5 nøgler til et liv med hensynsløs opgivelse for Herren

vi kan tjene penge på de produkter/virksomheder, der er nævnt i dette indlæg. Som partner tjener jeg på kvalificerende køb. For mere information, læs vores Vilkår & oplysninger.

Gem & del

Hvad er hensynsløs opgivelse? Disse 5 ting markerer et liv levet med hensynsløs opgivelse.

“jeg har et ønske nu – at leve et liv med hensynsløs overgivelse for Herren og lægge al min energi og styrke i det.”~Elisabeth Elliot

første gang jeg hørte det udtryk, “et liv hensynsløst opgive,” jeg var hooked. Det fascinerede mig fuldstændigt. Noget i min sjæl vidste, at det var sådan, jeg ville leve.

har du nogensinde følt den måde om noget? Som om du vidste, at det talte til din sjæl? Dette var det øjeblik for mig. Men det efterlod mig også forvirret.

Osvald Chambers definerer det som “helt uhæmmet og villig til at risikere alt.”

hvordan ser et liv med hensynsløs opgivelse ud? Det er et liv uhindret af fortiden og af misforståelser om sandheden. Det er et liv i yndefuld opgive.

Hvordan til at leve med hensynsløs opgive

jeg elsker Gud af hele mit hjerte. Jeg elsker min mand og vores børn. Men jeg fik slidt forsøger at være en god Kristus-tilhænger, gudfrygtig kone, og legendariske mor.

det var ligefrem udmattende at forsøge at leve op til popkulturens standarder, og jeg sprang ud undervejs. Pige, du ved hvad jeg mener.

min egen snoede, snoede rejse til dette sted er stadig i gang. Hver gang jeg tror, jeg er sikker i Gud og urokkelig over mit liv, sker der noget, der ryster mig til min kerne. Er det ikke bibelsk? Alt, hvad der kan rystes, vil være.

Men Gud har aldrig ændret sig. Hans sandhed er urokkelig, og hans trofasthed forbliver sikker.

jeg lærer dag til dag at hvile i freden ved at vide, at den, som min sjæl elsker, også kalder mig elsket. Og i den sandhed, jeg finder en frihed til at leve med hensynsløs opgive.

Hvad er hensynsløs opgivelse? Disse 5 ting markerer et liv levet med hensynsløs opgivelse.

1. Et liv med hensynsløs opgivelse brænder for kærlighed

1 John 4:7-8 fortæller os at elske Gud og elske mennesker. 1 Korinther 13 lovpriser kærlighedens dyder og minder os derefter til sidst om, at “den største af disse er kærlighed.”Salomons sang 3: 4 siger dette: “Jeg har fundet den, som min sjæl elsker; jeg holdt ham og ville ikke lade ham gå…”

beder du om evnen til at elske Gud med den desperation, der findes i Salomons sang? At elske ham med dybden af din sjæl og at klamre sig så tæt på ham, at du aldrig kan adskilles?

Skriften lover også, at ved den måde: intet vil være i stand adskille dig fra Guds kærlighed, som er i Kristus Jesus!

jeg vil ikke give plads til noget-især mit eget selv – at komme imellem os. Jeg ønsker ikke kun at længes efter Gud, men også at længes efter, at folk elsker ham.

jeg vil elske andre uden hensyn til deres station i livet, hvad vi har til fælles eller noget andet, som jeg måske tidligere har brugt til at bedømme en andens fortjeneste.

jeg vil elske dem, fordi de er lavet i billedet af den, som min sjæl elsker. Har du denne passion? Det ændrer livet!

side note: Det er de ting, jeg vil have. Jeg er ikke altid som it…at alle. Alt for ofte bliver jeg hængt op på nogen, der siger noget dumt eller gør noget latterligt, og jeg glemmer helt at se dem som lavet i billedet af den, jeg elsker.

