Nehemias Kapitel 8

J. Edvin Orr definerede genoplivning som: “Guds Ånd arbejder gennem Guds ord i Guds folks liv.”Dette kapitel er et godt eksempel på dette.

A. at høre Guds ord gnister genoplivning.

1. (1-3) Folket samles og beder Esra om at læse Guds ord.

nu samlede hele Folket sig som en mand på det åbne torv, der var foran Vandporten; og de bad skriveren Esra om at bringe Moseloven, som HERREN havde pålagt Israel. Præsten Esra bragte Loven for forsamlingen af mænd og kvinder og alle, der kunne høre med forståelse på den første dag i den syvende måned. Så læste han fra det på det åbne torv, der var foran Vandporten fra morgen til middag, foran mænd og kvinder og dem, der kunne forstå; og hele folks ører var opmærksomme på Lovbogen.

a. de bad skriveren Esra om at bringe Lovens Bog: Dette viser, at Guds Ånd var på arbejde allerede før læsningen af Guds ord. Folk samles ikke som et menneske for Guds ting, medmindre Guds Ånd har bevæget dem, og de ønsker ikke Guds ord, medmindre Guds Ånd har bevæget dem.

i. hvis du deltager i høringen af Guds ord, er det bevis på, at Guds Ånd arbejder med dig. Men det er stadig vigtigt at samarbejde med det arbejde og ikke modstå det. Vi er nødt til at samarbejde og flyde med Guds Ånds arbejde, hvis Guds Ord skal gøre sit fulde arbejde i os.

B. Moselovens bog: Dette henviser til de første fem bøger i Bibelen (Første Mosebog, Anden Mosebog, Tredje Mosebog, tal og Femte Mosebog). Dette var Israels instruktionsmanual for, hvordan man vandrer for Gud.

c. Esra den Skriftlærde… Esra præsten: Esra var den mand, der var ansvarlig for at få templet genopbygget og for at returnere Guds folk til tilbedelse. Nehemias, i alt sit arbejde med at genopbygge murene, bare udført på arbejdet Esra var begyndt.

i. Vi ved, at Esra var interesseret i Guds ord, fordi han var en skriftklog – en person, der kopierede Bibelen for hånd. Vi ved, at han var en mand, der var helliget Gud selv, fordi han var en gudfrygtig præst.

d. Alle, der kunne høre med forståelse: Dette viser os, hvem der havde brug for at høre Guds ord. Alle, der kunne forstå det, havde brug for at høre det.

e. så læste han fra det på det åbne torv: Esra læste Guds ord fra Dagslys til midt på dagen. I omkring seks timer læste han Guds ord, og Folket lyttede.

i. dette var en bevægelse af Guds Ånd. Folk, der vil være opmærksomme på Lovens Bog i omkring seks timer, er mennesker berørt af Guds Ånd.

ii. Fra morgen er bogstaveligt talt, ” fra lyset.”Disse mennesker samledes fra daggry for at høre Guds ord. De var villige til at ofre noget for at høre det – de ville have det, og ligesom Jakob ville de ikke give slip, før de havde deres velsignelse.

2. (4-6) hvordan Guds Ord blev modtaget.

så Esra den Skriftlærde stod på en platform af træ, som de havde lavet til formålet; og ved siden af ham stod Mattithiah, Sjema, Anaja, Urija, Hilkija og Maaseiah; og ved hans venstre hånd Pedaiah, Mishael, Malchija, Hashum, Hashbadana, Sakariah og Meshullam. Og Esra åbnede bogen for hele folket, for han stod over alt Folket; og da han åbnede den, stod hele Folket op. Og Esra velsignede HERREN, Den Store Gud. Så svarede hele Folket: “Amen, Amen!”mens du løfter Hænderne op. Og de bøjede deres hoveder og tilbad HERREN med deres ansigter til jorden.

A. så Esra… stod på en platform: de havde taget sig tid til at bygge en træplatform, så Guds ord kunne høres. De gjorde praktiske ting, så Guds Ord ville have den største virkning.

i. Der er praktiske ting, vi også kan gøre for at hjælpe Guds ord med at få størst effekt; når et rum er behageligt, lavt i distraktioner, og prædikanten tydeligt høres, hjælper det Guds ord med at få størst effekt.

ii. men langt den største forberedelse skal ske i hjertet. Vi må komme, villige til at glemme os selv og vores egen dagsorden og underkaste os Guds ord – ikke prædikantens ord, men Guds ord.

b. ved hans højre hånd… og ved hans venstre hånd: På højre og venstre hånd af Esra var mænd, der støttede ham i hans tjeneste for at undervise i Guds ord. Guds ords tjeneste har den største virkning, når folk kan se mænd, der støtter det og adlyder det.

c. da han åbnede det, stod alle mennesker op: de havde respekt for Guds ord. De anerkendte det for, hvad det var – Guds ord, ikke menneskets ord. De hædret det.

i. dette er tegn på to ting. For det første, at Guds Ånd er på arbejde; for det andet, at noget godt vil ske.

d. Så svarede hele Folket: dette arbejde med Guds ord og Guds Ånd havde tre øjeblikkelige resultater.

