Matthæus Kapitel 14

A. Herodes og Johannes Døberen.

1. (1-2) Herodes frygter, at Jesus er Johannes Døber oprejst fra de døde.

på det tidspunkt hørte tetrarchen Herodes beretningen om Jesus og sagde til sine tjenere: “dette er Johannes Døberen; han er oprejst fra de døde, og derfor arbejder disse kræfter i ham.”

a. på det tidspunkt hørte tetrarchen Herodes rapporten om Jesus: Jesu berømmelse og rapport spredte sig rundt i regionen. Denne Herodes var kendt som Herodes Antipas og var en af Herodes den Stores sønner, der regerede, da Jesus blev født.

i. “Tetrarch betyder bogstaveligt talt herskeren over en fjerde del; men det kom til at blive brugt ganske generelt, som her, af enhver underordnet hersker over en del af et land.”(Barclay) en tetrarch var lavere end en konge. Herodes Antipas ønskede at blive anerkendt som konge og bad senere kejseren Caligula om denne titel, men Caligula nægtede. Denne ydmygelse var en del af det, der senere sendte Herodes til eksil i Gallien.

ii. Denne Herodes tetrarch – også kendt som Herodes Antipas-regerede over Galilæa og hørte derfor meget om Jesus. Hans bror Archelaus regerede mod syd, og hans bror Philip regerede mod nord.

b. Dette er Johannes Døberen; han er opstanden fra de døde: skønt dette kan virke urimeligt i eftertid, førte Herodes skyld og overtro ham til denne frygt.

i. “Han forestillede sig stadig, at han så og hørte det hellige hoved råbe og råbe mod ham og stirrede ham også i ansigtet ved hver tur…Gud har lagt deres egen samvittigheds kors på onde, så de kan lide, før de lider; og deres største fjender behøver ikke ønske dem en større ondskab.”(Trapp)

ii. Barclay citerer den gamle kristne forfatter Origen, der sagde, at Jesus og Johannes Døberen lignede hinanden i udseende. Hvis dette var sandt, ville det give mere grund til Herodes Antipas at tro, at Jesus var Johannes, der kom tilbage fra de døde.

2. (3-12) Herodes ‘ grusomme behandling af Johannes Døberen.

for Herodes havde grebet Johannes og bundet ham og sat ham i fængsel for Herodias, hans Broder Filips Hustrus Skyld. Fordi Johannes havde sagt til ham: “det er ikke tilladt for dig at have hende.”Og selv om han ønskede at slå ham ihjel, frygtede han mængden, fordi de regnede ham som en Profet. Men da Herodes fødselsdag blev fejret, dansede Herodias datter foran dem og glædede Herodes. Derfor lovede han med en ed at give hende, hvad hun måtte bede om. Da hun var blevet tilskyndet af sin mor, sagde hun: “Giv mig Johannes Døberens Hoved her på et fad.”Og kongen var ked af det; ikke desto mindre på grund af edene og på grund af dem, der sad med ham, befalede han, at det skulle gives til hende. Så sendte han Bud og lod Johannes halshugge i fængsel. Og hans hoved blev bragt på et fad og givet til pigen, og hun bragte det til sin mor. Og hans Disciple kom og tog liget bort og begravede det og gik hen og fortalte Jesus det.

a. fordi John havde sagt til ham: “det er ikke lovligt for dig at have hende”: Efter at have fortalt os om Johannes Døberens død, vil Mattæus nu forklare os, hvordan han døde. Det begyndte, da Herodes fængslede Johannes for den dristige irettesættelse af kongens synd. Alligevel dræbte han ham ikke straks, fordi han frygtede mængden.

i. John talte imod Herodes ægteskab, fordi han ulovligt havde skilt sig fra sin tidligere kone og derefter forført og giftet sig med sin bror Filips kone ved navn Herodias. Faderen til Herodes første kone var kongen af Petra, og han førte senere vellykket krig mod Herodes Antipas på grund af, hvordan han havde vanæret Kongen af Petras datter.

