Gander Vert Strandet 9/11 Passasjerer

Gander, en by på ca 10.000 mennesker (og 550 hotellrom) I Newfoundland, Canada, ligger i den nordøstlige spissen Av Nord-Amerika og har lenge fungert som en tanking stopp for transatlantiske flyreiser og en midlertidig havn for flyreiser viderekoblet fra sine destinasjoner. Kort tid etter 11 september angrep i 2001, byen blitt kjent gjennom en vidt delt melding fremhever gjestfriheten til byens innbyggere i å hjelpe strandede reisende:

Min Mor, som, som de fleste av dere vet, jobber For Air Canada, fikk dette fra En venn. Det er skrevet Av Et Medlem Av Et Delta flybesetning Som heter Nazim:

Vi var ca 5 timer ut Av Frankfurt som flyr Over Nord-Atlanteren, og jeg var i mitt mannskap hvilesete og tok min planlagte hvilepause. Plutselig skiltes gardinene voldsomt, og jeg ble fortalt å gå til cockpiten, akkurat nå, for å se kapteinen. Så snart jeg kom dit jeg la merke til mannskapet hadde en av de «All Business» ser på deres ansikter. Kapteinen ga meg en trykt melding. Jeg leste raskt meldingen og skjønte betydningen av det. Meldingen var fra Atlanta, adressert til flyet vårt, og sa ganske enkelt: «Alle luftveier over Det Kontinentale USA er stengt. Land ASAP på nærmeste flyplass, gi råd om reisemålet ditt.»

nå, når en sender forteller deg å lande umiddelbart uten å foreslå hvilken flyplass, kan man anta at senderen motvillig har gitt opp kontrollen over flyet til kapteinen. Vi visste at det var en alvorlig situasjon, og vi trengte å finne terra firma raskt. Det ble raskt besluttet at nærmeste flyplass var 400 miles unna, bak vår høyre skulder, I Gander, på øya New Foundland.

En rask forespørsel ble gjort Til Den Kanadiske traffic controller og en høyresving, direkte Til Gander, ble godkjent umiddelbart. Vi fant ut senere hvorfor Det var ingen nøling Av Den Kanadiske kontrolleren godkjenne vår forespørsel. Vi, besetningen i flyet, ble fortalt å få flyet klar for en umiddelbar landing. Mens dette foregikk, kom en annen melding fra Atlanta som fortalte oss om noen terroristaktivitet i New York-området. Vi orienterte mannskapet om Å Gå Til Gander, og vi gikk om vår virksomhet ‘lukke ned’ flyet for landing. Noen minutter senere gikk jeg tilbake til cockpiten for å finne ut at noen fly hadde blitt kapret og ble fløyet inn i bygninger over HELE USA. Vi bestemte oss for å gjøre en kunngjøring og LYVE for passasjerene for tiden. Vi fortalte dem at et instrumentproblem hadde oppstått på flyet, og at Vi trengte å lande På Gander, for å få det sjekket. Vi lovet å gi mer informasjon etter landing I Gander. Det var mange ulykkelige passasjerer, men det er par for kurset.

vi landet I Gander ca 40 minutter etter starten av denne episoden. Det var allerede rundt 20 andre fly på bakken fra hele verden. Etter at vi parkerte på rampen kapteinen gjorde følgende kunngjøring. «Mine damer og herrer, dere må lure på om alle disse flyene rundt oss har det samme instrumentproblemet som vi har. Men realiteten er at vi er her for en god grunn.»Så fortsatte han med å forklare det lille vi visste om situasjonen i USA. Det var høyt gisp og stirrer av vantro. Lokal tid På Gander var 12: 30 pm. (11: 00 AM EST)

Gander kontroll fortalte oss å bli satt. Ingen fikk gå av flyet. Ingen på bakken fikk lov til å komme i nærheten av flyene. Bare en bil fra flyplassen politiet ville komme rundt en gang i blant, se oss over og gå videre til neste fly. I løpet av den neste timen ble alle luftveiene over Nord-Atlanteren forlatt, Og Gander alene endte opp med 53 fly fra HELE verden, hvorav 27 fløy AMERIKANSKE flagg.

Vi ble fortalt at hvert fly skulle losses, ett om gangen, med de utenlandske transportørene gitt prioritet. Vi var Nr. 14 i den amerikanske kategorien. Vi ble videre fortalt at vi ville bli gitt en foreløpig tid til å deplane på 6 pm. I mellomtiden begynte biter av nyheter å komme inn over flyradioen, og for første gang lærte vi at fly ble fløyet inn I World Trade Center I New York og Inn I Pentagon I DC.

