Esajas kapitel 35

A. genoprettelsen af landet og folket.

1. (1-2) jorden er genoprettet.

ørkenen og ødemarken skal glæde sig over dem,
og ørkenen skal glæde sig og blomstre som rosen;
den skal blomstre rigeligt og glæde sig,
selv med glæde og sang.
Libanons Herlighed skal gives den,
Karmels og Sharons fortræffelighed.
de skal se HERRENS Herlighed,
vor Guds Højhed.

a. Ørkenen og ødemarken skal glæde sig over dem, og ørkenen skal glæde sig og blomstre som rosen: efter dommen over de nationer, der er beskrevet i Esajas 34, Gud vil bringe en smuk restaurering.

b. det skal blomstre rigeligt og glæde sig: dette løfte blev bevist sandt på mange måder, og i en vis forstand vil det endnu blive opfyldt.

· dette løfte var sandt i den umiddelbare periode, da Juda blev genoprettet efter invasionen af assyrerne blev vendt tilbage.

· dette løfte er sandt på længere sigt, da nutidens Israel har forvandlet ørkenen og ødemarken til produktive gårde og virkelig har fået Ørkenen…til at blomstre som rosen.

· dette løfte vil være sandt i den ultimative opfyldelse af denne profeti, Når Gud genopretter verdens økologi efter afslutningen af den store trængsel og Slaget ved Harmagedon (Esajas 11:6-9).

i. Romerne 8:19-22 siger: skabelsens alvorlige forventning venter ivrigt på åbenbaringen af Guds sønner. For skabelsen blev udsat for nytteløshed, ikke villigt, men på grund af ham, der udsatte den i håb; fordi skabelsen selv også vil blive udfriet fra Fordærvelsens trældom til Guds Børns herlige frihed. For vi ved, at hele skabningen stønner og arbejder med fødselsveer sammen indtil nu. Naturen venter på den transformation, der vil komme, når Messias regerer og troende bliver forherliget.

2. (3-4) svage mennesker styrkes.

styrke de svage hænder,
og gøre Fast de svage knæ.
sig til dem, der er bange,
” Vær stærk, frygt ikke!
se, din Gud vil komme med hævn,
med Guds belønning;
han vil komme og frelse dig.”

a. Styrk de svage hænder og fastgør de svage knæ: den kommende dom ville være nok til at gøre hænderne på enhver svag og knæene til enhver svag. Men i lyset af den herlige genoprettelse Gud vil bringe fra den tid, ville det ikke være tid til at have svage hænder eller svage knæ. Gud ønskede, at hans folk skulle blive stærke og komme i gang.

i. Vi bruger vores hænder til at arbejde med; de med svage hænder arbejder ikke for Herren, som de burde. Vi bruger vores knæ både til at komme videre med og til at bede med. De med svage knæ skrider ikke frem med Herren og beder som de burde.

ii. Hebræerne 12:12 citerer dette vers fra Esajas for at gøre opmærksom på, at selv i en tid med tugtning fra Herren, bør vi tage styrke og mod i Herren, vel vidende at det er hans faderlige kærlighed og omsorg, der har tilladt og instrueret tugtningen. Det er på tide at blive stærk i Herren og gå videre.

iii. Men passagen både her i Esajas og Hebræerbrevet 12 viser, at der er nogle blandt Guds folk, der faktisk har svage hænder og svage knæ. Hvad er årsagen til det? Hvis vi ikke gør fremskridt i vores vandring med Jesus, kan fejl helt sikkert findes med svage hænder og svage knæ.

b. sig til dem, der er bange, “vær stærk, frygt ikke…. Han vil komme og frelse dig”: i vores nuværende prøvelser har vi brug for Herrens stærke håb for at overvinde vores bange hjerter. Vores frygtsomme hjerter er ikke hjulpet af en forgæves, vag optimisme; de er hjulpet af den sikre tillid til, at han vil komme og redde.

3. (5-6a) de syge og de syge er helbredt.

så skal de blindes øjne åbnes,
og de døves Ører skal løsnes.
så skal den lamme springe som en hjort,
og den stumme tunge synger.

a. så skal de blindes øjne åbnes: når Guds Frelse kommer, kommer mirakuløs kraft med den. Det er et mirakel for blinde at se, for døve at høre, for lamme at løbe, og for stumme at tale. Men når han kommer og redder dig, gør han det med mirakuløs kraft.

b. skal åbnes: da Johannes Døberen sad i fængsel, blev han modløs og begyndte at spekulere på, om Jesus virkelig var den Messias, Han havde proklameret, at han var. Da Johannes disciple stillede dette spørgsmål til Jesus, svarede han: gå hen og fortæl Johannes, Hvad I hører og ser: de blinde ser og de lamme vandrer; de spedalske renses, og de døve hører; de døde oprejses, og de fattige får Evangeliet forkyndt for dem. Og salig er den, der ikke er fornærmet på grund af mig. (Mattæus 11: 4-6). Hvis Jesus ikke brugte de nøjagtige ord i Esajas 35, brugte han bestemt ideen. Jesus, Messias, var kommet for at bringe Guds frelse, og det ville blive ledsaget af mirakuløs magt.

