Salme 19

naturlig åbenbaring

  • Gud åbenbarer sig gennem sin verden, gennem naturen.
  • Vers 1 og 2 nævner himlen, dagen, natten osv. Han siger, at de fortæller om Guds herlighed, men så tilføjer han i vers 3, at de gør dette uden egentlig tale.
  • vers 4 viser os, at naturlig åbenbaring når hvert sted på jorden, derfor når den enhver person.
  • jeg tror, at billedet i vers 5 siger, at naturlig åbenbaring er dominerende og kraftfuld. Det kan ikke ignoreres. Du er nødt til at reagere på det. Romerne 1:18 gentager det. Vi vil diskutere denne passage senere.
  • vers 6 viser os, at ingen undslipper solen. Selvom du er blind og ikke kan se det, føler du stadig varmen. Selvom det ikke har nogen stemme (vs 3), oplever folk det stadig. Og du er nødt til at stille spørgsmålet, “Hvordan kom det derhen?”Historien fortælles om en Maya-konge, der tilbad solen, indtil han indså, at solen ikke kunne være Gud, fordi den undertiden var skjult af skyerne. Det fik ham til at undre sig over, hvem der var Gud.
  • Læg mærke til, hvordan Ps 19 siger, at himlen fortæller hans herlighed. Dette er nutid for os. Særlig åbenbaring, Skriften, er ophørt, men den naturlige åbenbaring fortsætter. Vi kan modtage naturlig åbenbaring frisk, dagligt.

der er to måder, vi modtager naturlig åbenbaring på.

påskønnelse

den første måde er påskønnelse af, hvad Gud har gjort.

Illustration: Der er noget ved at komme ud af en skilift i Rockies eller de svenske Alper, vende rundt og opleve den betagende udsigt fra hvad der synes at være toppen af verden, eller gå langs stranden alene tidligt om morgenen, mens solen kommer op over havet, eller dykning i Caribien med tusindvis af flerfarvede fisk, der svømmer omkring dig … det får os til at sige, “Der må være mere end mig-en designer af al denne variation, en designer af al denne skønhed, en designer af livet. Når vi bemærker sådanne ting og holder pause for at tænke over dem, oplever vi naturlig åbenbaring.

ansøgning: det spørgsmål, vi skal stille os selv, er dette: “har jeg modtaget nogen åbenbaring i dag?”Du kan modtage og opleve naturlig åbenbaring fra første hånd. Bemærk det sagde, ” Der er ingen tale eller er der ord.”Det er alt sammen ikke-verbal kommunikation. Det er visuelt. Hvad vi skal gøre er at stoppe og lugte roserne.

Observation

den anden måde, vi modtager naturlig åbenbaring på, er ved at studere, hvad Gud har skabt. Dette er den menneskelige observation af naturlige begivenheder. Forskere gør dette. Psykologer gør dette. Rush Limbaugh gør det. Gennemsnitlige mennesker gør dette. Alle er i stand til at fremsætte sande udsagn for at beskrive et fænomen. De laver også fejl.

Illustration: hvis en vantro er på en fodboldkamp for seks-årige, og han ser træneren råbe på et barn, og han siger “den træner bør ikke gøre det.”Han har netop lavet en værdidom. Er hans værdidom sand? Ja. Er det bibelsk? Ja. Fik han det fra Bibelen? Ingen.

ansøgning: Hvad vi skal gøre er at integrere vores observationer og andres observationer med Skriften. Når en videnskabsmand annoncerer en opdagelse eller hypotese, må vi kontrollere det mod Skriften. Bare i denne uge hørte jeg, at en antropolog afslørede det manglende link, der beviser, at vi udviklede os fra afrikanske aber. Jeg tror ikke på ham, fordi Skriften siger, at Gud skabte mennesket.

når en psykolog afgiver en erklæring om menneskelig adfærd, accepterer vi det ikke automatisk, fordi han er psykolog. Faktisk vil mange kristne sandsynligvis Rabat det automatisk, fordi han er psykolog. Jeg har læst en bog for nylig, der bashes flere populære kristne psykologer. Forfatterne af bogen er af den opfattelse, at hvis en psykolog tilføjede 2+2, ville han være ude af stand til nogensinde at komme med svaret “4.”Men det er ikke retfærdigt. Psykologer kan opdage sandheden. Ikke på grund af deres psykologisystem, men fordi de bruger år på at observere mennesker og diskutere deres problemer. De er bundet til at begynde at genkende visse adfærdsmønstre, relaterede stilarter, etc. Hvad vi skal gøre er at kontrollere, hvad psykologen siger mod Skriften.