ii. Adam Clarke om Herodias: “denne berygtede kvinde var datter af Aristobulus og Bernice, og grand-datter af Herodes den store. Hendes første ægteskab var med Herodes Philip, hendes onkel, af hvem hun havde Salome: nogen tid efter, hun forlod sin mand, og boede offentligt med Herodes Antipas.”

iii. når man taler imod Herodes og Herodias, er der antydningen om, at Johannes gjorde dette gentagne gange. “Det var desuden måske mere end en forbipasserende bemærkning: said er i den ufuldkomne tid, hvilket kan indikere en fortsat ‘kampagne’.”(Frankrig)

iv. Da han frygtede mængden, er Herodes som mange mennesker i dag. De frygter folks mening, før de frygter Gud. Det eneste der holdt Herodes fra endnu større ondskab var menneskefrygt.

v. alligevel må man sige, at Herodes syntes at frygte sin kone Herodias mere end han frygtede mængden, fordi han fængslede John for Herodias skyld. “Hun regerede ham på hendes fornøjelse, som Jesabel gjorde Akab … men det går aldrig godt, når hønen galer.”(Trapp)

b. Herodias datter dansede foran dem og glædede Herodes: Herodias ‘ datter dansede skamløst foran Herodes og venner og vandt fordel og en særlig anmodning.

i. denne datter Herodias beskrives som en pige (Matthæus 14:11). Dette betyder, at hun ikke var en sød lille pige; “pige er et udtryk, der kan bruges af dem i ægteskabelig alder; hun var i det mindste en teenager.”(Frankrig)

ii. “dans af en simpel pige ville ikke have været nogen underholdning for de sensuelle festende. Behandlingen lå i uanstændigheden.”(Bruce)

iii. “de danse, som disse piger dansede, var suggestive og umoralske. For en kongelig prinsesse at danse offentligt overhovedet var en fantastisk ting.”(Barclay)

iv. ” i disse dage opmuntrer mødre for ofte deres døtre i kjole, som næppe er anstændigt og introducerer dem til danser, som ikke er prisværdige for renhed. Intet godt kan komme af dette; det kan behage Herodes, men det mishager Gud.”(Spurgeon)

c. efter at være blevet bedt om af sin mor, sagde:” Giv mig Johannes Døberens Hoved her på et fad”: anmodningen fra Herodias viser, at moderen havde planlagt dette i nogen tid. Hun kendte sin mand, og hun vidste situationen, og vidste, at hun kunne få, hvad hun ønskede på denne måde.

i. Hun var klog nok til at kræve, at det gøres straks, mens gæsterne stadig var på festen. “Det var en væsentlig del af anmodningen. Der må ikke være tid til omvendelse. Hvis det ikke gøres med det samme under indflydelse af vin og den øjeblikkelige tilfredsstillelse, der gives af den vellykkede dans, kan det slet ikke gøres.”(Bruce)

ii. “Det ville have været dårligt nok, hvis hun selv havde søgt måder at hævne sig på den Guds Mand, der konfronterede hende med sin skam. Det var uendeligt værre, at hun brugte sin datter til sine forbryderiske formål og gjorde hende så stor en synder som sig selv.”(Barclay)

d. og kongen var ked af det; ikke desto mindre på grund af edene og på grund af dem, der sad med ham, befalede han, at det skulle gives til hende: fordi Herodes var bange for at gå imod sin kone eller tabe ansigt for sine venner, gjorde han noget, som han vidste var forkert.

i. “udslæt løfter, og endda eder, er ingen undskyldning for at gøre forkert. Løftet var i sig selv ugyldigt, fordi intet menneske har ret til at love at gøre forkert.”(Spurgeon) ” som de fleste svage mænd frygtede Herodes at blive betragtet som svag.”(Plumptre, citeret i Carson)

ii. “alle peger på øjeblikkelig produktion af hovedet på et fad i festsalen foran gæsterne; grusomt syn!”(Bruce)

iii. “hovedet var i besiddelse af Herodias, som sandsynligvis fandt en diabolisk glæde ved at se den målløse mund, som ofte havde været årsagen til at plante torner i hendes kriminelle seng; og ved at tilbyde indigniteter til den tunge, hvorfra hun ikke længere kunne frygte en irettesættelse.”(Clarke)

iv. Herodes havde en frygtelig ende. For at tage sin brors kone Herodias fjernede han sin første kone, en prinsesse fra et nærliggende rige mod øst. Hendes far blev fornærmet og kom imod Herodes med en hær og besejrede ham i kamp. Derefter beskyldte hans bror Agrippa ham for forræderi mod Rom, og han blev forvist til den fjerne romerske provins Gallien. I Gallien begik Herodes og Herodias selvmord.