· folket takkede Gud (ved at sige Amen, da Esra velsignede HERREN).

· de bad (ved at løfte deres hænder).

· de tilbad (ved at bøje sig for ham).

i. taksigelse, bøn og ros er alle gode mål for, hvordan Guds Ånd og Guds ord arbejder i os.

3. (7-8) Guds ord præsenteres, så folk kan forstå.

også Jeshua, Bani, Sherebja, Jamin, Akkub, Shabbethai, Hodija, Maaseiah, Kelita, Asaria, Josabad, Hanan, Pelaiah og Leviterne hjalp folket til at forstå loven; og Folket stod på deres sted. Så læste de tydeligt fra bogen i Guds Lov; og de gav mening og hjalp dem til at forstå læsningen.

a. hjalp folket til at forstå loven: specielle mænd blev udnævnt til at hjælpe folket med at forstå Guds ord. Efter læsningen havde de brug for at forstå det, for hvis de ikke forstod det, ville det gøre lidt godt.

i. forståelse skal være det første mål for enhver prædikant eller lærer. Når jeg står for at undervise Guds folk, er der nogle ting, som jeg altid skal huske:

· hvis du forlader at kende fem nyttige tip til et bedre liv, men ikke har en større forståelse af Guds Ord, har jeg fejlet.

· hvis du forlader beundrer mig, men ikke har en større forståelse af Guds Ord, jeg har fejlet – og vil være ansvarlig over for Gud for min fiasko.

B. hjalp folket til at forstå loven: det er vigtigt at se, hvorfor Guds folk har brug for særlig hjælp til at forstå Guds ord.

i. for det første fordi Guds ting er åndeligt skelnet og ikke intellektuelt skelnet. Helligånden bruger begavede lærere til at bringe åndelig dømmekraft til os og hjælpe os til at forstå, hvad Guds ord siger.

ii. for det andet fordi det først blev skrevet på et andet sprog, i en anden kultur, på et andet sted og på et langt fjernt tidspunkt. Lærere hjælper os med at forstå det hele i vores egen dag.

iii. for det tredje, fordi vores sind ofte er langsomme til at forstå ting, der vil dømme vores hjerter. Vi har ofte brug for det stavet lige ud til os.

iv. forståelse er ikke kun nødvendigt for dem, der ikke er blevet bekendt med Bibelen. Nogle gange, hvis vi har hørt det ti gange før, forstår vi det virkelig ikke lige nu. Når en kunst restaurator renser et maleri, afslører han ting, der altid var der, men farverne var ikke så lyse, og detaljerne var ikke så klare, fordi de var skjult – så kan den virkelige virkning af malerens arbejde ses.

c. de læser tydeligt: prædikanten skal tale på en klar, letforståelig måde. Hans hovedmål er at få folk til at forstå, ikke at imponere eller underholde dem.

d. de gav mening, og hjalp dem til at forstå læsningen: Præsten skal kommunikere følelsen af skriftens passage og ikke sin egen dagsorden eller foretrukne personlige emner. Folk må forlade forståelsen af Guds Ord Bedre og ikke forstå prædikantens meninger bedre.

B. svar på Guds ord beder genoplivning.

1. (9-11) folket reagerer med Gråd.8665 7295 og Nehemias, som var Landshøvding, præst og skriftklog Esra og Leviterne, som underviste Folket, sagde til hele Folket: “Denne dag er hellig for HERREN din Gud; du skal ikke sørge eller græde.”For hele Folket græd, da de hørte Lovens Ord. Så sagde han til dem: “gå din vej, spis fedtet, drik det søde, og send portioner til dem, for hvem intet er forberedt; for denne dag er helliget vor Herre. Bed ikke, for HERRENS Glæde er din styrke.”Så Leviterne stilnede hele Folket og sagde:” Vær stille, for dagen er hellig; vær ikke bedrøvet.”

