Prædikener og konturer

Markus 13:1-8

Endens begyndelse

Intro: Skriftens passage føros i dag er kendt som Olivet diskurs. Denne prædiken, som blev leveret af Jesus, er også optaget i Matt. 24-25 og i Luke21. I denne prædiken taler Jesus om tidens ende og begivenhedernesom omgiver verdens ende.

denne passage er en af de mestsvært at fortolke i Det Nye Testamente. På grund af denne kendsgerning, forskelligefalske lære om endetiderne, Kristi andet komme og enddaom frelse er opstået.

vi ønsker at tage vores tid, når vi bevæger os gennem disse vers. Vi ønsker at få en korrekt forståelse af, hvad Herrenjesus forsøger at lære os.

for at kunne forstå detteprofeti, vi skal huske nogle sandheder.

· for det første nævner denne passage aldrig kirken eller rapturen. Hvorfor? Det nævner ikke disse ting, fordi dette afsnit ikke var skrevet til kirken, det blev skrevet til nationen Israel. Dette er primært en jødisk profeti. Der er stadig mange sandheder, vi kan hente fradisse vers.

· for det andet dækker denne profeti en enorm udvidelse af tiden. Over 3.000 års menneskelig historie ses her. Disse tesver indeholder profetier, der er blevet delvist opfyldt, og som vil værehelt opfyldt i fremtiden. Så vi vil se baglæns og fremad på samme tid.

· for det tredje, som med enhver profetisk passage afskrift, vi skal bevæge os forsigtigt og med den viden, at ingen haralle svarene. Ingen Bibelforsker har nogensinde været i stand til at løse alle de teologiskegåder skjult i Olivet diskurs. Således må vi nærme os disse storevers med et ydmygt hjerte, vel vidende at ingen af os ved det hele.

med disse tanker i tankerne, lad oslyt ind på denne samtale mellem Jesus og hans disciple, som han lærer dem om de begivenheder, der vil karakterisere tidens ende. Jeg stoler på, at det, Herren siger her, vil være en udfordring og en hjælp for os, når vi studerer denne tekst sammen.

jeg vil gerne prædike i dag påbegyndelsen af slutningen. Jeg vil have dig til at se en mærkelig forudsigelse; AStartling Panorama og et nøgternt løfte. Lad os se pådisse sandheder og tænk på begyndelsen af slutningen.

I. v. 1 – 2 ASTRANGE forudsigelse

A. V. 1 templet og dets Design-Jesusis forlader templet. I de sidste to kapitler har vi set Jesus og Hanstællere der med de religiøse jøder. Det har været en anspændt tid for Jesus oghans disciple. De er helt sikkert forvirrede af Herrens ord og opførsel itempel. De troede sandsynligvis, at Jesus ville forsøge at vinde jødernes og de jødiske lederes gunst. I stedet gjorde Jesus alt, hvad der stod i hans magt for at udstille dem som religiøse fonier.

nu er deres tid i templet forbi, og en afdiscipliner forsøger at lette stemningen. Efter al den negativitet, de harerfarne, Denne Discipel vil sige noget positivt. Så kalder han thelords opmærksomhed på Templet, dets konstruktion og dets skønhed.

templet i Jerusalem blev anset for at være blandt de mestspektakulære vidundere i det antikke romerske imperium. Det oprindelige tempelkonstrueret af Solomon var en storslået bygning, der tog syv år ogmange millioner af dollars at bygge. Dette tempel blev fuldstændig ødelagt afbukadnesar og babylonierne omkring 600 F.kr.

da Jøderne vendte tilbage til hjemlandet 70 år senere, dekonstruerede det andet tempel. Dette tempel tjente Jøderne i næsten 500 år, men på tidspunktet for Det Nye Testamente havde det lidt stor skade på grund af tidens gang.