e. så kom hans Disciple og tog kroppen væk og begravede den: Johannes Døberens disciple ærede sit liv og hukommelse det bedste, de kunne. Han levede og døde som en stor og retfærdig mand.

i. “det siges ikke af evangelisten, at de begravede Johannes, men ‘de tog hans krop op og begravede det’, ikke ham. Den virkelige Johannes ingen mand kunne begrave, og Herodes fandt snart, at da han var død, talte han endnu.”(Spurgeon)

3. (13) Jesus afgår, ikke ønsker at løbe på kant med Herodes.

da Jesus hørte det, gik han derfra med båd til et øde sted alene. Men da Skarerne hørte det, fulgte de ham til fods fra byerne.

a. Da Jesus hørte det, gik han derfra: Igen var dette ikke fra fejhed, men fra en forståelse af Faderens timing og også af profetisk timing.

b. da Skarerne hørte det, fulgte de ham til fods: Jesus kunne undslippe Herodes potentielle vold, men han kunne ikke undslippe skarernes opmærksomhed. Skønt både de religiøse og nu de politiske ledere var imod Jesus, var han stadig populær blandt Skarerne.

i. den puritanske kommentator John Trapp beundrede flid af disse skarer: “hvis flid og hengivenhed er kontrol til vores sløvhed og hengivenhed: hvis Kristus ville oprette en prædikestol ved døren til alehouse, ville nogle ofte høre ham.”(Trapp)

B. Jesus fodrer de fem tusind.

1. (14-16) Jesu medfølelse med mængden.

og da Jesus gik ud, så han en stor Skare; og han blev rørt af medfølelse med dem og helbredte deres syge. Da det var Aften, kom hans Disciple til ham og sagde: “Dette er et øde sted, og timen er allerede forsinket. Send Skarerne væk, så de kan gå ind i landsbyerne og købe sig mad. Men Jesus sagde til dem: “de behøver ikke at gå bort. Du giver dem noget at spise.”

a. han blev rørt med medfølelse for dem: Jesu store medfølelse for mængden fik ham til at helbrede de syge og lære dem (Mark 6:34). Jesus gjorde det hele vejen til aften. Hans nådige medfølelse med de krævende skarer var bemærkelsesværdig.

i. “Jesus var kommet for at finde fred og ro og ensomhed; i stedet fandt han en stor skare, der ivrigt krævede, hvad han kunne give. Han kunne så let have krænket dem. Hvilken ret havde de til at invadere hans privatliv med deres løbende krav?”(Barclay)

ii. Jesus og disciplene kunne have gjort mange legitime undskyldninger. “Det her er ikke det rigtige sted.””Dette er ikke det rigtige tidspunkt.””Folket kan tage sig af sig selv.”Der var faktisk ingen fysisk nødvendighed for at fodre denne skare. Det var mennesker, der var vant til at springe over måltider, og de forventede bestemt intet. Alligevel havde Jesus medfølelse med dem.

iii. hans medfølelse var stor: “det oprindelige ord er meget udtryksfuldt; hele hans væsen blev omrørt til sin laveste dybde, og derfor fortsatte han straks med at udføre mirakler af barmhjertighed blandt dem.”(Spurgeon)

b. Du giver dem noget at spise: med dette udfordrede Jesus både Disciplenes medfølelse og tro. Alligevel bad han dem ikke om at gøre noget for at imødekomme behovet uden også at lede dem gennem arbejdet.

i. “hvis de huskede vinens mirakel i Kana (Johannes 2:1-11), skulle de have bedt Jesus om at imødekomme behovet og ikke sende Folket væk.”(Carson)

ii. både Jesus og disciplene var opmærksomme på den store Skare og opmærksomme på deres behov. Alligevel var det Jesu medfølelse og hans bevidsthed om Guds kraft, der førte ham til at gå omkring med at fodre mængden.

