbat bønnetjenester hver uge.) Maimonides ‘ tredje princip er, at Gud ikke har noget legeme. Selvom en universel forudsætning i dag, det var ikke nødvendigvis sådan i jødedommen fra det 12.århundrede. Faktisk skrev nogle middelalderlige mystikere endda afhandlinger, der beskriver målingerne af Guds krop.

Maimonides lærte, at bibelske beskrivelser af Gud er allegoriske, beregnet til at hjælpe mennesker med bedre at forstå høje forhold. For eksempel beskriver Toraen Guds finger (Anden Mosebog 31.18), hånd (Anden Mosebog 9.3) og fødder (Anden Mosebog 24.10). Ifølge Maimonides er disse beskrivelser ” … tilpasset den mentale kapacitet hos de fleste mennesker, der kun genkender fysiske kroppe. Toraen taler på menneskehedens sprog. Alle disse sætninger er allegoriske ” (Mishneh Torah, Torahs grundlæggende love, 1.9). Maimonides erkendte, at sproget er utilstrækkeligt til at beskrive en Gud, der er ud over almindelig menneskelig erkendelse. Derfor foreslog han berømt som vejledning for de forvirrede og beskrev Gud ved negation: ‘Gud er ikke en fysisk krop’; ‘Gud er ikke sammensat af forskellige dele’ og lignende.

Maimonides ' grav i Tiberias.
Maimonides’ grav i Tiberias. (Engelsk))

et andet hovedpunkt i kontroversen er Maimonides ‘ beretning om skabelsen. Normativ jødedom forstår skabelseshistorien i første kapitel af Første Mosebog som creatio eks nihilo (skabelse ud af ingenting). Aristotelisk filosofi hævder imidlertid, at universet er evigt og således aldrig blev “skabt” som sådan. Maimonides hævdede at følge rabbinsk tradition i denne sag, men lærde er uenige om, hvad han virkelig troede.

endelig Maimonides’ meninger om efterlivet (se Mishneh Torah, Teshuvahs Love, ch. 8) trak både beundring og hån. Han lærte det i Olam ha-ba (lit., ‘den kommende verden’) de retfærdiges sjæle forenes i perfekt overvejelse af Gud. Nogle kritikere beskyldte ham for at afvise den endelige, individuelle frelse for de retfærdige kendt som t ‘ Kiat ha-meitim (de dødes opstandelse). En af Maimonides’ mest åbenlyse modstandere i løbet af hans levetid var Samuel ben Eli, leder af Gaonic Academy i Bagdad. Så problematisk var kontroversen efter Livet for Maimonides, at han til sidst (c. 1190) skrev afhandling om opstandelse for at indikere, at han faktisk troede på de dødes opstandelse. Maimonides døde i 1204 og blev begravet i Tiberias, i det nordlige Israel, i overensstemmelse med hans ønsker. En gravskrift på hans gravsten, som mange mennesker fortsætter med at besøge, sammenligner ham positivt med hans bibelske navnebror: “fra Moses til Moses opstod der aldrig en anden som Moses.”

Anbefalet læsning om Maimonides

Halbertal, Moshe, trans. Joel A. Linsider. Maimonides: Liv og tanke. Princeton, NJ: Princeton op, 2014.

Kraemer, Joel L. Maimonides: livet og verden for en af civilisationens største sind. København: Doubleday, 2008.

Maimonides, Moses ( Ed.) En Maimonides-Læser. Behrman House, 1972.

Stroumsa, Sarah. Maimonides i sin verden: portræt af en Middelhavstænker. Princeton, NJ: Princeton op, 2009.