Fem fordele ved Corporate tilbedelse

at tilbede Jesus sammen kan være den vigtigste ting, vi gør. Det spiller en uundværlig rolle i at genoplive vores åndelige ild og holde den brændende. Corporate tilbedelse samler Guds ord, bøn, og fællesskab, og så gør for det største middel til Guds løbende nåde i det kristne liv.

men at tænke på tilbedelse som et middel kan være farligt. Sand tilbedelse er grundlæggende en oplevelse af hjertet, og ikke et middel til noget andet. Så det er vigtigt at skelne mellem, hvilke fordele der kan motivere os til at være regelmæssige i corporate tilbedelse, og hvilket fokus vores sind og hjerter skal forfølge i øjeblikket.

“der er et element af tilbedelse og kristendom, der ikke kan opleves i privat tilbedelse eller ved at se tilbedelse. Der er nogle nådegaver og velsignelser, som Gud kun giver i” mødet sammen “med andre troende” (åndelige discipliner, 92). Sikkert, mange flere kunne gives, men her er fem sådanne “nådegaver og velsignelser”, som vi oplever entydigt i forbindelse med corporate tilbedelse.

opvågnen

ofte kommer vi ind i virksomhedernes tilbedelse og føler en følelse af åndelig tåge. Under uslebne og tumble af ugen, de hårde slag af det virkelige liv i den faldne verden kan desorientere os til den ultimative virkelighed, og hvad der virkelig er vigtigt. Vi er nødt til at rydde hovedet, kalibrere vores ånd igen, og start vores langsomme hjerte. Martin Luther fandt virksomhedsdyrkelse stærk i at vække sin åndelige ild: “hjemme, i mit eget hus, er der ingen varme eller kraft i mig, men i kirken, når mængden er samlet, tændes en ild i mit hjerte, og den bryder sig igennem.”

“at tilbede Jesus sammen kan være det vigtigste, vi gør.”

bedre end Luther er dog den inspirerede salmists oplevelse. I Salme 73 begynder han med at fortvivle over sine onde jævnaldres velstand (Salme 73:2-15). Men tågen rydder, når han bevidst kommer ind i Guds nærvær: “Da jeg tænkte, Hvordan jeg skulle forstå dette, syntes det mig en trættende opgave, indtil jeg gik ind i Guds helligdom; så opdagede jeg deres ende” (Salme 73:16-17).

han blev kæmpet. Den åndelige tåge var tyk. Men gennembrudet kom i forbindelse med tilbedelse. Hvilket fører derefter til dette klimatiske udtryk for ros: “Hvem har jeg i himlen undtagen dig? Og der er intet på jorden, som jeg ønsker ud over dig. Mit Kød og mit hjerte kan svigte, men Gud er styrken i mit hjerte og min del for evigt” (Salme 73:25-26).

hvor mange gange har vi fundet, at dette også er sandt for os? I stedet for at holde os væk fra virksomhedsdyrkelse, når vi føler os åndeligt sløv, er det, vi har brug for mere end nogensinde, opvågnen af tilbedelse. Når vores hjerter føler det mindst, er det, når vi har mest brug for at minde vores sjæle: “for mig er det godt at være nær Gud” (Salme 73: 28).

Assurance

en anden fordel er samfundsdynamikken — hvilket betyder ikke kun at imødekomme vores gode ønsker om tilhørighed og fælles mission (fællesskab), men også at give en katalysator for vores forsikring.

mens vi måske beundrer figurer som Athanasius og Luther, der stod contra mundum, alene mod verden, må vi huske, at Gud har sagt, at det ikke er godt for os at være alene (Genesis 2:18). Disse helte var et produkt af dystre dage, og uundgåeligt er deres historier blevet tyndt i den kollektive hukommelse af fjern historie. Hverken Athanasius eller Luther stod virkelig alene, men var en del af trofaste samfund, der fremmede og styrkede deres ellers upopulære tro.

og sådan er det med os. Vi blev ikke lavet til at stå solo uden stipendiater. Selv i tider så bekymrende som Elias, gav Gud ham syv Tusinde, som ikke havde forladt sandheden (1 Kong 19:18). Gud skabte os til samfund-og kaldte hende “kirken” – og at være en del af dette store lokale og globale samfund spiller en vigtig rolle for at forsikre os ikke kun om, at vi ikke bedrager os selv ved at foregive, at vores erhverv er troværdigt, men også at vi virkelig ved, hvem vi har troet (2 Timoteus 1:12).

og tilbedelse i den lokale kirke peger os på tilbedelse i den universelle kirke: Jesus har et folk fra mange nationer, og en dag vil omfatte hver nation (Åbenbaringen 7:9).