Da Kong Herodes overtog Israels Trone, ønskede han at vinde gunst hos Jøderne. Så tilbød han at genopbygge deres tempel. De accepteredeog i 18 F. kr. begyndte arbejdet.

på Jesu tid havde arbejdet været i gang omkring 46 år, Johannes 2:20, og ville fortsætte i yderligere 20 år. Templet, som Jesus og hans mænd besøgte, var en fantastisk bygning.

det sad på toppen af Moriah-bjerget og dominerede bogstaveligt talt skyline af den antikke by. Tempelbjerget dækkede omkring en sjettedel af Jerusalems landområde. Selve templet var 172 fod langt og 20 etager højt. Det kunne ses fra mange miles væk og fra hvor som helst i byen.

du vil bemærke, at den Discipel, der talte, kaldte Herrens opmærksomhed på “stenene” og “bygningerne”. Lad os tale omdisse to beskrivelser.

stenene, der udgjorde Herodes tempel, var enorme. Nogle var fyrre meter lange, atten meter høje og femten meter brede. De blev skåret i hånden af ren hvid kalksten og passede så tæt og perfektat et ark papir ikke kunne indsættes mellem stenene.

dørene, væggene og endda gulvene i templet varoverlagt med rent guld. Der var juveler, udsmykkede udskæringer og mange spændende seværdigheder. Det blev sagt, at da Solen kom op over Jerusalem, dukunne ikke stå for at se på templet på grund af lyset skinnede fra detsgyldne vægge. Alt, der ikke var dækket af guld, var det reneste af hvidt.Uanset om templet blev set om dagen eller om natten, var det et syn, som ingen nogensinde glemte.

som enhver anden jøde var dettedisciplin imponeret over templet. Han var stolt over, at det var en del af hansnation og hans religion. Så kalder han Herrens opmærksomhed på bygningen ogdets vidundere.

B. v. 2 templet og dets ødelæggelse – Jesu svar er noget mærkeligt. Jesus hører udråbet af dette princip og reagerer ved at fortælle ham, at det tempel, han elsker så højt, til sidst vil blive demonteret og ødelagt.

dette blev bogstaveligt talt opfyldt i 70 E.kr., da den romerske generalTitus og hans hær erobrede byen. Titus beordrede sine mænd til at bevaretempel, men bygningen blev renset af en brand, der blev sat af en af hans soldater. Som et resultat beordrede generalen templet og byen fuldstændig ødelagt. TheRomans demonterede hver sten i bygningen for at komme til guldet, der smeltedeind i revnerne under ilden. I dag er der ikke en enkelt sten tilbage fradet Store Tempel Herodes bygget.

ligesom en sidebemærkning vil der blive bygget et nyt tempel iJerusalem. I Trængselsperioden vil Jøderne genopbygge deres tempelog tilbyde dyreofre igen. Derefter, under tusindårsriget afkristus, et sidste tempel vil blive bygget i Jerusalem.

II. v. 5 – 8D ASTARTLING

PANORAMA

A. v. 3-4 Disciplene og deres anmodning-efter at de er gået ud af templet og byen, Jesus førte sine Mænd op Oliebjerget. Dette bjerg stod omkring 150 fod højere endbyen nedenfor. Det tilbød en kommanderende udsigt over templet og dets grunde.

da Jesus sad der på bjerget, bliver han kontaktet af fourof sine disciple. De to sæt brødre, Peter og Andreas, og Johannes andJames, kom til Jesus med et spørgsmål. Tilsyneladende er Disciplene forvirret afhvad de hørte Jesus sige om ødelæggelsen af templet. De vil vide, hvad han taler om, så de kommer til ham for en forklaring.

B. v. 5 – 8d TheLord og hans åbenbaring – disse mænd kommer og stiller de samme spørgsmål folk spørger stadig om endetiderne. Alle ønsker at vide “hvornår”det vil ske, og “hvad” vil være tegnene på, at det erher. Alt hvad du skal gøre for at garantere en god skare i enhver tjeneste er at meddele, at du vil prædike på endetiderne. Folk vil komme for at høre det.

Jesus besvarer Deres sidste spørgsmål i disse vers. Senere ikapitlet vil han svare på deres første spørgsmål. I dag ønsker vi at overvejevores Herres svar på spørgsmålet om, hvad tegnene vil være, som slutningen aftiden nærmer sig.