· folket er sultne, og den tomme religionist tilbyder dem en ceremoni eller tomme ord, der aldrig kan tilfredsstille.

· folket er sultne, og ateisterne og skeptikerne forsøger at overbevise dem om, at de slet ikke er sultne.

· folk er sultne, og den religiøse udstiller giver dem video og særlig belysning og banebrydende musik.

· folket er sultne, og underholderen giver dem høj, hurtig handling, så højt og hurtigt, at de ikke har et øjeblik til at tænke.

· folket er sultne – hvem vil give dem livets brød?

iii. Spurgeon brugte ordene, de behøver ikke at gå væk (de behøver ikke afvige i KJV) som grundlag for en prædiken. Temaet for prædikenen var, at hvis der ikke var behov for, at disse for det meste afslappede tilhørere af Jesus skulle rejse, der er endnu mindre grund til, at Jesu efterfølger går væk fra kontinuerligt fællesskab og fællesskab med Jesus.

· omstændigheder behøver ikke at få dig til at gå væk. Du vil ikke have ting så hårdt eller så let, at du ikke har brug for Jesus.

· der er intet i Jesus, der ville gøre dig ønsker at gå væk.

· der er intet i fremtiden, der får dig til at gå væk.

2. (17-19) Jesus uddeler brød til mængden.

og de sagde til ham: “Vi har her kun fem Brød og to fisk.”Han sagde,” Bring dem her til mig.”Så befalede han Skarerne at sætte sig ned på græsset. Og han tog de fem Brød og de to fisk, og han så op til Himmelen og velsignede og knuste og gav Disciplene Brødene, og disciplene gav Skarerne.

a. Vi har her kun fem Brød og to fisk: disse blev opnået fra en lille dreng blandt mængden (Joh 6:9). Det er meget til Disciplenes ære, at de selv rejste lys uden at bære meget mad til sig selv. De stolede på Jesus for at sikre, at de blev sørget for.

b. han befalede Skarerne at sætte sig ned på græsset: Denne kommando antyder, at dette var mere end bare at lægge mad i deres mave; det kunne gøres stående. Tanken var, at der var lidt af en banket-lignende atmosfære af nydelse.

i. “hvilken fest dette var! Kristus for festens Herre; apostle for butlere; tusinder for tal; og mirakler for forsyninger!”(Spurgeon)

c. ser op til himlen velsignede han: Jesus velsignede Faderen for den mad, han havde. Han kan have bedt en velkendt jødisk bøn før et måltid: “Velsignet er du, Jehova vor Gud, universets Konge, som bringer brød frem fra jorden.”

d. han velsignede og brød og gav brødene til disciplene; og disciplene gav til Skarerne: dette mirakel viser Jesu samlede autoritet over skabelsen. Alligevel insisterede han på at gøre dette mirakel gennem Disciplenes hænder. Han kunne have gjort det direkte, men han ville bruge Disciplene.

i. ingen vidste, hvor dette brød faktisk kom fra. Jesus viste os, at Gud kan give ud af ressourcer, som vi ikke kan se eller opfatte på nogen måde. Det er lettere at have tro, når vi tror, vi ved, hvordan Gud kan give, Men Gud giver ofte på uventede og uopdagelige måder.

