sakramenter

sakramenter

da Gud påtog sig kød i Jesus Kristus, blev det uskabte og det skabte, det evige og det tidsmæssige, det guddommelige og det menneskelige forenet. Denne enhed betød, at alt, hvad der er dødeligt, nu peger på det udødelige, alt, hvad der er endeligt, peger nu på det uendelige. I og gennem Jesus er al skabelse blevet som et pragtfuldt slør, gennem hvilket Guds ansigt åbenbares for os.

dette kaldes den sakramentale kvalitet af den oprettede orden. Alt, hvad der er, er helligt, fordi alt, hvad der er, taler om Guds forløsende kærlighed. Hav og vind, bjerge og træer, sol, måne og stjerner, og alle dyr og mennesker er blevet hellige vinduer, der giver os glimt af Gud.

– Henri Nouveen

Hvad er sakramenterne?

sakramenterne er ydre og synlige tegn på indre og åndelig nåde, givet af Kristus som sikre og sikre midler, hvormed vi modtager denne nåde. (Bogen om fælles bøn)

i sin bog, hellig dåb: En Guide til forældre og Faddere, Biskopspræst, John Vesterhoff, siger dette om sakramenter:

“formålet med et sakrament er at gøre os opmærksomme på en sandhed, der ikke er selvindlysende, så vi kan drage fordel af den. Sakramenter er symbolske, rituelle åbenbaringshandlinger. Sakramenter, vigtigst af alt, gør noget, der allerede er sandt og tilgængeligt, virkeligt for os, så vi fuldt ud kan drage fordel af det… når en usynlig virkelighed realiseres eller gøres reel, er det et sakrament. Eller sagt på en anden måde, et sakrament er et forbindelsespunkt mellem det usynlige og det synlige — et ydre og synligt materielt tegn på en indre og usynlig ikke-materiel virkelighed.”

syv sakramenter

der er syv sakramenter i Den anglikanske kommunion: en kort beskrivelse af hver følger:

dåb

dåb er et ritual om inklusion og tilhørighed, der indikerer vores ønske om at indgå et forhold til Jesus Kristus og kirken. Vi Døber voksne og spædbørn i Den anglikanske kirke på troen på, at Guds kærlighed strækker sig til alle uanset deres alder. Dåb finder altid sted inden for søndagens Eukaristi.

kontakt din lokale anglikanske sogn for mere information om kommende datoer for dåb.

voksen dåb

før man bliver døbt, skal der gives visse løfter til Gud i nærværelse af Guds folk (hvilket er grunden til, at næsten alle dåb sker i forbindelse med offentlig tilbedelse). Disse løfter, som udforskes i en række klasser før og efter dåben, er:

  • at modstå det, der er galt — dette løfte kaldes en “afkald” — at give afkald på noget betyder at afvise dets magt og indflydelse over os. Vi giver afkald på ondskab i alle dens former.
  • at tro, hvad der er sandt — dette løfte er en accept af Jesus som Frelser, at sætte hele sin tillid til hans nåde og kærlighed, og at følge og adlyde ham som Herren.
  • at gøre det, der er rigtigt — Dette er et løfte om at leve efter Kristi lære. Vi kender disse lærdomme ved at læse Bibelen, ved at bede, og ved at forpligte os til at lære og vokse åndeligt i den kristne tro.

Spædbarnsdåb

for spædbørn eller børn, der ikke kan forstå disse løfter, beder vi forældre og sponsorer (også kendt som faddere) om også at give disse løfter ud over at undervise den kristne tro til barnet, der bliver døbt. Dette vil forberede barnet til det tidspunkt, hvor de kan påtage sig ansvaret for de løfter, der blev afgivet på deres vegne ved dåben. Dette sker gennem bekræftelsens nadver.

Eukaristi

også kendt som Herrens nadver, eller hellig Nattverd, eukaristien er “nadveren befalet af Kristus for den stadige erindring om hans liv, død og opstandelse, indtil hans komme igen.”

– Bogen om fælles bøn

i Den anglikanske kirke er alle døbte kristne velkomne til at være en del af dette hellige måltid.

for et dybere kig på, hvordan vi fejrer Eukaristien, Klik her.

bekræftelse

i bekræftelse gør en døbt Kristen “en moden forpligtelse over for Kristus og modtager styrke fra Helligånden gennem bøn og håndspålæggelse af en biskop.”

– Book of Common Prayer

det fuldender indvielsesritualet, der begyndte ved dåben ved at overføre ansvaret for de løfter, der blev afgivet ved dåben fra sponsorerne til den, der blev bekræftet. Man kan bekræftes, når han/hun er klar til at acceptere dette ansvar; normalt sker dette i ungdomsårene, hvis man er opvokset i en kirke.

bekræftelse udtrykker ikke kun et ønske om at leve som voksen Kristen, det indikerer også et ønske om at gøre det i Den anglikanske kirke og den verdensomspændende anglikanske kommunion.