Spurgeon siger: “Vi har en bibel, der er stor nok til at være et perfekt bibliotek, og som også er så kompakt, at vi kan bære den med os, uanset hvor vi går.”Han har ret. Og jeg garanterer, at du kunne finde det samme svar i Skriften, som en kristen psykolog som James Dobson eller Larry Crabb måske giver (forudsat at de giver korrekte svar). Men skrifterne taler i kondenseret sprog. De taler ikke udtømmende om alt.

for eksempel: når Gud siger i Jeremias 2: 13, ” mit folk har begået to synder: De har forladt mig, kilden til levende vand, og har gravet deres egne cisterner, brudte Cisterner, der ikke kan holde vand.”Det er et kondenseret ordbillede af, hvad der virkelig foregår. Det er sandt. Men beskriver det mig? Har jeg forladt Gud? Larry Crabb har skrevet, at ødelagte cisterner kan være en persons stil, som han har udviklet for at forsøge at få livet til at fungere. Det kan manipulere mennesker, eller vrede, eller illegitime forhold, eller et hvilket som helst antal ting. Hvis en kristen psykolog skriver en bog, der beskriver alle de “ødelagte Cisterner”, som han har observeret i løbet af flere års rådgivning, kan det være meget nyttigt at genkende syndige mønstre i mit eget liv. Han har opdaget sandheden. Og jeg kan drage fordel af hans forskning.

” al sandhed er Guds sandhed ” er en erklæring, vi er nødt til at forstå. Hvis noget er sandt, er det sandt. Vi må kontrollere det mod Guds særlige åbenbaring for at se, om det er. Det bringer os til den næste del af salmen.

Særlig Åbenbaring (19:7-9)

Gud åbenbarer sig gennem sit ord. Salmisten giver seks beskrivelser af Guds ord. Han nævner loven, Herrens vidnesbyrd, befalingerne, budene, frygt for Herren og Herrens domme.

HERRENS Lov (7a)

når han siger “Herrens lov”, henviser han måske bare til Moseloven, som til Jøden var den centrale del af Skriften, eller dette kunne henvise til hele Skriften. Det er sandsynligvis sidstnævnte. Guds ord er fuldkomment, fordi det er rettet mod menneskets velfærd. Det giver os trøst og opmuntring. Loven blev ikke givet for at forhindre os i at have det sjovt. Det blev givet til vores eget bedste. Nogle gange opfører vi os ikke som om vi tror på det. Men Gud elsker mennesker, og det, han har fortalt os i sit ord, er det, der er bedst for os. Satan hader mennesker. Han vil ødelægge dem.

Herrens vidnesbyrd (7b)

at gøre klogt det enkle betyder, at det giver mennesket et solidt fundament og stabilitet, så han ikke let ledes på afveje.

Herrens Bud (8b)

forskrifterne og budene henviser til den præcision og autoritet, som Gud henvender sig til os. (Kidner)

de genopliver og opfrisker os, opmuntrer os osv. Og ligesom intet er skjult for solen i Guds naturlige åbenbaring, oplyser Guds Ord os og åbenbarer det onde.

HERRENS Frygt (9a)

Ryrie siger, at dette er ærbødig tillid til hans fodnoter. Kidner siger, at det er den menneskelige reaktion på Guds ord. Men Ross siger, at det er et synonym for loven. (Bkcot) Keil og Delitsch siger, at det er “den åbenbarede måde, hvorpå Gud skal frygtes” – dvs.det er Herrens religion. Det svarer til, hvad Ross siger. Jeg har en tendens til at være enig med Ross, fordi alle de andre nævnte punkter handler om Herrens Lov. David nævner Guds ords egenskaber. Esajas 40: 8 siger: “Græsset visner, blomsten falmer; men vor Guds ord skal bestå for evigt.”Jeg ved ikke, om vi kan sige det om subjektive og ustabile menneskelige følelser. Og jeg tror, at svaret på loven starter i vers 10.1

Herrens domme (9b)

Gud er retfærdig. Vi tror ofte, at livet ikke er retfærdigt. Der er meget uretfærdighed i verden, men det er en trøst at vide, at Gud er retfærdig og vil løse det hele i sidste ende.