3. (20-21) Skarerne fodres.

så spiste de alle og blev fyldt, og de tog tolv Kurve fulde af de resterende fragmenter. Nu var de, der havde spist, omkring fem Tusinde Mænd foruden Kvinder og børn.

a. de spiste alle og blev fyldt: ikke kun var Guds bestemmelse rigelig, men Gud ønskede heller ikke, at resterne skulle gå til spilde. Derfor traf de foranstaltninger for at bevare det, der var tilbage (og de tog tolv Kurve fulde af de resterende fragmenter).

i. “Guds Generøse give og vores kloge brug skal gå hånd i hånd.”(Barclay)

b. nu var de, der havde spist, omkring fem tusind mænd udover kvinder og børn: antallet af 5.000 mænd antyder i alt måske 15.000 til 20.000 mennesker, når kvinder og børn er inkluderet i optællingen.

i. Den fremtrædende plads i denne historie-optaget i alle fire evangelier – viser, at både Helligånden og den tidlige kirke mente, at denne historie var vigtig, og vigtig som mere end et eksempel på Jesu mirakuløse magt.

* det viser, at Jesus kunne fodre Guds folk, ligesom Israel blev fodret i ørkenen. Der var en fælles forventning om, at Messias ville genoprette forsyningen med manna, og dette tilføjer Jesu messianske legitimationsoplysninger.

* det viser, at Jesus havde medfølelse og omsorg for Guds folk, selv når vi kunne have forventet hans tålmodighed ville være opbrugt.

· det viser, at Jesus valgte at arbejde gennem Disciplenes hænder, selv når det ikke var afgørende for det øjeblikkelige resultat.

· det viser et eksempel på den store messianske banket, som Messias vil nyde sammen med sit folk.

ii. fodring af de 5.000 giver os også tre principper vedrørende Guds bestemmelse.

* gudskelov for og klogt bruge, hvad du har.

· Stol på Guds ubegrænsede ressourcer.

· spild ikke hvad han giver dig.

C. Jesus går på vandet og trøster sine disciple.

1. (22-24) endnu en storm på Galilæas Sø.

straks fik Jesus sine Disciple til at komme ind i båden og gå foran ham til den anden side, mens han sendte Skarerne væk. Og da han havde sendt Skarerne væk, gik han op på bjerget alene for at bede. Da Aftenen kom, var han alene der. Men båden var nu midt i havet, kastet af bølgerne, for vinden var modsat.

a. straks fik Jesus sine Disciple til at komme ind i båden: Jesus følte, at det var vigtigt for ham og hans tilhængere at forlade området hurtigt. Måske var det for at undgå, at folkemængderne klamrede sig til ham som en potentiel kilde til konstant brød. Derfor tvang Jesus Disciplene til at komme ind i båden.

I. faktisk var der flere grunde til, at Jesus gjorde dette. Han gjorde dette, fordi han ønskede at være alene for at bede; fordi han ønskede at undslippe mængden og få noget hvile; og fordi han ønskede, at mængden skulle sprede sig for at undgå et messiansk oprør (Joh 6:15).

ii. John 6:14-15 fortæller os, at mængden reagerede på den mirakuløse fodring med et rush af messiansk forventning. Hvis Disciplene delte denne entusiasme – måske at føle, at det nu var tid til åbent at promovere Jesus som Messias Kongen – var det vigtigere end nogensinde for Jesus at få Disciplene væk fra den ophidsede skare.

b. han gik op på bjerget alene for at bede: Jesus var misundelig for tid brugt alene med sin far. Midt i sin store tjeneste for andre forsømte han ikke – han kunne ikke – bøn.

i. “Hemmelig bøn fedt sjælen, som hemmelige bidder fodre kroppen.”(Trapp)

ii. ” mens disciplene var farlige og næsten fortabte, bad Kristus for dem: så han er stadig for os ved Majestætens højre hånd i det høje.”(Trapp)

c. båden var nu midt i havet, kastet af bølgerne, for vinden var modsat: Galilæas Sø er kendt for sine pludselige storme, og under denne storm var Jesus ikke i båden med disciplene.