4. (6b-7) overflod erstatter mangel.

for vand skal briste ud i ørkenen,
og vandløb i ørkenen.
den udtørrede jord skal blive en pool,
og de tørstige landkilder af vand;
i jakalernes beboelse, hvor hver lå,
der skal være græs med siv og siv.

a. For vand skal briste ud i ørkenen, og vandløb i ørkenen: når Guds Frelse kommer, mirakuløs foranstaltning kommer med det. Det, der før var tørt og ubrugeligt, bliver godt vandet og frugtbart.

b. strømme i ørkenen: Jesus sagde, at han ville bringe denne slags smukke bestemmelse i sit folks liv: “den, der tror på mig, som Skriften har sagt, ud af sit hjerte vil strømme floder af levende vand.”Men dette talte han om ånden, som de, der tror på ham, ville modtage (Joh 7:38-39). Der er ingen grund for en kristen til at udholde en “tør tid”, ikke når Jesu Kristi mirakuløse kraft til at give er til stede.

i. den udtørrede jord skal blive en pool: “ordet oversat udtørret jord betyder faktisk mirage, luftrefleksion, et atmosfærisk fænomen, der ofte ses i østlige ørkener, som er forårsaget af refleksionen af solens varme stråler…. Nu bringer Profeten Den Glade tiding, at det, der plejede at være en skygge og en illusion, en dag vil blive en herlig virkelighed.”(Bultema)

B. Hellighedens motorvej.

1. (8) En Hellighedsvej er lavet til Guds folk.

en motorvej skal være der, og en vej,
og den skal kaldes Hellighedens motorvej.
den urene skal ikke passere over det,
men det skal være for andre.
den, der går på vejen, skønt en fjols,
skal ikke komme på afveje.

a. en Hellighedsvej: i dag tager vi gode veje for givet. Men i den antikke verden var en god vej-en motorvej-en fantastisk velsignelse for rejser, fremskridt og forretning. Esajas meddeler, at der i Messias ‘ tjeneste vil være en vidunderlig motorvej, en vej, kendt som Hellighedens motorvej.

i. det hebraiske ord for motorvej angiver, hvad vores engelske ord bogstaveligt siger: “en højvej.”Det taler om en hævet vej, løftet over jorden. Det er en høj, herlig vej at rejse på.

ii. opførelsen af denne motorvej af hellighed var den største tekniske bedrift nogensinde opnået. “Engineering har gjort meget for at tunnel bjerge, og bro afgrund; men den største triumf for teknik er det, der gjorde en vej fra synd til hellighed, fra død til liv, fra fordømmelse til perfektion. Hvem kunne gøre en vej over bjergene i vores misgerninger, men almægtige Gud? Ingen anden end kærlighedens Herre ville have ønsket det; ingen anden end visdommens gud kunne have udtænkt det; ingen anden end magtens Gud kunne have udført det.”(Spurgeon)

b. den urene skal ikke passere over den: denne motorvej er ikke for alle. Det har en” betalingsboks”, men du kan ikke gøre det på denne motorvej ved at betale din vej. Du er kun tilladt på denne motorvej, hvis du bliver renset af Messias ‘ store arbejde.

c. den, der går på vejen, skønt en fjols, skal ikke komme på afveje: når vi holder fast på Guds Hellighedsvej, selvom hans arbejde i os endnu ikke er afsluttet – Vi kan stadig være på nogle måder en fjols – alligevel er vi sikre, fordi vi er på hans motorvej! Der er rækværk på de farlige kurver, og han forhindrer os i at falde af, da han udvikler den visdom og modenhed i os, der også vil holde os på motorvejen.

2. (9) sikkerheden ved Hellighedens motorvej.

ingen Løve skal være der,
heller ikke noget glubende dyr skal gå op på det;
det skal ikke findes der.
men de forløste skal gå der.

a. ingen Løve skal være der: når vi bliver på Guds Hellighedsvej, er vi beskyttet mod Løvens angreb. Selvom din modstander Djævelen går omkring som en brølende Løve og søger hvem han kan fortære (1 Peter 5:8), har den løve endnu aldrig fortæret nogen, der blev på vejen. Løftet er sikkert, ingen Løve skal være der! Det skal ikke findes der.

3. (10) de rejsende på motorvejen af hellighed.

og Herrens løskøbte skal vende tilbage,
og komme til Sion med sang,
med evig Glæde på hovedet.
de skal opnå glæde og glæde,
og sorg og Suk skal flygte væk.

a. og Herrens løskøbte skal vende tilbage og komme til Sion med sang: vi bruger denne Hellighedsvej til at komme til, hvor Gud bor og regerer – Sion – og vi kommer der med sang. Gud kan sætte en sang i vores hjerter, når vi rejser på hans Hellighedsvej.

i. Herrens løskøbte: Ordet løsesum er relateret til ordet goel og henviser til den, der er blevet reddet af goel – frænderen-Forløseren.

b. med evig Glæde på hovedet…. Og sorg og Suk skal flygte væk: Vi kan vide noget af dette nu, men vi er endnu ikke på vores destination på Hellighedens motorvej. Men når vi ankommer der, vil Gud tørre hver Tåre af deres øjne; der skal ikke være mere død eller sorg eller græd. Der skal ikke være mere smerte, for de tidligere ting er gået bort. (Åbenbaring 21:4)

jeg. Ved hjælp af billederne i dette kapitel er det som om vi kommer til Gud ufrugtbar, tør, blind, døv, svag og Lammet. Så kommer Jesu mirakuløse kraft til at ændre os, helbrede os og sørge for os. Det er dog ikke slutningen på Guds arbejde; han fortsætter derefter med at lave en Hellighedsvej, som det transformerede menneske kan gå på. Motorvejen ville være nyttig for en, der var ufrugtbar, tør, blind, døv, svag og lammet; men når motorvejen er forsynet med den, der er helbredt og sørget for, som vi er i Jesus, er velsignelsen endnu mere forbløffende.

· er du på den motorvej?

· gør du fremskridt på det?

· nyder du rejsen?

· inviterer du andre til at slutte sig til dig?