ansøgning (19: 10-14)

i vers 10 ser vi, at skrifterne er meget værdifulde for David. Hvorfor er det, hvis David brugte seks vers på at tale om naturlig åbenbaring og to vers, der talte om særlig åbenbaring, at hans svar fokuserer på den specielle åbenbaring? Jeg tror, det er fordi naturlig åbenbaring er designet til at bringe dig til anerkendelse af behovet for særlig åbenbaring. Særlig åbenbaring er vigtigere. Det er her, vores fokus skal være. Vi bør se på resten af verden gennem Skriftens linse. Hvis jeg kan piggy-back på min tidligere illustration: det er ok at læse nogen som Larry Crabb nogle gange, men ikke større på ham. Major på skrifterne.

David erkender, at Guds ord er godt for ham. Det er mere ønskeligt end guld, fordi guld ikke tilfredsstiller. Du tror altid, du har brug for lidt mere. Men gennem Skriften kan vi kende Gud og have forhold til ham, og det tilfredsstiller.

årsagen (11)

    fordi ordet advarer ham om det onde (11a)

i vers 11 siger David: “ved dem (befalingerne og budene) advares din Tjener.”

  • Skriften advarer os om vores iboende ondskab – vores syndighed.
  • Skriften advarer os om vores fordømmelse og destination uden Gud. Det fortæller os, hvad der kommer i fremtiden – dom.
  • Skriften advarer os om specifikke fristelser og synder. Det fortæller os, hvad vi ikke skal gøre.
  • Skriften advarer os om vores forpligtelser. Det fortæller os, hvad vi skal gøre.

    fordi at adlyde ordet bringer stor belønning (11b)

      der er fred og glæde i lydighed.

ingen dårlig samvittighed. Når din samvittighed generer dig, er der ikke noget sted at skjule, og du er elendig. Men hvis du har gjort det rigtige, så kan du være i fred uanset omstændighederne.

Illustration: jeg læste i en af Spurgeons prædikener om en martyr, der var ved at blive brændt på bålet. Sheriffen, der skulle henrette ham, udtrykte sorg over, at han skulle holde ud i sine meninger og tvinge ham til at sætte ild til bunken. Martyren svarede: “Gør dig ikke ulejlighed, for jeg er ikke bekymret for mig selv. Kom og læg din hånd på mit hjerte, og se om det ikke slår stille.”Hans anmodning blev overholdt, og han viste sig at være ganske rolig. “Nu,” sagde han, ” læg din hånd på dit eget hjerte og se, om du ikke er mere bekymret end jeg er; og i stedet for at have Medlidenhed med mig, medlidenhed dig selv.”

jeg bliver også mindet om Stephen, da han blev stenet. Han vidste, at han havde ret. Han vidste, at han adlød Gud, og han var i stand til at møde døden stille.

      der er gavn for din sjæl.

Spurgeon siger, ” det er den mest sunde øvelse for din ånd.”At adlyde loven betyder, at du elsker Gud og elsker mennesker. Loven er ikke kun designet til at være en liste over regler. Det er, hvad mange gør det til at være. Det var det, Farisæerne gjorde det til, og det var derfor, Jesus fortalte lignelser om gode samaritanere, utilgivende tjenere osv. Når du elsker Gud og elsker mennesker, har du sunde forhold.

      der er en stigning i guddommelig viden.

Johannes 7:17 siger, at vi ikke kan kende Guds lære, hvis vi ikke er forpligtet til at gøre hans vilje. Kristus udfordrede Farisæerne for ikke at adlyde loven og derefter fordømme hans lære. At lære ordet er ikke en akademisk øvelse. Det er et spørgsmål om hjertet.

      der er belønning i himlen.

Jesus nævner belønninger ni gange i Bjergprædikenen. Lignelserne om talenterne og minaerne viser, at der vil være belønninger i himlen for trofast tjeneste. Paulus taler om evige belønninger i 1Co 3 og Col 3.

Resume: ordet holder os, og vi holder ordet.

anmodningen (12-13)

    Frifind mig for mine skjulte fejl (12)

jeg tror, at David beder Gud om at afsløre de ting om ham, som han ikke genkender som syndige. Jeg tror, at fordi hans næste anmodning er for udrensning fra formastelige synder.

