Otte måder at forfølge Forsoningsministeriet på

onsdag, April 19, 2017

“et hus i Splid med sig selv kan ikke stå.”1 den 16.juni 1858 talte Abraham Lincoln disse ord til sine republikanske kolleger i Springfield, Illinois statehouse. Han var netop blevet valgt til at køre mod Stephen Douglas for det amerikanske Senat.

da Lincolns lovpartner, Vilhelm Herndon, satte spørgsmålstegn ved brugen af en så stærk erklæring, sagde den kommende præsident: “forslaget er utvivlsomt sandt…og jeg vil levere det som skrevet. Jeg vil bruge en universelt kendt figur, udtrykt i simpelt sprog som universelt kendt, at det kan slå hjem til menneskers sind for at vække dem til tidernes fare.”

Lincolns berømte erklæring er en omskrivning af Jesu ord, der er optaget i Markus 3: 25 – “hvis et hus er i Splid med sig selv, kan dette hus ikke stå” (NIV). Lincoln havde ret, fordi Jesus altid har ret. Enhed er grundlaget for alt, hvad vi værdsætter: fred og kærlighed, respekt og formål. Og ligesom Lincolns kolleger, vi er nødt til at blive mindet om, hvad der er afgørende for at vække os “til tidens fare.”

forsonet med Gud

vi længes efter enhed, fordi vores Skaber placerede ønsket om det i vores hjerter. Da Synden kom ind i verden, fulgte uenighed—konflikt mellem Adam og Eva førte til konflikt mellem Kain og Abel, som spirede ind i en hvirvel af disharmoni, der har plaget menneskeheden lige siden.

Men Jesus trådte ind i vores verden for at afslutte konflikten, for at genoprette enhed mellem Gud og Syndere. I Paulus ‘ breve til kirker i det første århundrede brugte han udtrykket forsoning, hvilket betyder “at bringe tilbage til en tidligere tilstand af harmoni.”

syndige mennesker var blevet adskilt fra deres hellige Gud, siden Adam og Eva smagte frugten fra træet til viden om godt og ondt. Men Jesu død og opstandelse gjorde forsoning mulig:

Men Gud viser sin egen kærlighed til os i dette: mens vi stadig var syndere , døde Kristus for os.For hvis vi, Mens vi var Guds fjender, blev forsonet med ham gennem hans Søns Død, hvor meget mere, når vi er blevet forsonet, skal vi blive frelst gennem hans liv. (Romerne 5: 8, 10).

Jesus opfyldte Guds krav til forsoning, men hver person skal modtage betingelserne for forsoning: “hvis du erklærer med din mund, ‘Jesus er Herre’ og tror på dit hjerte, at Gud oprejste ham fra de døde, vil du blive frelst” (Romerne 10:9).

Forsoningsministeriet

når vores forhold til Gud er blevet genoprettet, kaldes vi til hans tjeneste: “forsonede os med sig selv gennem Kristus og gav os forsoningsministeriet…. Vi er derfor Kristi ambassadører, som om Gud appellerede gennem OS” (2 Korinther 5:18, 20). Gud har pålagt os alle at dele sit budskab om kærlighed og fred med andre.

at flytte mennesker mod et forsonet forhold til Gud kan virke en skræmmende opgave, især i vores postmoderne kultur, der ophøjer moralsk relativisme og foragter absolut sandhed. Men som Paulus fortalte Korintherne, må vi åbne vores hjerter bredt og lade Guds tvingende kærlighed strømme gennem os til andre (2 Kor 5:14, 6:11).

otte praktiske måder at forfølge denne tjeneste

Hvad er nogle praktiske måder, vi kan åbne vores hjerter og levere Guds kærlige budskab om forsoning til dem, der ikke engang er klar over, at de søger efter det?

Evangelisering

når Gud giver en mulighed, skal du dele budskabet om forsoning klart med dine ord til mistede, fremmede mennesker, der desperat har brug for fred med ham gennem Jesus Kristus.

online

nægter at deltage i splittende diskussioner på sociale medier eller at dele splittende indlæg og kvidre. Vælg i stedet for at skrive kommentarer om Guds godhed og trofasthed. Del de velsignelser, du og dine kære oplever, og giv Gud Æren.

generøsitet

Giv et generøst tip til en harried restaurant server. Forklar, at det er et privilegium at dele Guds ressourcer med andre.

lytning

Søg at forstå modsatte synspunkter, når folk taler imod de værdier, du holder af. Vælg at lytte i stedet for at argumentere.

Thanksgiving

Send en håndskrevet tak til folk, der påvirker dit liv—en postbærer, læge eller nabo. Fortæl dem, hvorfor du betragter dem som en af Guds velsignelser i dit liv.

gæstfrihed

Inviter en nabo eller kollega til at dele et måltid med dig. Hvis du ikke er kok, skal du mødes på en restaurant eller hente mad og bringe den hjem. Udtryk din påskønnelse og giv Gud æren for at bringe denne person ind i dit liv. Del oplevelser, der peger på dit forhold til Gud.

praler i Kristus

hvis nogen komplimenterer dig på den måde, du håndterer en situation, skal du ære Gud ved at forklare, at du søgte hans vejledning i sagen. Når vi peger på Guds arbejde i vores liv, beviset for hans nåde, tilgivelse, trofasthed, og opmærksomhed over for os kan skabe en sult i andres hjerter efter et sådant forhold.

Skriften

du kan også finde det nyttigt at liste selvets frugt (Galaterne 5:19-21) og Åndens frugt (Galaterne 5:22-23) på et 3-kort eller på din smartphone. Læs hver dag de to lister og bed Ånden om at hjælpe dig med at producere frugt, der er forenelig med din rolle som forsoningsminister. Når konflikter, problemer og frustrationer stiger, skal du se på listerne og bede om vejledning.

hvis du er som mig, har du muligvis brug for tid til at plukke frøene til vrede, forsvarsevne eller jalousi fra dit hjerte. Hvis det er muligt, vent et par timer, endda et par dage, før du reagerer på situationer. Lad Ånden plante de rigtige frø i dit hjerte.

vi skal ikke fejle

Lincoln sluttede sit lidenskabelige bøn om afskaffelse af slaveri med disse berømte ord: “resultatet er ikke tvivlsomt. Vi vil ikke fejle – hvis vi står fast, vil vi ikke fejle. Kloge råd kan accelerere eller fejl forsinker det, men før eller senere er sejren sikker på at komme.”

“resultatet er heller ikke tvivlsomt” for os. Gud har lovet, at hans ord vil udrette, hvad han har til hensigt (Esajas 55:11). Vi sår hans sæd, plante og vand, men Gud giver væksten (1 Kor 3: 7). Han beder os også om at stå fast i sin sandhed og sin kærlighed—i det budskab om forsoning, han har givet os.

hvis vi leverer dette budskab i kærlige handlinger og ord, så gennem Helligåndens kraft “vil vi ikke undlade” at bevæge andre mod forsoning med Gud i overensstemmelse med hans store frelsesplan gennem Kristus. Og en dag vil vi stå foran Jesus i fuldkommen enhed med helgener fra enhver nation, stamme og sprog og prise ham for at have afsluttet det, han startede (Åbenbaringen 5:9-14).

teksten til Lincolns tale og hans svar på Herndon kan findes på abrahamlincolnonline.org.