2. (25-27) Jesus kommer både for at hjælpe og trøste sine disciple.

nu i den fjerde Nattevagt gik Jesus til dem og gik på havet. Og da disciplene så ham gå på havet, blev de urolige og sagde: “det er et spøgelse!”Og de råbte af frygt. Men straks talte Jesus til dem og sagde: “Vær ved godt mod! Det er jeg; vær ikke bange.”

a. i nattens fjerde vagt: dette var et sted mellem 3 og 6 ifølge Markus (Markus 6:47-52) kom Jesus til disiplene, da båden var midt i havet, og efter at de havde udtømt sig selv roende mod bølgerne og blæsende storm.

b. Jesus gik til dem og gik på havet: denne gåtur på vandet må have været et ganske chok for disciplene; de var faktisk urolige, og de råbte af frygt.

C. Vær ved godt mod! Det er mig; vær ikke bange: Jesus kom ikke til Disciplene for at forstyrre dem eller gøre dem bange. Derfor talte han straks disse trøstende ord til dem.

I. der er to gode grunde til at fjerne frygt. En af grundene kan være, at problemet ikke er nær så slemt, som man havde troet; måske er du bange, fordi du overdriver faren. Den anden grund er, at selvom problemet kan være reelt, er der en endnu større løsning og hjælp ved hånden.

3. (28-33) Peters dristige bevægelse og efterfølgende mangel på tro.

og Peter svarede ham og sagde: “Herre, hvis det er dig, Befal mig at komme til dig på vandet.”Så sagde han,” kom.”Og da Peter var kommet ned af båden, gik han på vandet for at gå til Jesus. Men da han så, at vinden var larmende, blev han bange, og han begyndte at synke og råbte: “Herre, frels mig!”Og straks rakte Jesus sin hånd ud og greb ham og sagde til ham: “O du af lille tro, hvorfor tvivlede du?”Og da de kom ind i båden, ophørte vinden. Da kom de, som vare i båden, og tilbad ham og sagde: “Sandelig, du er Guds Søn.”

a. Herre, hvis det er dig, Befal mig at komme til dig på vandet: vi aner ikke, hvad der fik Peter til at stille et sådant spørgsmål, men hans tro på Jesus var bemærkelsesværdig. Han reagerede virkelig på Jesu invitation og steg ud af båden.

i. “Peters protasis (‘hvis det er dig’) er en reel tilstand, næsten ‘da det er dig.’Anmodningen er dristig, men disciplene var blevet trænet i nogen tid og givet magt til at gøre præcis den slags mirakler, Jesus gjorde (Matthæus 10:1). Hvad er mere naturligt end for en fisker, der kendte og respekterede farerne ved Galilæa, at ønske at følge Jesus i denne nye demonstration af overnaturlig magt?”(Carson)

b. han gik på vandet for at gå til Jesus. Men da han så, at vinden var larmende, blev han bange; og begyndte at synke: Dette er et vidunderligt billede af at vandre i tro, der viser, at Peter var i stand til at gøre det mirakuløse, så længe han så til Jesus. Da han så, at vinden var larmende, blev han foruroliget af frygt og begyndte at synke.

i. “Peter gik på vandet, men frygtede vinden: sådan er menneskets natur, der ofte opnår store ting og fejler i små ting.”(Bruce)

c. begynder at synke råbte han og sagde: “Herre, red mig”: selv når Peter mislykkedes, var Jesus der for at redde ham. Peter vidste, hvem han skulle ringe til i kriseøjeblikket. Jesus bragte Peter tilbage til båden.

i. ” hvilket syn! Jesus og Peter, hånd i hånd, gå på havet!”(Spurgeon)

d. O du af lille tro: når Jesus reddede Peter, talte han til Peter om sin lille tro. Denne lille tro førte til den tvivl og distraktion, der fik Peter til at synke under vinden og bølgerne.

i. “det var ikke vindens vold eller bølgenes raser, der truede hans liv, men hans lille tro.”(Clarke)

ii. “der er kun et ord i originalen til sætningen: ‘O du af lille tro.’Herren Jesus henvender sig praktisk talt til Peter ved navn ‘Lille tro’ med et ord.”(Spurgeon)

iii. Peter her viser os svagheden ved lille tro.

· lille tro findes ofte på steder, hvor vi kunne forvente stor tro.

· lille tro er alt for ivrig efter tegn.

· lille tro er tilbøjelig til at have for høj en mening om sin egen magt.