(Ill. Den første ting at bemærkeer potentialet for bedrag. Jesus advarede sine mænd om, at de var nødt til at beklage bedrag. Selv Disciplene kunne blive trukket væk af de ting, de kunne høre og se. Dette potentiale eksisterer stadig.

det er derfor, du og jeg har brug for at blive grundlagt i Guds ord.Vi skal være bekendt med, hvad Bibelen siger, og hvad vi tror, 1 Pet. 3:15. Vi er nødt til at have voresdoktrin naglet fast i vores hjerter, så når bedragene kommer, vi kan være trofaste til at stå for Herren.)

1. v. 6 der vil være falske Messias – Jesussagde, at mange falske Kristi ville komme og trække mange væk intodeception. På Jesu tid var flere jøder kommet med og hævdede at være theMessiah. Der var nogle, der levede selv i Kristi tid. Mange flere har fulgt ned gennem årene.

Apostelgerninger 5:36-37 nævner to kommende Messias, der levede før Jesu tid. Den ene hed Theudus. Han hævdede, at han kunne dele Jordanfloden. Han bedragedeomkring fire hundrede mennesker og førte dem til deres død. En anden hed Judasgalilæeren. Han var en radikal anti-romersk revolutionær, og han grundlagde denisealot bevægelse i Israel. En af Herrens disciple, Simon den nidkære, varen af hans tilhængere.

efter Herrens Jesu død og Opstandelse kom mange flere Messias frem i Israel. Den ene var en mand ved navn SimonBar-Kochba. Han startede et oprør, der varede tre år og kostede tusinderaf liv i Israel. Hans oprør førte til en hård romersk nedbrud, der forlodjerusalem i fuldstændige ruiner.

andre omfattede Moses på Kreta. Han hævdede, at han ville skille Middelhavet og føre sine tilhængere over tørt land fra øen beton til Israel. Mange sprang fra klipperne på hans kommando og blev druknet ihavet.

i 1100-tallet fortalte en mand ved navn Moses Al-Dar ‘ i sine blomster at sælge alle deres ejendele, fordi Messias kom på påske i 1127. Påsken kom og gik, og hans tilhængere blev efterladt fattige.

i 1666 hævdede en mand at have hørt gudens stemme, der erklærede, at han var Guds Søn. Han førte sine tilhængere til byenkonstantinopel og blev arresteret af den tyrkiske Sultan. Sultanen beordrede Hamat enten bevise at han var Messias eller blive henrettet. Den kommende Messiahomvendt til Islam. Jøderne afviste deres sande Messias og mange bedrageresteg for at tage sin plads.

i vores egen æra har mange såkaldte Messiaser paraderet overhistoriens Stadium. Joseph Smith, Charles Russell, Mary Baker PattersonGlover Eddy og Sun Myung Moon kommer til at tænke på. Mange kan huske Jim Jones, grundlæggerenaf Folkets tempel, og de næsten 1.000 mennesker, han førte til at begå massemord i 1978.

når tidens ende nærmer sig, vil der være flere og flerefolk der vil træde frem og hævde at være verdens Frelser. Vær opmærksom på, at du ikke bliver bedraget af deres glatte ord og onde bedrag. Denudseende af sådanne mennesker er blot et tegn på, at enden nærmer sig.

2. v. 7 der vil være krige – vores verden har været præget af krig siden tidens begyndelse. Ifølge vil Durant, i3, 421 års registreret historie, har der kun været 268 års fred. Dettefigur tager ikke højde for de krige, der ikke blev registreret. Historien om vores verden er en af krig. Jesus sagde, at krige og rygter om krig ville stige, da tidens ende nærmede sig.

vi ser det vise sig sandt i vores tid. Krige hærger voresplanet, ligesom mennesket hævder at klatre stadig højere på stigen af intelligens, medfølelse og fred.

Jesus advarede os mod at blive fanget i de krige, vi raser omkring os. Da USA invaderede Irak, troede mange, at det varslutningen af tiden. Alle dem, der troede det var forkert!