Heck, nogle gange glemmer jeg at se det i min mand og børn. Eller mig selv. Men det er her grace træder ind. Jeg omvender mig, jeg beder, og jeg nulstiller.

et liv med hensynsløs opgivelse er et, der ser på Gud, ikke på mig selv

jeg ved ikke om dig, men jeg finder mig selv at se indad og undersøge mit hjerte meget. Jeg ser på mit liv og kritiserer mine egne handlinger. Nogle gange ser jeg endda på andre og kritiserer deres.

jeg er så tåbelig. Det er slet ikke, hvad elskede kalder mig til at gøre. Gud siger, at jeg skal se på ham.

han vil ikke have mig til at fokusere på mig selv, men snarere på ham og hans formål. Mit liv vil bære frugten af det, der overhaler mit syn; jeg vil bære Guds frugt, ikke min egen.

Osvald Chambers, forfatter af min favorit hengiven bog af hele tiden, siger dette:

“kristne arbejdere fejler, fordi de sætter deres ønske om deres egen hellighed over deres ønske om at kende Gud… er et tegn på, at virkeligheden i Guds Evangelium ikke er begyndt at røre mig. Der er ingen hensynsløs overgivelse til Gud i det. Gud kan ikke udfri mig, mens min interesse kun er i min egen karakter. Paulus var ikke bevidst om sig selv. Han blev hensynsløst forladt, fuldstændig overgivet og adskilt af Gud til et formål— at forkynde Guds Evangelium (se romerne 9:3).”

3. Et liv med hensynsløs opgivelse ved at opgive alt andet

for at leve med hensynsløs opgivelse for Gud, er du nødt til at opgive dine egne planer og drømme. Du kan planlægge mange gode ting for dit liv, men de er måske ikke, hvad Gud har for dig.

Efeserne 2:10 siger, at Gud skabte dig i sit billede og til gode gerninger, som han har forberedt på forhånd.

det er ofte alt for let at glemme det og kortlægge dit livs kurs med mål, som kulturen har fortalt, at du er god: et stabilt hjem, en pensionsopsparing, børn, der har en ‘god’ uddannelse, plads til at forfølge hobbyer, pænt hår og tøj, lækre måltider på et velklædt bord, en succesrig karriere og så videre.

jeg er nødt til at fortælle dig, det er let at værdsætte disse ting, og jeg falder i fælden med at nå ud til dem hver.enkelt.dag.

men forestil dig, hvad der ville ske, hvis du tillod Gud at ryste alt op og vise dig, at disse fælder, der er herlige i et verdsligt vellykket liv, er fælder i et hensynsløst forladt liv.

de kan binde dig som lænker fra det gode arbejde, Gud har for dig at gøre, hvis du forfølger dem i stedet for ham. Søster, det er de ting, vi snubler over så let.

Lukas 9:23 fortæller os tydeligt, at for at komme efter Kristus må vi fornægte os selv og omfavne korset.

vi opgiver det, vi værdsætter, der kun er tidsmæssigt for at omfavne det, han lover, er evigt.

Læs mere her om lydighed af et liv levet med hensynsløs opgive.

4. Et liv i hensynsløs opgivelse er kun baseret på Skriften

en af de sværeste ting på denne rejse er at fokusere på, hvad Gud kræver i stedet for hvad der er socialt eller kulturelt fortolket. Det er virkelig udfordrende at afsætte alle de stemmer i den kristne verden, der fortæller dig, hvad du burde være.

jeg kunne fortsætte og fortsætte med at fortælle jer alle de ekstra-bibelske standarder, jeg har købt ind og mislykkedes med, kun for at få Helligånden til at skubbe mig tilbage til ordet for at søge sandheden. Har du også været der?

sandheden er dog enkel: vi må elske Gud og elske mennesker (1 Joh 4: 7,8). Sandheden er, at Gud selv gav os Skriften for at lære os, træne os, discipel os og disciplinere os og være vores guide (2 Tim 3:15-17). Sandheden er, at vi er nødt til at adlyde Skriften (Jakob 1:22).

sandheden er, at Gud ønsker, at vi skal leve med hensynsløs overgivelse for ham, snarere end at opgive vores hjerter til en bleg sammenligning, der findes i denne verden.