Advance

Corporate tilbedelse spiller også en uundværlig rolle i vores helliggørelse — vores progressive vækst i at blive tilpasset Jesu billede (Romerne 8:29). Selskabsdyrkelse er til vores generelle “opbyggende og opmuntring og trøst” (1 Korinther 14:3), men også ved at se Jesus sammen: “vi alle . . . forvandles til det samme billede fra en grad af herlighed til en anden ” (2 Kor 3:18).

“når vores hjerter føler det mindst, er det, når vi har mest brug for at minde vores sjæle,” for mig er det godt at være nær Gud.'”

kristen vækst er ikke bare noget, vi tager væk som prædiken ansøgning og derefter arbejde ind i vores liv den uge. Som Tim Keller siger, kan helliggørelse ske “på stedet”, når vi sidder under evangeliets forkyndelse og engagerer os i virksomhedsdyrkelse. Der er tidspunkter — må Gud gøre dem mange-når Helligånden tager Skriften læst, bønnen talt, koret sunget, eller sandheden forkyndt og presser det lige til det punkt, hvor vi har brug for det, og ikke kun informerer vores kristne vandring, men helbreder os i det øjeblik.

når vi deltager i corporate tilbedelse, elsker Gud ikke kun at ændre vores sind, men også uigenkaldeligt ændre vores hjerter “på stedet.”

accept af andres førende

en vigtig skelnen mellem offentlig tilbedelse og privat tilbedelse er stedet for vores initiativ. Corporate tilbedelse minder os om, at vores tro er fundamentalt modtagelse, ikke vores egen indvielse. I private hengivenheder fører vi os selv på en eller anden måde. I corporate tilbedelse, er vi lavet til at modtage den førende af andre.

i privat tilbedelse er vi i førersædet. Vi beslutter, hvilken passage vi skal læse, hvornår vi skal bede, hvad vi skal bede, hvor længe vi skal dvæle ved bibellæsning og meditation, hvilke sange vi skal lytte til eller synge, hvilke evangeliske sandheder vi skal forkynde for os selv, og hvilke anvendelser vi skal overveje. Men i corporate tilbedelse, vi reagerer. Andre prædiker og beder og vælger sangene og vælger, hvor længe de skal dvæle i hvert element. Vi er positioneret til at modtage.

det er en vidunderlig ting i vores personlige hengivenhed at træffe sådanne valg, men det er også godt for os at øve os i at engagere os med Gud, når en anden end os selv foretager opkaldene. Corporate tilbedelse kræver, at vi disciplinerer os selv til at reagere, og ikke kun forfølge Gud på vores egne vilkår. Det er en mulighed for at omfavne at blive ledet og ikke altid tage føringen.

accentueret glæde

sidst, men ikke mindst, er den øgede oplevelse af tilbedelse i virksomhedssammenhæng. Vores egen ærefrygt forstærkes, vores egen tilbedelse øges, vores egen glæde fordobles, når vi tilbeder Jesus sammen.

” vores egen ærefrygt forstærkes, og vores egen glæde fordobles, når vi tilbeder Jesus sammen.”

som det svenske ordsprog siger, er en fælles glæde en dobbelt glæde. I selskabsdyrkelse er de” nådegaver og velsignelser”, vi unikt nyder, ikke kun opvågning, forsikring, fremskridt og accept af andres lederskab, men også den fremhævede glæde ved dybere og rigere og større tilbedelse og ærefrygt, da vores glæde over Jesus udvides, når vi forstørrer ham sammen med andre.

hemmeligheden bag glæde i virksomhedsdyrkelse er ikke kun selvglemsomhed-eller for at sige det positivt, optaget af Jesus og hans herlighed — men også den glade bevidsthed om, at vi ikke er alene om at have vores sjæle tilfredse i ham.