Spurgeon troede, at hemmelige synder henviste til de synder, David begik privat, som ingen andre så. Spurgeons Kategori virker ret formodende for mig. Spurgeon prædikede en prædiken mod hemmelige synder, hvor han gav fire karakteristika, som jeg vil opsummere:

  • de hemmelige Synders Dårskab er, at Gud ser dem.
  • den højtidelige skyld i hemmelig synd er, at du er en praktisk ateist. Du opfører dig som om Gud ikke eksisterer.
  • elendigheden ved hemmelige synder er, at du lever det elendige liv som en hykler. En mand, der siger, jeg er ond og er ligeglad, har mere fred end en, der udøver hemmelige anliggender.
  • faren for hemmelig synd er, at den enten opdages, eller at den snebolde er ude af kontrol. Du kan ikke holde dem hemmelige.

illustrationen, han gav, var af en person, der sagde: “jeg bliver bare fuld fredag aften derhjemme, hvor ingen kan se mig…”Problemet er: Gud vil se. Du vil føle dig skyldig. og du kan begynde at drikke for meget på andre nætter i ugen.

    Hold mig fra formodede synder (13)

dette er den holdning, at jeg er over Guds love. De gælder ikke for mig. Jeg er ligeglad med hvad Bibelen siger. Intet dårligt vil ske for mig. Vi siger det måske ikke højt, men vores handlinger siger det højt. Jeg tror Spurgeon hemmelige synder passer bedre ind i denne kategori.

i loven var der bestemmelse om synder begået i uvidenhed, men ikke for forsætlige synder. Der var ingen ofre til rådighed. Man kunne omvende sig – som David gjorde i Ps. 51 Og bed om Guds nåde, men I kunne ikke begå en synd med vilje, så gå ned og ofre et offer og have en ren tavle. Derfor ønskede David, at Gud skulle forhindre ham i at begå sådanne synder.

det er interessant, at det er præcis, hvad den katolske kirke gjorde på Martin Luthers dag. De solgte aflad (tilgivelsespapirer), så en person kunne gå synd (med vilje) og derefter indbetale sin kupon og blive tilgivet. Det var det, der startede den protestantiske reformation.

resultatet (14)

Davids svar skal være mit svar. Når han tager i skønheden i skabelsen og forstår budskabet om den særlige åbenbaring, han er ydmyg og ønsker at:

lad ordene i min Mund de ekko vss 7-9 speciel åbenbaring

og meditationen af mit hjerte – der fokuserer på den naturlige åbenbaring

være acceptabel i dine øjne

min klippe (noget der vedrører naturlig åbenbaring)

og min forløser (noget vi kun kan have gennem særlig åbenbaring)

se konsistensen af den gennem hele digtet. Hvad en sammenfattende erklæring.

meddelelse erklæring: Bevæget af den iagttagelse, at himlene under solens herredømme erklærer Guds værks pragt, beskriver salmisten (til sammenligning) den dominerende indflydelse af den effektive lov fra Jahve, der oplyser ham, og beder derefter om fuldstændig Renselse, så hans liv bliver acceptabelt for Jahve.2

Salme 19 beskriver
kommunikationsprocessen mellem Gud og mennesket.3

Gud taler til os på venstre side af diagrammet gennem sin verden og sit ord. Vi har kaldt denne naturlige åbenbaring og særlige åbenbaring.

vi taler til Gud på højre side af diagrammet. Vores bøn er et svar på hans ord, hans særlige åbenbaring. Vores ros er et svar på hans verden, hans naturlige åbenbaring. Selvfølgelig kan vi også prise ham for ting, vi lærte om ham fra Hs ord, men det meste af ros i Salmerne handler om Guds arbejde i skabelsen.

Kristus er central i hele denne proces. Han er den sidste åbenbaring. Han er vores forbeder. Vi går til Gud gennem ham. Vi beder i Jesu navn. Johannes 1: siger, at lyset kom til verden og var menneskers lys…. Jesus var skaberen og har oplyst hvert menneske gennem skabelsen (naturlig åbenbaring), og han kom personligt (særlig åbenbaring).

når Satan ønsker at angribe denne proces og holde os fra at tilbede Gud, Hvor begynder han? Kommer han ind i kirken og får dæmoner til at forstyrre tjenesten? Normalt ikke. Det ville mere end sandsynligt motivere kristne til at stå stærkt imod ham. Han er mere subtil end det. I stedet arbejder han på at ødelægge venstre side af cirklen.

Hvordan har Satan angrebet naturlig åbenbaring? særlig åbenbaring? Kristus? Gud?