det kan være en reel udfordring ikke at læse bøger, lytte til lærdomme, hælde over blogs og deltage i debatter om, hvordan en gudfrygtig kone ser ud eller en gudfrygtig mor skal gøre, og at vælge fra hinanden, hvad Skriften siger og derefter tilføje din egen fortolkning til det.

men det er ting, der er påvirket af Skriften uden at blive defineret klart af det. Det er absolut vigtigt, at du holder dig klar over, hvad Gud siger om din rolle og skelner, hvad mennesker tilføjer til det.

det er afgørende, at du holder disse standarder i deres rette betydning i dit liv, hvis du ønsker at leve med hensynsløs opgive for Gud og ikke dig selv.

kort sagt, Du kan ikke tillade dem at formørke de sandheder, som Gud har talt over dig: du er dyrebar, du er elsket, du har et formål. Du er kaldet til at ære din mand, at elske dine børn, og at lægge din hånd til det arbejde, Gud sætter foran dig.

alt andet kan eller måske ikke have et sted i dit liv, og dets sted vil altid være under alt, hvad Gud har talt tydeligt om i sit ord.

Læs Bibelen cover til cover

Læs Bibelen cover til cover

et liv med hensynsløs opgivelse er tilfreds med Gud, ikke med omstændigheder

det er super nemt at se på livet og sige, “hvis kun ____ var anderledes, kunne jeg være så glad.”Helt ærligt falder jeg alt for ofte i denne fælde.

Men Paulus fortæller os i Filipperne 4:11-13, at tilfredshed ikke er baseret på omstændigheder. Derfor ved vi, at det heller ikke kan baseres på en ændring i omstændighederne. Hvad tilfredshed kommer fra, er en ændring i mig.

når jeg er utilfreds, er det oftest fordi jeg ser på, hvad der sker i mit liv og føler mig berettiget til at få det til at være noget andet.

i stedet viser Gud mig, at han alene er den, der tilfredsstiller. Derfor er han alene kilden til min tilfredshed. Dette er ikke let, Jeg lærer, at hvis jeg bruger mere tid på at være travlt end at være stille, bliver jeg utilfredshed.

misforstå mig ikke, søde søster: det er okay at have et fuldt liv, men selv midt i al den aktivitet har dit hjerte brug for tid til at være stille foran ham.

vi er nødt til at prioritere at læse Bibelen, tilbringe tid sammen med andre, der elsker ham, og lytte til undervisning om ordet (og ikke kun om, hvordan et kristent liv skal se ud). Det holder vores fokus på Gud i stedet for omstændigheder.

jeg prædiker så for mig selv lige her. Gæt vi alle har brug for disse påmindelser, gør vi ikke? Dette er de ting, der holder vores fokus på Gud i stedet for dine omstændigheder.

gå det ud

den nemmeste del tænker på det hele. Den sværeste del er at leve det. Denne verden er ligefrem lokkende.

det kan friste os godt, fordi vores sjæls fjende har kendt sin strategi siden selve skabelsen af tiden. Men hvis du er rodfæstet i ordet, og du har forpligtet dig til et liv med hensynsløs overgivelse, vil du være meget mere rustet til at stå stærk.

vær lidenskabelig om kærlighed: den kærlighed, Kristus har til dig, såvel som den kærlighed, han vil dele gennem dig.

se til Gud, ikke til dig selv. Hans Veje er ikke vores veje, men de er altid bedre.

vær ikke bange for at opgive alt andet i livet; Gud alene er evig! Vær rodfæstet i Skriften; tag dig tid til at meditere over sandheden og centrere dit hjerte på den. Og endelig, find din tilfredshed med, hvem han er.

jeg forlader dig med denne tanke fra Osvald Chambers:

du ved ikke, hvornår hans stemme kommer til dig, men når Guds erkendelse kommer, selv på den svageste måde, du kan forestille dig, skal du være fast besluttet på hensynsløst at opgive dig selv og overgive alt til ham.

så kære søster og medrejsende på denne rejse til en dybere tro, lad os opmuntre hinanden!