a. alle mennesker græd, da de hørte Lovens Ord: Guds ord udførte sit tilsigtede arbejde. 2 Timoteus 3: 16 fortæller os to ting Guds ord er gavnligt for: irettesættelse og korrektion. Nogle gange gør det ondt at blive retledt og rettet, og disse tårer var tegn på noget af den smerte.

b. sørg ikke eller græd: Esra, Nehemias og levitterne ønskede ikke, at folket skulle sørge, selvom det er en god ting at være trist under Helligåndens overbevisning gennem Guds ord. Men hvis følelsen af overbevisning er større end følelsen af, at Gud gør et godt og helligt arbejde, så er tårer ikke gode.

i. vores viden om vores synd bør aldrig være større end vores viden om Jesus som vores frelser. Vi er store Syndere, men han er en større frelser.

ii. derfor er Herrens glæde din styrke – selv når du bliver dømt for synd. Når vi bliver dømt for synd, ved vi, at Gud gør et arbejde i os, så vi kan være glade og glæde.

c. ikke sorg, for HERRENS Glæde er din styrke: folket følte sig trist, fordi de var opmærksomme på deres egen Synd. Men de kunne vandre i glæde, fordi Gud gjorde et stort arbejde. Vores følelser er ikke uden for vores kontrol; Vi kan gøre Guds vilje, selv når vi ikke har lyst til det.

2. (12) folket vælger at glæde sig.

og alle mennesker gik deres vej for at spise og drikke, for at sende portioner og glæde sig meget, fordi de forstod de ord, der blev erklæret for dem.

a. de forstod de ord, der blev erklæret for dem: de gik væk og priste Gud, fordi forståelse af Guds ord bringer en så sød følelse af glæde.

3. (13) lederne samles for mere studium af Guds ord.

nu på andendagen blev lederne af hele folks fædrehuse sammen med Præsterne og Leviterne samlet for at forstå lovens ord.

a. lederne af Fædres huse af alle mennesker, med Præsterne og levitterne: ledere har et særligt behov for at forstå og vandre i Guds ord. Deres uvidenhed eller ulydighed påvirker langt mere end dem selv – det påvirker alle, de har og påvirker.

4. (14-18) folket holder Løvhyttefesten.

og de fandt skrevet i loven, som HERREN havde befalet af Moses, at Israels Børn skulle bo i Løvhytter under den syvende måneds fest, og at de skulle forkynde og forkynde i alle deres Byer og i Jerusalem og sige: “gå ud på bjerget og bringe oliventræer, grene af Olietræer, myrtegrene, Palmegrene og grene af grønne træer til at lave Løvhytter, som der er skrevet.”Så gik Folket ud og bragte dem og lavede sig kabiner, hver på taget af sit hus eller i deres gårdspladser eller Forgårdene i Guds Hus og på den åbne plads i Vandporten og på den åbne plads i Efraims Port. Så hele forsamlingen af dem, der var vendt tilbage fra Fangenskabet, lavede Løvhytter og sad under Løvhytterne; for siden Josua, Nuns sønns dage indtil den dag havde Israeliterne ikke gjort det. Og der var stor glæde. Også dag for dag, fra den første dag til den sidste dag, læste han fra Guds Lovbog. Og de holdt Højtiden syv dage; og på den ottende Dag var der en hellig forsamling efter den foreskrevne måde.

a. og de fandt skrevet i loven, som HERREN havde befalet af Moses: dette var smuk, enkel lydighed. Deres holdning var, at Gud sagde det, så vi vil gøre det. Selvom traditionen ikke bad dem om at holde Løvhyttefesten (det var ikke sket siden Josuas dage), men de stolede på Guds ord, ikke på tradition.

b. at Israels Børn skulle bo i kabiner under festen i den syvende måned: Løvhyttefesten handlede om at huske, hvordan Gud havde velsignet og sørget for Israel i ørkenen under udvandringen. De kunne se Guds velsignelse og bestemmelse for dem lige da, og det fik noget gammelt til at virke helt nyt for dem.

c. og der var meget stor glæde: på grund af deres store lydighed mod Guds Ord var der meget stor glæde. Vi bliver ofte bedraget til at tro, at Glædens vej er at gøre vores egne ting, men glæde og frihed kommer kun gennem lydighed.

d. Dag for dag, fra den første dag til den sidste dag, læste han fra Guds Lovbog: denne genoplivning begyndte ved, at Guds Ånd arbejdede gennem Guds ord; det fortsatte også på den måde.