Matthæus 24 bibelkommentarer

komplet kortfattet

Kapitelindhold

Kristus forudsiger templets ødelæggelse. (1-3) problemerne før Jerusalems ødelæggelse. (4-28) Kristus forudsiger andre tegn og elendigheder til verdens ende. (29-41) formaninger til årvågenhed. (42-51)

kommentar til Matthæus 24:1-3

(Læs Matthæus 24:1-3)

Kristus forudsiger den fuldstændige ødelæggelse og ødelæggelse, der kommer over templet. En troende fremsyn om at ødelægge al verdslig herlighed vil hjælpe os med at forhindre os i at beundre det og overvurdere det. Den smukkeste krop vil snart være mad til orme, og den mest storslåede bygning en ødelæggende bunke. Ser I ikke alle disse ting? Det vil gøre os godt, så at se dem som at se igennem dem, og se til slutningen af dem. Efter at vor Herre var gået med sine Disciple til Oliebjerget, stillede han dem tidernes orden vedrørende Jøderne indtil Jerusalems ødelæggelse og for menneskene i almindelighed indtil Verdens Ende.

kommentar til Matthæus 24:4-28

( Læs Matthæus 24:4-28)

disciplene havde spurgt om de tidspunkter, hvor disse ting skulle være? Kristus gav dem ikke noget svar på det; men de havde også spurgt: Hvad skal tegnet være? Dette spørgsmål svarer han fuldt ud. Profetien først respekterer begivenheder nær ved hånden, ødelæggelsen af Jerusalem, slutningen af den jødiske Kirke og stat, kaldelsen af Hedningerne, og oprettelsen af Kristi rige i verden; men det ser også til den generelle Dom; og mod slutningen, peger mere specifikt til sidstnævnte. Hvad Kristus her sagde til sine disciple, havde en tendens til mere at fremme forsigtighed end at tilfredsstille deres nysgerrighed; mere at forberede dem på de begivenheder, der skulle ske, end at give en tydelig ide om begivenhederne. Dette er den gode forståelse af de tider, som alle burde begære, derfra for at udlede, hvad Israel burde gøre. Vor Frelser advarer sine disciple om at stå på vagt over for falske Lærere. Og han forudsiger krige og store uroligheder blandt nationerne. Fra det tidspunkt, hvor Jøderne afviste Kristus, og han forlod deres hus øde, sværdet gik aldrig fra dem. Se hvad der kommer af at nægte evangeliet. De, som ikke vil høre Fredens Sendebud, skal bringes til at høre krigens Sendebud. Men hvor hjertet er fast og stoler på Gud, holdes det i fred og er ikke bange. Det er imod Kristi sind, at hans folk skulle have urolige hjerter, selv i urolige tider. Når vi så frem til den evighed af elendighed, der ligger foran Kristi og hans evangeliums stædige fornægtere, kan vi virkelig sige, at de største jordiske domme kun er begyndelsen på sorger. Det er trøstende, at nogle vil holde ud til enden. Vor Herre forudsiger forkyndelsen af evangeliet i hele verden. Verdens ende skal ikke være, før evangeliet har gjort sit arbejde. Kristus forudsiger ødelæggelsen, der kommer over Jødernes Folk; og hvad han sagde her, ville være til nytte for sine disciple, for deres adfærd og for deres trøst. Hvis Gud åbner en flugtdør, burde vi flygte, ellers stoler vi ikke på Gud, men frister ham. Det bliver Kristi disciple, i tider med offentlige problemer, at være meget i bøn: det er aldrig uden for sæsonen, men på en særlig måde sæsonmæssigt, når vi er ulykkelige på alle sider. Selv om vi må tage, hvad Gud sender, kan vi dog bede mod lidelser; og det er meget at forsøge at en god mand, at blive taget af ethvert arbejde af nødvendighed fra den højtidelige tjeneste og tilbedelse af Gud på sabbatsdagen. Men her er et trøstende ord, der for de udvalgtes skyld i disse dage skal gøres kortere end deres fjender designet, som ville have afskåret alt, hvis Gud, der brugte disse fjender til at tjene sit eget formål, ikke havde sat grænser for deres vrede. Kristus forudsiger den hurtige udbredelse af evangeliet i verden. Det ses tydeligt som lynet. Kristus forkyndte sit evangelium åbent. Romerne var som en ørn, og deres hærs banner var en ørn. Når et folk ved deres Synd gør sig som afskyelige kroppe, kan man ikke forvente andet end at Gud skulle sende fjender for at ødelægge dem. Det er meget anvendeligt på dommens dag, vor Herre Jesu Kristi komme på den Dag, 2 Thessaloniker 2: 1. Lad os give Flid for at gøre vores kald og valg sikker; så må vi vide, at ingen fjende eller bedrager nogensinde skal sejre over os.

