sammendrag af Jonas Bog

forfatter: Jonas 1:1 identificerer bogen som fortæller historien om Profeten Jonas. Selvom bogen er skrevet i tredje person, er den traditionelle opfattelse, at Jonah er forfatteren af bogen, og der er ingen overbevisende grund til at teoretisere om en ukendt forfatter.
Dato for skrivning: Jonas Bog blev sandsynligvis skrevet mellem 793 og 758 f.kr.
formålet med Skrivning:ulydighed og genoplivning er hovedtemaerne i denne bog. Jonahs oplevelse i hvalens mave giver ham en unik mulighed for at søge en unik udfrielse, da han omvender sig under dette lige så unikke tilbagetog. Hans oprindelige ulydighed fører ikke kun til hans personlige genoplivning, men også til Nineviternes. Mange klassificerer den genoplivning, som Jonas bringer til Nineve, som en af de største evangelistiske bestræbelser nogensinde.
Nøglevers:
Jonas 1:3, “Men Jonas løb væk fra HERREN og satte kursen mod Tarsis…”
Jonah 1:17 ” Men Herren sørgede for en stor fisk til at sluge Jonas, og Jonas var inde i fisken tre dage og tre nætter.1390 Jonas 2,2: “i min Nød kaldte jeg til HERREN, og han svarede mig. Fra dybden af graven bad jeg om hjælp, og du lyttede til mit råb.”
Jonas 3: 10, ” Da Gud så, hvad de gjorde, og hvordan de vendte sig fra deres onde Veje, havde han medfølelse og bragte dem ikke den ødelæggelse, han havde truet.”
kort resume: Jonas frygt og stolthed får ham til at løbe fra Gud. Han ønsker ikke at gå til Nineve for at prædike omvendelse til folket, som Gud har befalet, fordi han føler, at de er hans fjender, og han er overbevist om, at Gud ikke vil udføre sin trussel om at ødelægge byen. I stedet går han ombord på et skib til Tarshish, som er i den modsatte retning. Snart får en rasende storm besætningen til at kaste partier og bestemme, at Jonah er problemet. De kaster ham overbord, og han sluges af en stor fisk. I sin mave i 3 dage og 3 nætter omvender Jonas sig fra sin Synd til Gud, og fisken kaster ham op på tørt land (vi spekulerer på, hvad der tog ham så lang tid at omvende sig). Jonah tager derefter 500-mile turen til Nineve og fører byen i en stor genoplivning. Men Profeten er utilfreds (faktisk pouts) i stedet for at være taknemmelig, når Nineve omvender sig. Jonas lærer dog sin lektie, når Gud bruger en vind, en kalebas og en orm til at lære ham, at han er barmhjertig.
Foregribelser: at Jonas er et Forbillede på Kristus, fremgår tydeligt af Jesu egne ord. I Matthæus 12: 40-41 erklærer Jesus, at han vil være i graven i samme tid, som Jonas var i hvalens mave. Han fortsætter med at sige, at mens Ninevitterne omvendte sig i lyset af Jonas forkyndelse, afviste Farisæerne og lovens lærere, der afviste Jesus, en, der er langt større end Jonas. Ligesom Jonas bragte Guds sandhed om omvendelse og frelse til Ninevitterne, så bringer Jesus også det samme budskab (Jonas 2:9; Johannes 14:6) om frelse af og gennem Gud alene (romerne 11:36).
praktisk anvendelse: Vi kan ikke skjule os for Gud. Hvad han ønsker at opnå gennem os, vil ske, på trods af alle vores indvendinger og fodtrækning. Efeserne 2:10 minder os om, at han har planer for os og vil sørge for, at vi følger disse planer. Hvor meget lettere ville det ikke være, hvis vi, i modsætning til Jonas, straks ville underkaste os ham!
Guds kærlighed manifesterer sig i hans tilgængelighed for alle, uanset vores omdømme, nationalitet eller race. Evangeliets gratis tilbud er til alle mennesker i alle tider. Vores opgave som kristne er at være det middel, hvormed Gud fortæller tilbuddets verden og at glæde sig over andres frelse. Dette er en oplevelse, som Gud ønsker, at vi skal dele med ham, ikke være misundelige eller vrede over dem, der kommer til Kristus i “sidste øjebliks omvendelser”, eller som kommer gennem omstændigheder, der er forskellige fra vores egne.