Folk prøvde å bruke mobiltelefonene sine, men klarte ikke å koble til på Grunn av Et annet cellesystem i Canada. Noen kom gjennom, men kunne bare komme til Den Kanadiske operatøren som ville fortelle dem at linjene til USA enten var blokkert eller fastkjørt og å prøve igjen. Noen ganger sent på kvelden filtrerte nyheten til oss at World Trade Center-bygningene hadde kollapset, og at en fjerde kapring hadde resultert i et krasj.

nå passasjerene var helt forvirret og følelsesmessig utmattet, men bodde rolig som vi holdt minner dem om å se deg rundt for å se at vi ikke var de eneste i denne situasjonen. Det var 52 andre fly med folk på dem i samme situasjon. Vi fortalte dem også At Den Kanadiske Regjeringen var ansvarlig, og vi var på deres nåde. Tro mot sitt ord, på 6 PM, Gander airport fortalte oss at vår tur til deplane ville komme på 11 AM, neste morgen. Som tok den siste vinden ut av passasjerene, og de bare resignert og akseptert denne nyheten uten mye støy og virkelig begynte å komme inn i en modus for å tilbringe natten på flyet.

Gander hadde lovet oss all medisinsk hjelp om nødvendig; medisin, vann og toalett service. Og de var tro mot sitt ord.

Heldigvis hadde vi Ingen medisinsk situasjon i løpet av natten. Vi hadde en ung dame som var 33 uker inn i svangerskapet. Vi tok VELDIG godt vare på henne. Natten gikk uten ytterligere komplikasjoner på flyet vårt til tross for ubehagelig sove ordninger. Om 10:30 om morgenen den 12. ble vi fortalt å gjøre oss klar til å forlate flyet.

en konvoi med skolebusser dukket opp på siden av flyet, trappen ble koblet opp og passasjerene ble tatt til terminalen For å «behandle» vi, mannskapet, ble tatt til samme terminal, men ble fortalt å gå til en annen seksjon, hvor vi ble behandlet gjennom Innvandring og toll og deretter måtte registrere Seg Hos Røde Kors. Etter det ble vi isolert fra våre passasjerer og ble tatt i en campingvogn av varebiler til et veldig lite hotell I Byen Gander. Vi visste ikke hvor passasjerene våre skulle.

Byen Gander har en befolkning på 10 400 mennesker. Røde Kors fortalte oss at de skulle behandle rundt 10.500 passasjerer fra alle flyene som ble tvunget inn I Gander. Vi ble fortalt å bare slappe av på hotellet og vente på en samtale for å gå tilbake til flyplassen, men ikke å forvente at samtalen for en stund. Vi fant ut det totale omfanget av terror hjem bare etter å komme til hotellet vårt og slå PÅ TV, 24 timer etter at det hele startet. I mellomtiden likte vi oss selv å gå rundt i byen oppdage ting og nyte gjestfriheten. Folk var så vennlige og de visste bare at vi var «Flyet folk». Vi hadde en flott tid før vi fikk den samtalen, 2 dager senere, den 14. på 7 AM. Vi gjorde det til flyplassen ved 8: 30 AM OG dro Til Atlanta på 12: 30 PM ankommer I Atlanta på om 4: 30 PM. (Gander er 1 time og 30 minutter foran EST, ja! 1 time og 30 minutter.) Men det var ikke det jeg ville fortelle deg. Hva passasjerene fortalte oss var så oppløftende og utrolig og timingen kunne ikke vært bedre.

Vi fant ut At Gander og de omkringliggende små samfunnene, innenfor en 75 Kilometer radius, hadde stengt alle videregående skoler, møtesaler, hytter og andre store samlingssteder. De konverterte alle disse fasilitetene til en masse losji området. Noen hadde barnesenger satt opp, noen hadde matter med soveposer og puter satt opp. Alle videregående studenter MÅTTE frivillig ta vare på «GJESTENE».

våre 218 passasjerer endte opp i En by Som heter Lewisporte, ca 45 Kilometer Fra Gander. Der ble de satt i en videregående skole. Hvis noen kvinner ønsket å være i en kvinner bare anlegget, som ble arrangert. Familier ble holdt sammen. Alle de eldre passasjerene fikk ikke noe valg og ble tatt til private hjem. Husk at ung gravid dame, hun ble satt opp i et privat hjem rett over gaten fra en 24 timers Akutt Omsorg type anlegg. DET var DDS på vakt, og de hadde både mannlige og kvinnelige sykepleiere tilgjengelig og bodde hos publikum for varigheten. Telefonsamtaler og e-post til USA og Europa var tilgjengelig for hver en gang om dagen.

