CAC LTV-förhållande

Vad är LTV / CAC-förhållandet?

LTV står för” livstidsvärde ”per kund och CAC står för” kundförvärvskostnad.”LTV / CAC-förhållandet jämför värdet på en kund under deras livstid jämfört med kostnaden för att förvärva dem.

denna e-handelsmått jämför värdet av en ny kund under sin livstid i förhållande till kostnaden för att förvärva den kunden.

om LTV/CAC-förhållandet är mindre än 1,0 förstör företaget värdet och om förhållandet är större än 1.0, Det kan skapa värde, men mer analys krävs. Generellt sett anses ett förhållande större än 3,0 vara ” bra ” men det är inte nödvändigtvis fallet.

Diagram: CFI e-handel finansiell modellering kurs.

vad är LTV / CAC Ratio formel?

nedan är livstidsvärdet till kundförvärvskostnadsformeln:

Exempelberäkning

ett e-handelsföretag spenderar $10,000 på en Google AdWords-kampanj och förvärvar 1,000 nya kunder. Den genomsnittliga intäkterna per kund är $50 och den direkta kostnaden för att fylla varje order är $30. Företaget behåller 75% av sina kunder per år.

kundbidragsmarginal = $50 – $30 = $20

LTV = $20 / (1 – 75%) = $80

CAC = $10,000 / 1,000 = $10

LTV / CAC ratio = $80 / $10 = 8.0 x

i detta fall är förhållandet ganska högt och företaget förvärvar lönsamt kunder – förutsatt att det inte finns en stor mängd fasta kostnader i verksamheten.

ladda ner gratis Mall

ange ditt namn och e-post i formuläret nedan och ladda ner gratis mall Nu!

utmaningar med LTV / CAC-förhållandet

bidragsmarginal är inte nödvändigtvis en bra indikation på ekonomisk nytta. Företag kan ha betydande fasta kostnader som måste beaktas.

  • Retentionshastigheter (eller churn rate) förändras med tiden och är inte konstanta.
  • Kundförvärvskostnader förändras också med tiden och är inte konstanta.

för att lära dig mer om CAC och LTV, kolla in vår online-kurs om e-handel finansiell modellering. Denna kurs visar dig steg för steg Hur man modellerar ekonomin i en marknadsföringskampanj för ett e-handelsföretag.

mer lärande

för att lära dig mer om andra typer av avkastning på investeringen kanske du vill kolla in:

  • Return on Ad SpendROAS (Return on Ad spendera)ROAS (Return on Ad spendera)är en viktig e-handel mått. ROAS mäter intäkter som genereras per dollar av marknadsföring som spenderas. Det är en liknande och alternativ lönsamhetsmått till ROI, eller”Return on Investment”. ROAS används ofta i e-handelsföretag för att utvärdera effektiviteten av en marknadsföringskampanj.
  • avkastning på Tillgångaråtervända tillgångar & roa FormulaROA formel. Avkastning på tillgångar (ROA) är en typ av avkastning på investeringar (ROI) som mäter lönsamheten för ett företag i förhållande till dess totala tillgångar. Detta förhållande indikerar hur bra ett företag presterar genom att jämföra vinsten (nettoresultatet) det genererar till det kapital det investeras i tillgångar.
  • avkastning på eget kapital (ROE) avkastning på eget kapital (ROE) är ett mått på ett företags lönsamhet som tar ett företags årliga avkastning (nettoresultat) dividerat med värdet av dess totala eget kapital (dvs. 12%). ROE kombinerar resultaträkningen och balansräkningen när nettoresultatet eller vinsten jämförs med eget kapital.
  • Vinstmarginalnet Vinstmarginalnet vinstmarginal (även känd som ”vinstmarginal” eller ”Nettovinstmarginalförhållande”) är ett finansiellt förhållande som används för att beräkna procentandelen vinst som ett företag producerar från sina totala intäkter. Den mäter mängden nettovinst ett företag erhåller per dollar av intäkterna.
  • Bidragsmarginalbidrag Marginalbidrag marginal är ett företags försäljningsintäkter minus dess rörliga kostnader. Den resulterande bidragsmarginalen kan användas för att täcka dess fasta
  • Vad är finansiell Modelleringvad är finansiell Modelleringfinansiell modellering utförs i Excel för att förutse ett företags ekonomiska resultat. Översikt över vad som är finansiell modellering, hur & varför bygga en modell.
  • finansiell modellering för DummiesFinancial modellering för Nybörjarefinancial modellering för nybörjare är vår inledande guide till finansiell modellering – Vi täcker hur man bygger en modell, Excel formler, bästa praxis, och mer.

för att ta reda på mer om finanskarriärer, kolla in CFI interactive Career Map.