Jesus sagde: “disse ting skal være.”Det er, Gud bruger krigens frygtelige tragedie til at forme verden for sin Søns komme. Gud bruger menneskers vrede til sin egen herlighed! Vær ikke forfærdet over krig, Det er kun Gud, der flytter sine brikker på plads til slutspillet.

3. v. 8a der vil være konstant omvæltning i verden – Jesus fortæller os, at så længe verden står, vil der bestrife blandt nationerne. Vi bør heller ikke være alt for bekymrede over dette.Igen er det kun en suveræn Gud, der forbereder verden til hans søns udseende.

men når vi hører sabelen rasle af Iran, Rusland, Kinaog Nordkorea, har det en tendens til at gøre os lidt bange. Vi begynder at tænke påslutningen af tiden. Alle disse ting er bare en del af at leve i denne verden. Somslutningen nærmer sig, vil vi se en stigning i denne form for aktivitet. Vi må ikke lade disse ting forstyrre os.

4. v. 8b der vil være en stigning i jordskælv – denne verden er ikke fremmed for jordskælv. Forskere fortæller os, at mere end 13 millioner mennesker er døde ijordskælv i løbet af de sidste 4.000 år. Vi så med egne øjne, hvad et jordskælv kan gøre, når en kraftig kvakopstod under Stillehavet i December 2003. Det jordskælv skabte en tsunami,der dræbte 300.000 mennesker!

i 1811-1812 var der en række storejordskælv i Arkansas, der omarrangerede landskabet i området; forårsagede chauffører til at ændre deres kurser; fyldte himlen med snavs og aske; og gnistede mange brande.

den 18.maj 1980 udbrød en vulkan ved navn Mount St. Helen ‘ s i Montana. Denne afbrydelse blev udløst af et voldsomt jordskælv, der forårsagede et klippeskred, der var forbundet med en halv kubik mile sten. Da toppen og den nordlige skråning af vulkanen gled ned ad hendes sider,tryk blev frigivet inde i vulkanen – hvor super varmt flydende vand straks blinkede til damp. Den nordstyrede dampeksplosion frigivetenergi svarende til 20 millioner tons TNT, som væltede 150 kvadratkilometer skov på seks minutter. I Spirit Lake, nord for vulkanen, en enorm vandbølge, initieret af en ottendedel kubik mile af rockslide vragrester, strippet træer fra skråninger så højt som 850 fod over præ-udbrud vandstanden. Den samlede energiproduktion, den 18. maj, svarede til 400 millioner tons TNT-cirka 20.000 atombomber i Hiroshima-størrelse. Eksplosionen brusede byerså langt væk som 250 miles med vulkansk aske.

jordskælv er stigende i deres hyppighed og deresintensitet. De vil fortsætte med at gøre det, når tidens ende nærmer sig. Men vibør ikke forstyrres af en sådan aktivitet. Jesus sagde, at det ville være sådan!

5. v. 8c vil der være Hungersnød – hvert 3,6 sekund dør nogen af sult. Hvert år dør 15 millioner børn afsult og sultrelateret sygdom. 4 millioner mennesker sulter dødenhvert år. 1.3 milliarder mennesker lever på mindre end $1.00 af indkomst pr. En anden 3 milliarder har overlevet på mindre end$3.00 per dag. Hungersnød ødelægger de fattige nationer i verden, og vi er bare en dårlig høst væk fra sult her i Amerika.

Hungersnød vil også stige, når slutningen nærmer sig. Må ikke bedforstyrret af disse ting. Jesus sagde, at det ville være sådan.

