Pedro Arrupe

ved den enogtyvende generelle Menighed i Jesu samfund i 1965 blev Arrupe valgt til ottendeogtyvende overordnede general for jesuitterne og tjente i denne stilling indtil 1983. Han var kun den anden baskiske, der var Fader General, den første var grundlæggeren Saint Ignatius af Loyola selv. Jesuit Vincent O ‘ Keefe, en ven og rådgiver for Arrupe, sagde, at Arrupe var “en anden Ignatius fra Loyola, en grundlægger af samfundet i lyset af Vatikanet II.” ved hans valg talte Moskva-radio om en usædvanlig mand, der ville bringe Jesu samfund til dets fortidens kræfter.:218

efter ændringerne efter Vatikanet II (1962-1965) var der spændinger i samfundet om, hvordan en Jesuit skulle leves. Mens nogle religiøse grupper i den katolske kirke har grænser for de værker, de påtager sig, opfordrer Jesu samfund sine medlemmer til at følge deres interesse og talenter og tidernes behov i en lang række ministerier – som teologer, missionærer, retreatdirektører, lærere, kunstnere, forfattere, musikere, rådgivere, forskere og præster – for at bringe ære til Gud på alle områder af menneskelig bestræbelse. Dette er i tråd med den kronende overvejelse af Ignatius’ åndelige øvelser, hvorigennem jesuitter lærer at finde Gud i alle ting (#236). Som Arrupes biograf sagde om ham, så han “Guds hånd i alt.”: 226

Arrupe advarede om at gentage svarene fra i går til morgendagens problemer og sagde: “Hvis vi taler et sprog, der ikke længere passer til menneskers hjerter, taler vi kun til os selv, fordi ingen vil lytte til os eller prøve at forstå, hvad vi siger.”: 228 Arrupe blev ” hyldet som en profet i vores tid,”:231 ikke i modsætning til Jesuit Pave Frans, der var i teologiske studier og lærte, da Arrupe blev overordnet General og begyndte at tale sine “profetiske” ord. Foreningen af overlegne generaler af religiøse, der så Arrupe som den rigtige mand for vores tid, valgte ham fem gange som deres præsident.: 231

tro og retfærdighed

i en tale til Jesuit alumner i 1973 opfandt Arrupe udtrykket “mænd for andre”, som er blevet et tema for Jesuituddannelse over hele verden og uddanner studerende til at være “mænd og kvinder for andre”.

i den andenogtredive generalforsamling, der indkaldte i 1975, blev Arrupes drøm om at arbejde for de fattige krystalliseret i dokumentet “vores Mission i dag: Troens tjeneste og fremme af retfærdighed.”Vores tro på Jesus Kristus og vores mission om at forkynde evangeliet kræver af os en forpligtelse til at fremme retfærdighed og indgå i solidaritet med de stemmeløse og de magtesløse.”Dekretet definerede således grundlæggende Alt jesuitternes arbejde som et væsentligt fokus på fremme af social retfærdighed såvel som den katolske tro. Arrupe var meget opmærksom på, at jesuitternes forpligtelse til at arbejde for social retfærdighed i det politiske klima i 1970′ erne ville medføre store trængsler og lidelser, især i de latinamerikanske lande, der styres af militærjuntaer.

i en tale til europæiske undervisere gjorde Arrupe det klart, hvor han stod i spørgsmål om tro og retfærdighed og sagde: “Jeg tager Gandhis ord meget alvorligt: ‘Jeg elsker Kristus, men jeg foragter kristne, fordi de ikke lever som Kristus levede. Kristen næstekærlighed indebærer uden tvivl en pligt til at tage sig af sårene hos dem, der er blevet ofre for røvere og efterlades blødende ved vejen.”: 270 i slutningen af 1960 ‘erne og ind i 1980’ erne blev nogle teologer i Latinamerika i stigende grad involveret i den politiske sfære og vedtog den politiske retorik. Mange jesuitter var i spidsen for den bevægelse, der blev kaldt befrielsesteologi og koncentrerede sig om at se Kristus som Befrieren ikke kun fra synd, men fra alle former for undertrykkelse. I sine ekstreme manifestationer, befrielsesteologi syntes at underordne evangeliets budskab til politisk revolution, med en engros accept af Marksisme. Men Arrupes stærke støtte til at lindre de fattiges byrde i Latinamerika gør det muligt for en at se hans “forsigtige udsagn om befrielsesteologi, som bestræbelser på at pålægge selvdisciplin for at afværge strengere sanktioner uden for ordenen.”

en årsag, der er værd at dø forudit

den 20.juni 1977 truede de hvide krigers Unionsdødsgruppe med at dræbe alle 47 jesuitter, der tjener i El Salvador, medmindre de opgav deres arbejde med de fattige og forlod landet inden for en måned. Efter konsultation med Jesuitsamfundet i El Salvador svarede Arrupe “de kan ende som martyrer, men mine præster vil ikke rejse, fordi de er sammen med folket.”Et par måneder tidligere blev Jesuit far Rutilio Grande, en fortaler for befrielsesteologi, myrdet i El Salvador. Den 16. November 1989 blev seks jesuitter (Ignacio Ellacur Larra, Armando Lopes, Ignacio Martrisn-Bar, Segundo Montes og Juan Ramon Moreno, sammen med deres husholderske (Julia Elba Ramos) og hendes datter (Celina), ville blive myrdet på Jesuit Universitet i Mellemamerika. Andre led også martyrdød: den øverste biskop i El Salvador ærkebiskop Saint Krisscar Romero (som udviklede sig til en progressiv holdning) blev skudt ned, mens han fejrede Eukaristien den 24.marts 1980. Lay missionær Jean Donovan, Ursuline søster Dorothy Kasel og Maryknoll søstre Maura Clarke og Ita Ford blev slået, voldtaget og myrdet af ikke-uniformerede medlemmer af salvadoranske National Guard den 2.December 1980. De sluttede sig til omkring 75.000 Salvadoranere, der blev dræbt i denne urolige periode.97 hele tiden fortsatte Arrupe med at støtte og bede for de mennesker, der var villige til at lægge deres liv for at hjælpe de fattige med at indlede forandring.

Jesuit Refugee ServiceEdit

berørt af situationen for de “vietnamesiske bådfolk” i 1979 sendte Pedro Arrupe kabelbeskeder til nogle 20 Jesuit-store overordnede over hele verden, der delte sin nød over disse menneskers lidelser. Han spurgte dem, hvad de kunne gøre for at hjælpe med at hjælpe flygtninge og fordrevne i deres egne regioner. Han modtog et positivt svar med adskillige tilbud om personale, medicin og finansiering. Det følgende år i 1980 grundlagde Arrupe Jesuit Refugee Service for at koordinere samfundets flygtningearbejde. I en tale, der lancerede tjenesten, sagde han “Saint Ignatius kaldte os til at gå hvor som helst, hvor vi er mest nødvendige for Guds større Herlighed. Det åndelige såvel som det materielle behov for mere end 16 millioner flygtninge over hele verden i dag kunne næppe være større. Gud kalder os gennem disse hjælpeløse mennesker.”I 2017 opførte JRS 47 lande, hvor dets 10 regionale kontorer i øjeblikket betjente næsten 950.000 personer. I årenes løb havde JRS tjent anslået 40 millioner flygtninge.