i løpet av dagene ble passasjerene gitt et valg av» Ekskursjon » turer. Noen mennesker gikk på båtturer av innsjøer og havner. Noen gikk for å se de lokale skogene. Lokale bakerier holdt åpent for å lage ferskt brød til gjestene. Maten ble tilberedt av alle beboerne og brakt til skolen for de som valgte å bli satt. Andre ble drevet til spisestedet etter eget valg og matet. De fikk tokens for å gå til det lokale Vaskeriet for å vaske klærne, siden bagasjen fortsatt var på flyet.

med andre ord ble hvert eneste behov møtt for de uheldige reisende. Passasjerene gråt mens de fortalte oss disse historiene. Etter alt dette ble de levert til flyplassen rett tid og uten at en eneste manglet eller sent. Alt fordi den lokale Røde Kors hadde all informasjon om fotspor på tilbake På Gander og visste hvilken gruppe som trengs for å forlate for flyplassen på hvilket tidspunkt. Helt utrolig.

da passasjerene kom om bord, var det som om de hadde vært på et cruise. Alle kjente alle andre ved navn. De byttet historier om oppholdet, imponerte hverandre med hvem som hadde den bedre tiden. Det var tankene boggling. Flyet tilbake til Atlanta så ut som en festflyvning. Vi bare holdt seg ut av veien. Passasjerene hadde helt limt og de ringer hverandre ved fornavn, utveksle telefonnumre, adresser, og e-postadresser. Og så skjedde det en merkelig ting. En av våre business class passasjerer nærmet meg og spurte om han kunne snakke OVER PA til sine medpassasjerer. Vi tillater aldri det. Men noe fortalte meg å komme seg ut av veien. Jeg sa «selvfølgelig». Herren plukket OPP PA og minnet alle om hva de nettopp hadde gått gjennom de siste dagene. Han minnet dem om gjestfriheten de hadde mottatt i hendene på totalt fremmede. Han uttalte videre at han ønsker å gjøre noe i retur for de gode folkene I Byen Lewisporte. Han sa at han skulle sette opp Et Fond Under NAVNET DELTA 15 (vårt flynummer). Formålet med fondet er å gi et stipend for high school student (e) Av Lewisporte å hjelpe dem å gå på college. Han ba om donasjoner av noe beløp fra sine medreisende. Da papiret med donasjoner kom tilbake til oss med beløp, navn, telefonnumre og adresser, utgjorde det til $ 14.5K eller ca $20k Kanadisk. Mannen som startet alt dette viste seg å være EN MD Fra Virginia. Han lovet å matche donasjonene og å starte det administrative arbeidet med stipendiet.

han sa også at Han ville videresende dette forslaget Til Delta Corporate og be dem om å donere også.

hvorfor, alt dette? Bare fordi noen mennesker i langt unna steder var snill mot noen fremmede, som skjedde å bokstavelig talt slippe inn blant dem? HVORFOR IKKE?

den 11. September 2001 ble totalt 240 flyvninger omdirigert til Canada da Amerikansk luftrom ble stengt etter terrorangrepene På New York og Washington, og 39 av disse flyene endte Opp I Gander. Bymennene I Gander (og omkringliggende områder) kom gjennom strålende i krisen, da 6 579 marooned passasjerer og besetningsmedlemmer svulmet befolkningen med to tredjedeler:

Beboere og bedrifter I Gander og andre byer leverte tannbørster, deodorant, såpe, tepper og til og med ekstra undertøy, sammen med tilbud om varme dusjer og gjesterom. Newtel Communications, telefonselskapet, satt opp telefonbanker for passasjerer å ringe hjem. Lokale tv-kabelfirmaer kablet skoler og kirkesaler, hvor passasjerene så på hendelser som utfolde Seg I New York og skjønte hvor heldige de var.

det var noen med spesielle behov. Carl Og Ethna Smith fant kosher mat gjennom en flyplass caterer og et nytt sett med kjøkkenutstyr for en ortodoks Jødisk familie Fra New York. På Gander Baptist Church, Gary Og Donna House jobbet med behovene til fire Moldovan flyktningfamilier, medlemmer av en religiøs sekt som ikke snakket engelsk og ble forvirret av hendelser.