kommentar til Matthæus 24:29-41

(Læs Matthæus 24:29-41)

Kristus forudsiger sit andet komme. Det er sædvanligt, at Profeter taler om ting, der er nær og lige ved hånden, for at udtrykke deres storhed og sikkerhed. Med hensyn til Kristi andet komme er det forudsagt, at der vil ske en stor forandring for at gøre alle ting nye. Så skal de se Menneskesønnen komme i skyerne. Ved hans første Komme blev han sat til et tegn, der skulle tales imod, men ved hans andet komme, et tegn, der skulle beundres. Før eller senere, alle syndere vil være sørgende; men angrende syndere ser til Kristus, og sørge efter en gudfrygtig slags; og de, der sår i disse tårer, skal snart høste i glæde. Uhyrlige Syndere skal se ham, som de har gennemboret, og selvom de griner nu, skal de sørge og græde i uendelig rædsel og fortvivlelse. Guds udvalgte er spredt ud; der er nogle på alle steder og alle nationer; men når den store samlingsdag kommer, skal der ikke mangle en af dem. Afstand af sted skal holde Ingen ud af himlen. Vor Herre erklærer, at jøderne aldrig skulle ophøre med at være et særskilt folk, indtil alle ting, han havde forudsagt, var opfyldt. Hans profeti når frem til dagen for den endelige dom; derfor er han her, ver. 34, forudsiger, at Juda aldrig skal ophøre med at eksistere som et særskilt folk, så længe denne verden skal udholde. Mennesker i verden planlægger og planlægger generation efter generation her, men de planlægger ikke med henvisning til den overvældende, nærliggende og mest sikre begivenhed af Kristi andet komme, som skal fjerne enhver menneskelig plan og for evigt afsætte alt, hvad Gud forbyder. Det vil være lige så overraskende en dag, som Vandfloden til den gamle verden. Anvend dette først på timelige domme, især det, der derefter skyndte sig over Jødernes nation og folk. For det andet til den evige dom. Kristus her viser tilstanden af den gamle verden, da Syndfloden kom. De var sikre og skødesløse; de vidste det ikke, før Vandfloden kom; og de troede ikke. Vidste vi rigtigt, at alle jordiske ting snart skal forsvinde, skulle vi ikke sætte vores øjne og hjerter så meget på dem som vi gør. Den onde dag er ikke længere væk for mænd at sætte det langt fra dem. Hvilke ord kan stærkere beskrive den pludselige vor frelsers komme! Mænd vil være i deres respektive forretninger, og pludselig vises Herlighedens Herre. Kvinder vil være i deres husarbejde, men i det øjeblik vil ethvert andet arbejde blive lagt til side, og hvert hjerte vil vende indad og sige: det er Herren! Er jeg parat til at møde ham? Kan jeg stå foran ham? Og hvad er faktisk dommens dag for hele verden, men dødsdagen for enhver?

kommentar til Matthæus 24:42-51

(Læs Matthæus 24:42-51)

at våge over Kristi komme er at bevare det sindssind, som vi ville være villige til, at vor Herre skulle finde os i. Vi ved, at vi kun har lidt tid til at leve, vi kan ikke vide, at vi har lang tid at leve; meget mindre kender vi den tid, der er fastsat for dommen. Vor Herres komme vil være glad for dem, der skal findes klar, men meget forfærdelig for dem, der ikke er. Hvis en mand, der hævder at være Kristi Tjener, er en vantro, begærlig, ambitiøs eller en elsker af glæde, vil han blive afskåret. De, der vælger verden for deres del i dette liv, vil have helvede for deres del i det andet liv. Må vor Herre, når han kommer, erklære os velsignede og præsentere os for Faderen, vasket i hans blod, renset ved hans Ånd og egnet til at være delagtige i de helliges arv i lys.