  • Evolution, der angriber den generelle åbenbaring. Der står, at Gud ikke skabte verden.
  • rationalisme, som siger, at Gud ikke skrev ordet. Bibelen er ikke sandheden. Der er ingen sandhed. Relativisme er nært beslægtet.
  • liberalisme, som siger, Kristus er ikke Gud.
  • eksistentialisme, der går så langt som at sige, at Gud er død.

Satan ved, at hvis han kan afskære venstre side af diagrammet, gør han højre side ineffektiv, fordi vi ikke har noget at reagere på. Ordsprogene 28:9 siger: “når man ikke vil lytte til loven, er ens bønner en Vederstyggelighed.”Hvis jeg ikke lytter til venstre side, er min bøn en Vederstyggelighed for ham. Hvis vi ikke tager ordet, vil vi ikke engang bede, undtagen når vi vil have noget. Vores bøn er at være en dialog, ikke en monolog af anmodninger. Så hvis vi ikke tager det ind, er der statisk på linjen. Det er forbindelsen mellem ordet og bønnen.

Hvad er forbindelsen mellem verden og ros?

Romaner1:18-21 for Guds vrede er åbenbaret fra himlen mod al Ugudelighed og ondskab hos dem, der ved deres Ondskab undertrykker sandheden. For hvad man kan vide om Gud, er tydeligt for dem, fordi Gud har vist det for dem. Lige siden verdens skabelse er hans evige Kraft og guddommelige natur, uanset om de er usynlige, blevet forstået og set gennem de ting, han har skabt. Så de er uden undskyldning; for selvom de kendte Gud, ærede de ham ikke som Gud eller takkede ham, men de blev forgæves i deres tænkning, og deres meningsløse sind blev formørket. (NRSV)

Romerne 1:18F viser os forbindelsen og hvad der skete. De var ikke taknemmelige. Hvorfor? De tog Gud ud af hans stilling, og de havde ingen til venstre for at ære eller prise.

derfor har Satan været så subtil ved at arbejde på venstre side af diagrammet. Han har givet mænd en teori at holde fast ved, der er meget populær og giver dem en måde at benægte Guds eksistens og deres endelige ansvar over for ham.

hvis vi fjerner venstre side af diagrammet, men fortsætter med højre side, hvis vi fortsætter med bøn og ros, ender vi med religion. Alt, hvad vi har, er rituel og fremstillet tilbedelse. Hvis der ikke er nogen åbenbaring, er alt hvad du har religion. Mennesket forsøger at nå Gud ved sin egen metode.

Illustration af religion:

  • katolikker bruger Rosenkransen og gentager ‘hagl, Marys.’
  • Kirkesamfund, hvor folk typisk ikke tager deres bibler i kirke, de fremmer bare et socialt evangelium. Det, der er vigtigt for dem, er at gøre gode ting for mennesker. De får homoseksuelle til at tale med ungdomsgruppen om aids og benægte troen på Jesus.

hvis du fjerner venstre side af diagrammet, ender du med at opfinde din egen ros og bede, uanset hvor du synes bedst. Hvordan ved du, at Gud lytter? Hvis du ikke følger Guds plan og beder som svar på Guds ord, så er det som at sige, at du ikke er ligeglad med, hvad Gud siger, men du vil stadig have ham til at lytte til, hvad du siger. Gud er ikke kun en båndoptager, hvor du optager dine bønner.

Resume

  • påskønnelse af Guds skabelse skal føre til Ros, tilbedelse osv.
  • vi kan lære sandheden uden for Skriften gennem observation af Guds skabelse. Men vi må kontrollere det mod Skriften.
  • Skriften afslører vores svagheder og Guds herlighed. Vores svar bør være, at Gud gør os rene og acceptable for ham, så vi kan tilbede og prise ham.

1 Jeg kan godt lide Kidners kommentarer, lov og vidnesbyrd er de omfattende vilkår for Guds åbenbaring. Befalinger og befalinger angiver den præcision og autoritet, som han henvender sig til os med, mens frygt eller ærbødighed understreger den menneskelige reaktion, der fremmes af hans ord. Ordinancer eller domme er den retsafgørelse, han har registreret om forskellige menneskelige situationer. Salmerne, s. 99.

2 Dave Malicks noter.

3 tilpasset fra typisk udflugt af Mark Bailey i evangelier klasse.