· lille tro er for meget påvirket af det omgivelser.

· lille tro er for hurtig til at overdrive faren.

iv. Alligevel viser Peter os også nogle af styrkerne ved lille tro.

· lille tro er sand tro.

* lille tro vil adlyde Jesu ord.

* lille tro kæmper for at komme til Jesus.

· lille tro vil udrette store ting for en tid.

· lille tro vil bede, når den er i problemer.

· lille tro er sikker, fordi Jesus er nær.

e. hvorfor tvivlede du: Jesus stillede kun dette spørgsmål, når Peter blev reddet. Men på det tidspunkt var det et helt rimeligt spørgsmål at stille. Hvorfor tvivlede Peter?

i. Tvivl er bogstaveligt talt “delt i to”; sand tro er målrettet fokuseret på Jesus.”(Frankrig)

ii. ” hvis du tror på en ting, vil du have bevis, og før du tvivler på en ting, skal du også have bevis. At tro uden bevis er at være troværdig, og at tvivle uden bevis er at være tåbelig. Vi burde have grund til vores tvivl såvel som et grundlag for vores tro.”(Spurgeon)

iii. vi kan sige, at der i teorien kan være grunde til at tvivle på Jesus og hans løfter.

· hvis du ved tidligere lejligheder har fundet Gud utro mod hans løfte.

* hvis en gammel tilhænger af Jesus højtideligt har fortalt dig, at Gud ikke kan stole på.

· hvis dit problem er et nyt og så ekstremt vanskeligt, at det er sikkert, at Gud ikke kan hjælpe dig.

* hvis Gud har afskaffet sine løfter og gjort dem ikke længere gyldige.

· hvis Gud har ændret sig.

iv. “vores tvivl er urimelig: ‘hvorfor gjorde det dog tvivl? Hvis der er grund til ringe tro, er der åbenbart grund til stor tillid. Hvis det overhovedet er rigtigt at stole på Jesus, hvorfor ikke stole på ham helt?”(Spurgeon)

v. Det er nyttigt for os at konfrontere vores tvivl.

· var der god grund til din tvivl?

· var der nogen god undskyldning for det?

· kom noget godt fra din tvivl?

f. de, der var i båden, kom og tilbad ham: de bevægede sig hurtigt fra at frygte stormen til at tilbede Jesus. Dette var en logisk reaktion i betragtning af den kraft, Jesus viste ved at gå på vandet, og den kærlighed, han viste ved at tage sig af en synkende Peter.

i. “dette er første gang, vi mødes med så almindelig og åbner en anerkendelse af, at han er Guds Søn.”(Poole)

4. (34-36) skarer bliver helbredt, når de rører Jesus.

da de havde krydset over, kom de til Gennesarets land. Og da mændene på dette sted genkendte ham, sendte de ud i hele det omkringliggende område og bragte ham alle, der var syge, og bad ham om, at de kun måtte røre ved kanten af hans kappe. Og så mange som rørte ved det blev gjort helt godt.

a. da de var krydset, kom de til Gennesarets land: Johannesevangeliet fortæller os, at denne krydsning var mirakuløs. Da Jesus kom ind i båden med dem, blev båden mirakuløst overført til den anden side (Joh 6:21).

i. “Gennesaret var en region (ikke kun en by) på den vestlige bred syd for Kapernaum. overraskende tilbagevenden til Antipas’ territorium.”(Frankrig)

b. bad ham om, at de kun måtte røre ved kanten af hans beklædningsgenstand: selv kanten af Jesu beklædningsgenstand giver et vigtigt kontaktpunkt for deres tro. Ligesom Paulus ‘ svedbånd (Apostelgerninger 19:11-12) og Peters skygge (Apostelgerninger 5: 15) gav Jesu fald et fysisk objekt, der hjalp dem til at tro på Gud til helbredelse i det øjeblik.

i. “de strengere grupper, såsom Farisæerne og Essenerne, regnede det for en Vederstyggelighed at gnide skuldre i en skare – man vidste aldrig, hvilken ceremoniel urenhed man måtte indgå.”(Carson)