Du spurgte: adskiller Bibelen frelse fra dåb?

Jon A. Fra North Carolina spørger:

Markus 16:16 lærer, at “den, der tror og bliver døbt, vil blive frelst.”I Apostelgerninger 8 havde eunukken ingen “skare”, som han kunne demonstrere for; efter at have hørt evangeliet befalede han vognen at stoppe, så han kunne blive døbt. Hvor adskiller Bibelen nogen sinde Frelsen fra dåben? Og hvor finder vi, at dåb simpelthen er en” ordinance ” eller symbolisering, når vers som Apostlenes Gerninger 2:38, Galaterne 3:27, Johannes 1:11-12 og 1 Peter 3:21 synes at sige andet?

vi stillede spørgsmålet til Josh Stahley, en kirkeplante bestilt af Kirken i Brook Hills i Birmingham, Alabama. Han tjener på All Souls Kirke i København.

dette er et vigtigt spørgsmål, der kræver et klart svar. Der er to primære fejl, som vi kan falde i, når det kommer til vores syn på dåb. Den første er at behandle dåben, som om den sparer opere operato, som om noget i vandet eller selve ritualet giver modtageren regenererende nåde.

den anden og mere almindelige fejl i evangeliske kredse er at behandle dåb som en valgfri tilføjelse til det kristne liv. Denne fejl opstår normalt af rigtige motiver: vi ønsker at holde evangeliet fri for enhver indtrængen af gerninger-retfærdighed, og dåb kan virke som et værk. Denne opfattelse misforstår imidlertid den bibelske forbindelse mellem dåb og frelsende tro.

mens Bibelen aldrig adskiller dåb fra frelsende tro, adskiller den dåb fra frelsende tro. Denne spænding må vi holde, hvis vi trofast skal “gøre disciple af alle nationer og døbe dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn.”

tro og omvendelse

vi ser forbindelsen mellem dåb og frelsende tro hele vejen igennem Det Nye Testamente. Selvom der kunne fremlægges flere beviser, i tidens interesse, vi vil kun se på to eksempler, der demonstrerer denne forbindelse.

først, når vi læser den apostolske forkyndelse i Apostlenes Gerninger, bemærker vi, at dåb er tæt knyttet til tro og omvendelse. Apostelen Peters ” evangelieindkaldelse “på pinsedagen var:” Omvend dig og bliv døbt. . . . Så de, der modtog hans ord, blev døbt” (Apostelgerninger 2:38, 41). Dette er det normale mønster, der gentager sig igen og igen i hele Apostlenes Gerninger: omvendelse og tro fører straks til dåb (se også handlinger 8:12, 38; 9:18; 10:47-48; 16:14-15, 31-33; 18:8; 19:5). I en kommentar til Apostelgerninger 2: 37-38 siger F. F. Bruce med rette: “ideen om en udøbt kristen er simpelthen ikke underholdt i NT.”

for det andet, fordi dåben ofte fulgte så tæt på omvendelsens og troens hæle, antager Det Nye Testamente simpelthen, at alle troende er blevet døbt (Gal. 3:27). Tom Schreiner påpeger den bemærkelsesværdige mangel på diskussion om emnet i brevene: “det er slående, at der ikke er nogen vedvarende diskussion om dåb i nogen af brevene, formodentlig fordi NT-forfatterne skrev til dem, der allerede var troende, og til hvem dåbens betydning var blevet forklaret ved omvendelse.”

dette giver kun mening, hvis de tidligste disciple adlød Jesu befaling om at gøre disciple af alle nationer og døbe dem i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn (Mt. 28:19).

dåb og frelsende tro

bagsiden af denne diskussion er, at Bibelen skelner mellem dåb og frelsende tro. Mens modtagelsen af det apostolske ord og dåben går sammen, skelner teksten mellem dem (ApG 2:41). Da Kornelius og dem i hans hus hørte og troede, modtog de straks Helligånden, som igen gav bevis for, at de burde døbes (ApG 10:44-47).

gennem sine breve understreger Paulus, at det er tro på Kristus, der redder. Paulus fornægter ikke dåben. Dåben er snarere et tegn, der peger på evangeliets kraft (Rom. 6: 3ff.). Dåben er beregnet til at fungere som et synligt tegn, ikke kun for den person, der bliver døbt, men for hele det kristne samfund, der er vidne til indvielsen, at Kristus har erobret synd og død, og at vi erobrer i ham.

det er også pointen med Peters henvisning til dåb i 1 Peter 3:21. Peter sammenligner dåben med Vandfloden i Første Mosebog 6, og siger derefter, at Gud har ført os gennem vandene, ligesom han bragte Noa og hans familie gennem vandene. Det vand, Peter henviser til her, er dommens vand. Som kristne er vi kommet gennem vandet i Guds dom, fordi Jesus først gik gennem vandet i dom for os (Mark. 10:38). Vores dåb peger på hans dåb på Golgata. Kristen dåb er Det Nye Testamentes måde at identificere sig med denne dom og Jesu sejr over den. I dåben bliver vi mindet om Guds løfte om at føre os gennem dommens vand og rejse os op med Kristus.

det frelsende element er ikke selve vandet (fjernelse af snavs fra kroppen), men en appel til Gud for en god samvittighed (tilståelse, omvendelse og tro). Så dåb fungerer som et tegn, der peger på Kristi objektive arbejde og på dets subjektive virkninger hos den troende. Nogle foretrækker at kalde dette en ordinance, fordi den blev “ordineret” af vor Herre. Andre foretrækker at kalde det et” sakramente”, fordi dåben er et middel til nåde, hvormed Kristus viser evangeliet for os. Mens ingen af begreberne kommer fra Bibelen, begge begreber er bibelske. Dåben er en synlig repræsentation af evangeliet og dets virkninger i Guds folks liv.

i dette lille rum kan jeg ikke begynde at sige alt, hvad der er nødvendigt. For yderligere undersøgelse, Jeg vil anbefale at tjekke Thabiti Anyabvile og Ligon Duncans pjece om dåb og Herrens Nadver og prædikener om dåb her på Gospel Coalition site.