ægteskab

“hellig ægteskab er kristent ægteskab, hvor kvinden og manden indgår en livslang forening, aflægger deres løfter for Gud og kirken og modtager Guds nåde og velsignelse for at hjælpe dem med at opfylde deres løfter.”

– Bogen om fælles bøn

simpelthen sagt, formålet med ægteskabet er at give liv og kærlighed til verden. Et ægtepar, ved den måde, de opfylder deres ægteskabsløfter, vil elske, ære og pleje hinanden. Men i kristent ægteskab er forholdet også beregnet til at være for andre — et eksempel (eller et ikon) på, hvad det betyder at være kærlig og tro mod et andet menneske.

til ægteskab forberedelse besøg: http://dio-mdtc.ca/marriage-preparation-2015/.

salvelse af de syge

“Unction er ritualet om salvelse af de syge med olie eller håndspålæggelse, hvorved Guds nåde gives til helbredelse af ånd, sind og krop.”

— Bogen om fælles bøn

dette sakrament eksisterer med det formål at helbrede-at genoprette en person til fysisk, følelsesmæssig og åndelig helhed. Når vi salver og beder for mennesker, beder vi Gud om at frigive dem fra alt, der forhindrer en person i at være hel. Kristne erkender, at der er forskel på at blive helbredt og blive helbredt. I sakramentet af Unction beder vi om helbredelse og helhed, som måske eller måske ikke inkluderer en kur.

forsoning

“forsoning af en angrende er den ritual, hvor de, der omvender sig fra deres synder, kan tilstå dem for Gud i nærværelse af en præst og modtage forsikringen om tilgivelse og Absolutionens nåde.”

– Bogen om fælles bøn

også kendt som tilståelse, dette sakrament er måske det mindst forståede. Hvorfor fortælle Gud noget, som Gud allerede ved … i nærværelse af en anden person? Fordi der er tidspunkter i vores liv, hvor ting, vi gør (eller ikke gør), blokerer os for at vokse åndeligt. De står mellem os og Gud, og vi kan ikke komme omkring dem. Forsoning er en måde at fjerne de barrierer, som vores dårlige adfærd skaber. Nogen sagde engang, ” at tale om ting gør dem virkelige.”At gøre det med en person, der er forpligtet til fortrolighed — og så høre, at Gud elsker og tilgiver os på trods af det, vi har gjort — kan være en meget helbredende oplevelse. Det er meningen at være en regelmæssig del af en kristens åndelige udvikling.

i Den anglikanske kirke er forsoning ikke obligatorisk før modtagelse af Eukaristi, som det er i nogle kirkesamfund. Der er en simpel regel, der gælder her: “alle kan, nogle skal, ingen skal.”

Ordination

Gud kalder alle mennesker ind i et åndeligt forhold og giver os særlige gaver til at leve vores liv som kristne. Vi bruger ordet “tjeneste” til at beskrive vores reaktion på Guds opfordring til at leve på en bestemt måde og gøre bestemte ting. Alle har et ministerium, fordi alle kaldes.

i Den anglikanske kirke kaldes nogle til en særlig tjeneste i kirken for at træne, udstyre og styrke kristne til at være effektive. Disse er Præsterne, og ordination er nadveren, hvorved mænd og kvinder bliver medlemmer af præsteskabet. Vi beskriver alle kirkens ministerier på denne måde:

Hvem er kirkens ministre?

kirkens ministre er lægfolk, biskopper, præster og diakoner.

Hvad er Ministeriet for lægfolk?

lægpersoners tjeneste skal repræsentere Kristus og hans kirke; at vidne for ham, hvor de måtte være; og ifølge de gaver, der er givet dem, at fortsætte Kristi forsoningsarbejde i verden; og at tage deres plads i Kirkens liv, tilbedelse og styring.

Hvad er en biskops tjeneste?

en biskops tjeneste er at repræsentere Kristus og hans kirke, især som apostel, ypperstepræst og præst i et bispedømme; at beskytte hele Kirkens tro, enhed og disciplin; at forkynde Guds ord; at handle i Kristi navn for verdens forsoning og opbygning af kirken; og at ordinere andre til at fortsætte Kristi tjeneste.

Hvad er Ministeriet for en præst eller presbyter?

præstens tjeneste er at repræsentere Kristus og hans kirke, især som præst for folket; at dele med biskoppen i Tilsyn med Kirken; at forkynde Evangeliet; at administrere sakramenterne; og at velsigne og erklære tilgivelse i Guds navn.

Hvad er Ministeriet for en diakon?

en diakons tjeneste er at repræsentere Kristus og hans kirke, især som en tjener for dem i nød; og at hjælpe biskopper og præster i forkyndelsen af evangeliet og administrationen af sakramenterne.

hvad er alle kristnes pligt?

alle kristnes pligt er at følge Kristus; at mødes uge for uge til selskabsdyrkelse; og at arbejde, bede og give for spredning af Guds Rige.