6. v. 8d der vil være problemer af enhver art-i Matthevs beretning om denne samtale fortæller han os, at disse problemer vil være”pest”.Der vil være en stigning i sygdom og plager, når endetiderne nærmer sig.

middelalderens Europa blev ramt af den “sorte død”. Helelandsbyer blev ødelagt af denne pest. Andre plager har fejet gennem byer og nationer forlader millioner døde i deres kølvand. Tænk tilbage på udbruddet under Første Verdenskrig. 25 millioner mennesker døde med flu i verden uden overnatning, interkontinentale flyrejser. Tre gange flere menneskergjorde af flu under Første Verdenskrig end faktisk døde i kamp!

vi kan tænke sådan nogetkan ikke ske i dag. Bare stop med at tænke på AIDS-epidemien. Det anslås, at 70% af befolkningen i Afrika er HIV-positive. Tænk på SARS og BirdFlu skræmmer for et par år siden. Tænk på rædslerne ved vira som Ebola.Der er dræbersygdomme derude, der bare venter på en mulighed for at ødelægge menneskeheden. Et udbrud af dødelig sygdom i vores verden har potentiale til at dræbe hundreder af millioner af mennesker på bare et par korte weeks.An udbrud som det ville lukke samfundet som vi kender.

men vi må ikke lade den slags ting fylde os med frygt. Jesus sagde, at vi ville se sygdomme og Pest og problemer hos enhver art øges, når enden nærmede sig.

III. v. 8e et nøgternt løfte

· efter at have fortalt sine mænd nogle af de ting, der får folk til at tro, at enden er nær, lader Jesus dem vide, at de ikke rigtig kan vide, hvornår Enden kommer. Jesus fortæller dem, at når de serdisse ting, de er bare “begyndelsen på sorger”. Disse mænd ledte efter tegn. Hvad Jesus gav dem, var slet ikke tegn; de var ikke tegn.

denne sætning betyder “begyndelsen af Fødselsveer.”Næsten enhver kvinde her, der har født, ville fortælle os, at når de førstesammentrækninger rammer, er de bare en indikator for en lang, hård tid fremover.

· Jesus ønsker, at hans Folk skal vide, at han kommer. Det var hans løfte, mens han var her, Johannes 14:1-3. Det var englernes løfte, da han steg op til himlen, ApG 1:9-11.Det var apostelen Paulus ‘ løfte, idet han skrev under inspiration fra den hellige Ånd, 1 Thes. 4:16-18; 1 Kor.15:51-52. Men, han vil ikke have dem til at blive fanget i spekulationnår den dag måtte være.

Herren ønsker, at hans Folk skal leve deres liv på følgende måde. Han vil have os til at arbejde, som om han aldrig kommer. Han vil have os til at leve, som om han kommer når som helst. Vi skal ikke blive fanget i gætteri om, hvornår Herren måske eller måske ikke vises. Vi skal ikke lede efter tegn, men efter Frelseren!

er du klar til Jesus at komme? Er du klar til at møde døden?Er du blevet frelst ved Guds nåde? Hvis du ikke har det, Bøj dit knæ tiljesus; omvend dig fra dine synder; og tro evangeliet. Herren vil frelse jer, Hvis I kommer til ham, Johannes 3:16;6:47; Rom. 10:9; 13. Men han vil forbande dig, hvis du ikke gør det, Joh 8:24; 1 Joh 5:12. Hvis HERREN drager dig til at komme til ham, så følg hans kald og kom til Jesus lige nu. Han vil ikke vende dig bort, Johannes 6:37.

Conc: Kirke, Jesus kommer!Men, ting bliver sandsynligvis hårde for hans folk, før han gør det. Lad os ikke blive bedraget af tidernes tegn. Lad os i vores hjerter bestemme, at vivil adlyde hans ord og leve for ham, indtil han kommer til os enten i Raptureeller i den afgang, vi kalder døden. Hvis du vil tale med Herren om dingå med ham, kom venligst!

hvis du aldrig har betroet Jesus som Dinherre og Frelser, udfordrer jeg dig til at overgive dine synder og din stolthed. Kom til Jesus lige nu og tro på evangeliet. Jesus kommer, og du skal være klar, Matt. 24:44.

Jesus kommer, men når han gør det, vil det ikke blive annonceret. Når Jesus kommer, vil han komme som en “thiefin natten”, 1 Thes. 5:2.Prædikener som denne er den eneste advarsel, Du får. Vær klar, eller stå tilbage!