Mange takknemlige Amerikanere som gikk Gjennom Gander den dagen, benyttet anledningen til å skrive anerkjennende brev som ligner den som ble sitert ovenfor da de kom hjem, for eksempel følgende brev til redaktøren Av Pittsburgh Post-Gazette:

vi skriver for å uttrykke vår takknemlighet for folk I Canada som så sjenerøst hjulpet folk på US Airways Flight 3 tilbake til Usa På September. 11. Vi ble satt på bakken i Gander, Newfoundland, på 1: 30 pm på den dagen og deretter informert om hendelsene som hadde funnet sted I New York, På Pentagon og » utenfor Pittsburgh.»

vi tilbrakte de neste 23 timene låst på flyet til vi kunne bli trygt ryddet for å forlate flyet, og da ble vi transportert til Frelsesarmeen i Lewisporte, 45 minutter unna. Folket I Lewisporte og Frelsesarmeen matet oss tre måltider om dagen og gitt utallige tepper, tannbørster og toalettsaker for passasjerene på flyet. Barneskolen ved Siden Av Frelsesarmeen bygningen kansellert klasser for sine barn å gi oss tilgang til sårt tiltrengt dusjkabinett og datamaskinen klasserommet for oss å e-post hjem.

i løpet av den tiden da vi alle var hektiske for å finne ut hva som hadde skjedd, sørge for at våre kjære var trygge og kontakte de som ville savne oss de neste dagene, var vertene våre uendelig munter, gi og snill. De droppet alt for å lage mat for oss og få oss til å føle oss mindre isolert og forlatt i løpet av de fem dagene med usikkerhet.

da vi endelig fikk beskjed om flyets klarering for å forlate, sa vi farvel med bittersøte minner om en gruppe mennesker med ubegrenset generøsitet. Denne erfaringen vil bli hos oss i løpet av denne tiden og fortsette å minne oss om at vi har flere venner enn fiender i denne verden, og vi er takknemlige for nærheten til vårt land til noen av dem.

Og dette brevet Fra Cleveland Plain Dealer:

Vi fløy hjem fra En fantastisk ferie I Paris og var omtrent en time Fra Newark da en kunngjøring ble gjort at terrorister hadde angrepet New York og Washington, og flyet vårt ble omdirigert Til Gander, Newfoundland.

Vi var den fjerde av 37 fly som landet I Gander og ble holdt på flyet i syv timer. Så fortsatte vi til innvandring, hvor mange medfølende mennesker møtte oss. En uidentifisert kvinne nærmet seg og la armen rundt oss og ønsket å vite om det var noe hun kunne gjøre for å hjelpe oss. På dette punktet var vi sterkt bekymret for våre to sønner som jobber I Manhattan. Hun tok oss til en telefon, hvor vi ringte vår eldste sønn, som forsikret oss om at han og hans bror var trygge.

Derfra ble vi satt på skolebusser og tatt til College Of The North Atlantic. Mange vanlige, omsorgsfulle mennesker møtte oss og gjorde alle 300 passasjerer føler seg velkommen. Vi fikk tepper og puter fra sine hjem. Vi bodde i to netter og tre dager. Vi sov på gulvet, som barnesenger ikke kunne rundes opp raskt nok. Vi delte klasserommet med 18 andre og en hund.

Alle var usedvanlig omtenksom overfor hverandre. En kvinne må ha satt sitt liv på vent og ble stadig sjekke på oss. Hun kom til flyplassen når vi endelig igjen for å sørge for at vi alle var fine. Jeg har aldri sett henne uten et smil. Damen som drev kantina sammen med mange naboer laget varme måltider og brakt i gryteretter hver dag. Elevene hjalp oss å bruke e – post, og vi var i stand til å bruke telefonen til å ringe vår familie. Ingen organisasjon med økonomisk støtte sto bak dette – dette var et kall til naboer og venner til å komme og hjelpe de av oss i nød.

Vi vil aldri kunne tenke På Gander, Newfoundland, uten å huske all godhet og godhet som ble dusjet på oss av våre naboer og venner Fra Canada.

Og ja, En Gander Flight 15 college scholarship fund ble etablert for high school-elever I Lewisporte, Newfoundland, av passasjerer, besetningsmedlemmer og venner Av Delta Flight 15.

andre byer I Newfoundland Og Labrador (Og Over Hele Canada) tok også inn midlertidig fordrevne passasjerer med gjestfrihet den dagen og fortjener også vår takknemlighet.

En variant av dette elementet sirkulert i 2012 identifisert Republikanske presidentkandidat Mitt Romney Som Delta Flight 15 passasjer som etablerte et stipend fond For Lewisporte high school-elever. Romney var ikke passasjer på det flyet, og han etablerte heller ikke et stipendfond for Lewisporte-studenter.